Jag letar efter en kolsyremaskin som antingen är gjord för att byggas in i skåp/vägg alternativt en som monteras vid diskbänken som en blandare. Dessutom ska det vara en rimlig prislapp på åbäket.

Frugan önskar sig en Sodastreamer i julklapp, men jag vill INTE ha ytterligare en maskin stående på den överfyllda arbetsbänken, så jag började leta efter en lite diskretare lösning.
Första tanken var en konventionell maskin - fast designad för att fällas in i en skåpslucka/vägg (jag har en vägg in i skafferiet ledig, så det finns plats att byta flaskan bakifrån om konstruktionen skulle kräva det). Jag tänker lite samma som inbyggnadsmicro.
Alternativ två är en ny/extra blandare i diskhon där man kan kolsyra "à la minute".

Vad gäller det alternativet jag ser som enklast, inbyggnadshistorian, har jag inte hittat en enda produkt som ens närmar sig, knappt ens någon som är gjord för att skruvas fast i bänkskivan?
För det mer avancerade alternativet, som skulle kräva lite rörmockarjobb har jag hittat "Grohe Blue Chilled and Sparkling" men 15k+montage är lite väl saftigt, (då kan jag istället leja in en budfirma som varje vecka under ett par år levererar några flaskor Loka)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Åsa Lund
Grohe Blue är kanon!
 
Jag tror dig. Tyvärr utanför min budget som sagt..
 
Åsa Lund
Såg en på Blocket för 7"
 
När jag undersökte marknaden för två år sedan var detta en konkurrent som jag nog valt om jag hade haft plats. Tror det är den som de flesta köksförsäljare i Danmark sätter in: http://waterpoint.dk/product/minicooler-drikkevandskoler/. En kompis till mig installerade en sån i sitt svenska kök och hon är mycket nöjd (jag kommer tyvärr inte ihåg vad den kostade).
Som jag har förstått det bör man se till att maskinen som kolsyrar också kyler vattnet, annars blir det inte gott :).
 
Tänk på att om du vill ha kraftigt kolsyrat vatten , typ Loka, så får du inte det via en tappkran, möjligt med nån dyrare lösning, annars är det nog Sodastream som gäller.

Jag har haft denna modell http://www.johnwall.se/sv/artiklar/kolsyremaskin-aga-mora-kran.html i drygt 6 år nu. Är nöjd med kolsyrehalten då den är i klass med Ramlösa. Kopplade in den via ett T-stycke på Pex slangen till diskmaskinen så man stryper tillförseln av vattnet via diskmaskinens kran i köksblandaren.

Har låtit besökare göra blindtest med naturell Ramlösa och mitt eget vatten och det vart 50/50 om vilken som var bäst, vilket jag tycker är ok. Gör av med 3-4 tuber koldioxid per år, billigast att köpa på Ö&B. Uppskattningsvis blir det c 70 liter kolsyrat vatten/tub.

Kolsyrat vatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viktigast av allt, vattnet måste vara riktigt kallt för att få bra kolsyrehalt, så man kan få spola en del sommartid.
 
Åsa Lund
Det går att ställa mängden kolsyra på Grohe Blue. Dock står det inte i manualen utan man får ringa dem och fråga hur man ska göra.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Det går att ställa mängden kolsyra på Grohe Blue. Dock står det inte i manualen utan man får ringa dem och fråga hur man ska göra.
Hej bumpar denna för att fråga om du har en instruktion på hur jag kan göra detta själv? @Åsa Lund
 
Åsa Lund
T tegel1957 skrev:
Hej bumpar denna för att fråga om du har en instruktion på hur jag kan göra detta själv? @Åsa Lund
Hej!
Vi fixade detta själva. Man ska justera en skruv (insex?) uppe i mässingsanslutningen till flaskan. Är inte hemma just nu så kan inte kolla på plats. Men vi gjorde inställningen för några år sedan och är fortfarande nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.