Jag har aldrig hört om att man lägger marksten direkt på makadam eller kross utan att det behövs ett sättlager som avjämnas noggrant för att resultatet ska bli bra. Skulle tippa på att detta är anledningen till att det var ojämt efter första försöket.
Kan du ta en närbild under pågående arbete så vi får se ytan som stenarna läggs på?
 
Redigerat:
trenchcoat trenchcoat skrev:
Jag har aldrig hört om att man lägger marksten direkt på makadam eller kross utan att det behövs ett sättlager som avjämnas noggrant för att resultatet ska bli bra. Skulle tippa på att detta är anledningen till att det var ojämt efter första försöket.
Kan du ta en närbild under pågående arbete så vi får se ytan som stenarna läggs på?
De har tyvärr lagt plattorna igen så jag kan inte se vad som är under men här är några bilder jag tog tidigare under processen. Inga närbilder direkt kanske men det kanske går att urskilja dimensionen någorlunda?
 
  • En pågående trottoarbete mellan husväggar med upplagda staplade plattor, några separata plattor på marken och markberedning i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en pågående stenläggning med rektangulära plattor framför ett hus. Plattorna ligger på rad och en person står vid husets dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En halvfärdig stenlagd uppfart framför ett hus, med staplade byggmaterial och en parkerad bil i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gångstig av plattor under konstruktion intill husvägg, med travar av plattor och högar av material på marken samt staket och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten uppdatering:
De försöker fortfarande tvätta bort cementfogen från plattorna och har kört med högtryckstvätt i två dagar nu vilket har resulterat i att alla fogar har spolats bort men plattorna är fortfarande skitiga och nu har vi cementskvätt överallt, på dörrar, fönster, fasad, i matjorden och även på grannens plattor. Han är inte glad!

Sedan försöker de tvätta bort genom att spruta högtryck på dörrar och fönster vilket gör att det blir blött överallt där det kan tränga in vatten. Genom garageporten har det sprutat in på grejer vi har där.
Och de fortsätter fast vi sagt åt dem att de inte får spruta på dörrar och fönster.
Vi var inte hemma under dagen idag så vi satte en lapp på garageporten imorse och den hade de rivit itu, knölat ihop och kastat på marken.
Vår son var hemma och sa till dem när de spolade på ytterdörren igen men de fortsatte ändå.
Nu kan vissa av dem inte svenska men de verkar ju helt puckade om de inte fattar ändå.

Vi har totalt tappat förtroendet för dem.
Vet att det företag som klantat till något ska få en chans att fixa till själva först men hur länge får de hållas innan man kan säga att nu räcker det? Nu får någon annan som vet vad de gör komma hit och fixa resten.

Vilka rättigheter/alternativ har man?
 
  • Fönster med cementstänk på glaset och omgivande tegelvägg, troligen från en misslyckad rengöring av cementfogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster och dörr på en tegelvägg, båda täckta med fläckar av cement och smuts. Fönsterblecket och väggen är också smutsiga med cementstänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrtröskel med vatten och cementrester på den mörka golvplattan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
trenchcoat
  • Laddar…
Ser ju ut att vara ganska grova fraktioner på några ställen.
Har du hört dom köra markvibrator? Det dundrar och vibrerar en hel del. Ser löst ut på sina ställen...
På tredje bilden så ser det ut att vara lite guppigt men de kanske inte är klara där...
 
De körde vibrator när de lade första gången. Dock inte när de fixade till det som jag sedan anmärkte på. Då lyfte de plattorna och jämnade underlaget och bankade dit plattorna igen med gummihammare som jag uppfattade det.
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Nej vad tråkigt att de stökar ner som de gör, kanske besvikna för att de måste göra om arbetet.
Har de någon chef som du kan prata med.
Förstår verkligen om ni inte har förtroende för att låta dem fortsätta.
Läge att kontakta en jurist kanske?
 
Om dom orsakar mer skada och inte lyssnar så tycker jag som lekman inte att ni är skyldiga att låta dom fortsätta. Men kan inte juridiken så vet ju inte vad som faktiskt gäller.

Hoppas det löser sig!
 
  • Gilla
mnorin
  • Laddar…
Det viktigaste av allt, se till att inte betala en spänn förrän det är klart och du är nöjd!
 
  • Gilla
mnorin och 1 till
  • Laddar…
Man har rätt att hålla inne ett skäligt belopp men det kan ju mycket väl vara hela beloppet tills man vet säkert vad som går att återanvända och vad kostnaden för att städa upp all fog blir.
 
  • Gilla
mnorin
  • Laddar…
Låter helt uppåt väggarna det som görs, med vattenskador etc pga hejdlöst högtryckssprutande. I mina ögon har situationen eskalerats en hel del enligt din beskrivning. Mycket tråkig sits detta, du måste komma i kontakt med arbetsledare i första läget och ta ett allvarligt snack om hur man går vidare.

Klarar de inte av att göra detta jobb efter att ha fått flera försök måste det avbrytas och en kompetent firma inkallas för att göra om jobbet från början. Finns det skador som orsakats av denna första firma så får de givetvis stå för återställande mha deras ansvarsförsäkringar.
 
  • Gilla
trenchcoat och 1 till
  • Laddar…
@mnorin Jag är lite nyfiken på vad som händer, har du en uppdatering för oss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.