Problemet är ju de som inte kan hantera sitt skräp. Jag dock övertygad om att majoriteten av skräpet härrör från svenskar som inte klarar av det.
 
4774
Eller de som inte förstår hemfridszonen, vare sig det gäller camping eller att plocka bär.
 
Där är det nog oftare fastighetsägare som inte förstår.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P
ja överskattning av sina egna befogenheter och rejäl överskattning och övertro att all deras mark är "privat" och att det skulle innebära nåt att dom kan styra hur det får campas ridas cyklas och gå ,är nog ett vanligare problem hos folk som köpt sig ett stycke mark och plötsligt är 4 hektar gård med skog och allt "privat" och enligt dom inom hemfridszon.. 🤣😂

Vem som äger skogsdungen kvittar helt.. är den utanför hemfridszon så är det svårt att vräka en campare som inte flyttar på frivillig basis
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att det är ett stort problem med zigenarläger ute i skogen? För visst är det sådana du i förtäckta ordalag pratar om? Min upplevelse är att det snarare är ett stadsnära fenomen, och att det då finns rättsliga verktyg att ta till om markägaren bara vill, men att det av välvilja ofta inte sker.
En gödselspridare fungerar också.
 
P Peter787 skrev:
En gödselspridare fungerar också.
Jag såg för flera år sedan några filmer där gödselspridare galant löste problemet. Fort gick det när dom försvann så en väldigt effektiv lösning är det. Helt laglig dessutom.
 
  • Gilla
  • Wow
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Menar du att det är ett stort problem med zigenarläger ute i skogen? För visst är det sådana du i förtäckta ordalag pratar om? Min upplevelse är att det snarare är ett stadsnära fenomen, och att det då finns rättsliga verktyg att ta till om markägaren bara vill, men att det av välvilja ofta inte sker.

Tror han pratar om riktiga bärplockare
Har varit mycket skriverier senaste åren

Många markägare som får stå för städning av bärplockarläger, tror dock det blivit bättre då det varit ett jävla liv på det på senare år
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ja överskattning av sina egna befogenheter och rejäl överskattning och övertro att all deras mark är "privat" och att det skulle innebära nåt att dom kan styra hur det får campas ridas cyklas och gå ,är nog ett vanligare problem hos folk som köpt sig ett stycke mark och plötsligt är 4 hektar gård med skog och allt "privat" och enligt dom inom hemfridszon.. 🤣😂

Vem som äger skogsdungen kvittar helt.. är den utanför hemfridszon så är det svårt att vräka en campare som inte flyttar på frivillig basis
Fast eftersom man inte får störa eller förstöra kan det ju finnas nån i andra änden som blir störd eller får något förstört. Även om det inte är hemfridszon.

Det kan ju vara så att den som äger marken är bäst på att veta om träden som är på väg upp och blir mosade av tältduk/hästhov/hjul bara är sly eller något avsiktligt planterat. Och chansen för det senare är nog större om ens arealer bara utsträcker sig till 4ha runt huset.
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
4774
D Daniel 109 skrev:
Där är det nog oftare fastighetsägare som inte förstår.
Nu är det inte så jag menar överhuvudtaget. Vet inte vart ni får det ifrån.
Jag vet mycket väl vad allemansrätten är, tillika vad hemfridszonen är. Så håll er till det jag skriver utan att hitta på vad jag menar eller hur jag tänker. Tack
 
I allmänhet när folk anklagas för att plocka bär på hemfridszon är det inte så. Så det var definitivt en rimlig kommentar.
 
4774
Varför då rikta kommentaren till mig i synnerhet?
 
Jag kommenterade ditt inlägg. Var det så svårt att förstå?
 
P
P Perplexus skrev:
Fast eftersom man inte får störa eller förstöra kan det ju finnas nån i andra änden som blir störd eller får något förstört. Även om det inte är hemfridszon.

Det kan ju vara så att den som äger marken är bäst på att veta om träden som är på väg upp och blir mosade av tältduk/hästhov/hjul bara är sly eller något avsiktligt planterat. Och chansen för det senare är nog större om ens arealer bara utsträcker sig till 4ha runt huset.
Att nån anser sig vara störd på att nån campar på deras mark är inte riktigt samma sak som att det då automatiskt är olovligt..
Sen får man såklart inte förstöra och inte störa någon..

Men ofta är det mest "försvinn från min mark för jag själv anser att den är privat" men det saknas nåt lagstöd att avhysa folk.

Sen finns det såklart stollar i båda läger.. campare som väljer olämpliga platser och markägare som tror dom är rakt nedstående led från nordkorea och kan dikta vilka fantasier som helst för att man råkar äga lite mark.

Men faktum kvarstår att det är svårt att tvinga iväg en campare från sin mark på laglig väg och brotten man gör sig skyldig till är mycket allvarligare än den camparen i dom flesta fall ev gjort sig skyldig till
 
4774
Jag har inget specifikt emot vare sig campare eller bär/svampplockare. De gånger folk tältat mitt på gräsmattan beror mest på att de kommit fram när det redan är mörkt och här blir det kolsvart. Finns inte en enda gatlykta eller tänd utelampa när byns invånare gått och lagt sig. Brukar mest bli roliga möten och en del har jag fortfarande kontakt med år senare. Är de bara trevliga så får de tälta i vardagsrummet om så skulle vara. Är själv både bär och svamp plockare och då inte bara på min egna fastighet men jag plockar inte bär eller svamp som växer precis bakom solstolarna (ungefär mitten av vår fastighet med boningshuset, garaget samt gäststuga och gräsmattor som omger det som ingen annan skulle kalla något annat än hemfridzon. Ffra för att de då kan se rakt in i badrummet och då är man lite för nära. Vill folk plocka så får de helst göra det i vår skog istället bakom ladan - stör ingen.

Så jag tycker att jag är en rätt normal individ som faktiskt inte vill ha bärplockare som ser när jag sitter på dass 😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774
D Daniel 109 skrev:
Jag kommenterade ditt inlägg. Var det så svårt att förstå?
Gud, vilken charmkurs har du gått 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.