Har en del gamla radiatorer för högtemp system som jag ska byta i samband med bergvärmeinstallation, men har svårt att hitta något vettigt att ersätta den med. De nuvarande är 440 cm bred x 50 hög och är centrummonterade med cc 60.
Jag inser att lika stort går inte att hitta och behövs troligen inte då jag tänkte köra lite kraftigare CV22 modell.

Men jag vill helst inte ha två stycken åt varsitt håll med massa kopplingar i mitten. Finns det större radiatorer idag med ingång i centrum? Tror jag klarar mig med ett 300 cm x 50 CV22 - eller har ni andra ideer om hur jag kan göra det snyggt men ändå med bra värme från ett lågtempsystem?

Fönsterbräda med växter ovanpå en vit elementskydd mot parkettgolv och persisk matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Foto på kopplet under radden är bra, ser ut som du har 1-rörssystem och då passar inte dagens raddar
 

Bästa svaret

Krilleman
Oavsett 1 eller 2-rörs så skulle jag köpt TP22-530 (RSK: 6607188) med tillbehöret "TP Flex fördelare" som är omställningsbar mellan 1 & 2-rörs-inkoppling. Radiatorn är vändbar höger/vänster.

Koppla på dina mittmonterade anslutningar vidare med pex/prisol och dra två rör bakom radiatorn i sida (till den sidan du önskar termostaten) och anslut med M22 muttrar + kona och du är klar! Glöm inte att klamma dom dolda rören bakom radiatorn väl på väggen.

Enkelt! ✅✅

Dahl ar 4st TP22-530 lagerlagt på centrallager Kallhäll i skrivande stund för omgående leverans för kännedom!

TP-flex måste köpas färdig höger eller vänster, tänkvärt!
TP Flex höger: 6606544
TP Flex Vänster: 6606577

https://www.purmo.com/sv-se/produkt...nslutningar-samt-kopplingar/tp-flex-fordelare

sv-se-overview-tp-flex-frdelare-desktop810x810.jpg
 
  • Älska
  • Gilla
Värmelärlingen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Foto på kopplet under radden är bra, ser ut som du har 1-rörssystem och då passar inte dagens raddar
 
  • Radiatorrör går framför brunt målad vägg och vit list längs trägolv. Schackrutigt ljusmönster från strukturerad yta ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett dammigt ytområde, möjligen under en möbel, med synlig metallstång och klämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså bara rör som går på baksidan av plåten i några varv fram och tillbaks, svårfotat
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Verkar som 2-rörs ( kanske ) i alla fall, ta åt dig av krillemans info. han är lite proffs på VA.
 
Krilleman
L Laos62 skrev:
Det är alltså bara rör som går på baksidan av plåten i några varv fram och tillbaks, svårfotat
Ser ut som 2-rörs i mina ögon! (y);)
 
  • Gilla
Laos62
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Oavsett 1 eller 2-rörs så skulle jag köpt TP22-530 (RSK: 6607188) med tillbehöret "TP Flex fördelare" som är omställningsbar mellan 1 & 2-rörs-inkoppling. Radiatorn är vändbar höger/vänster.

Koppla på dina mittmonterade anslutningar vidare med pex/prisol och dra två rör bakom radiatorn i sida (till den sidan du önskar termostaten) och anslut med M22 muttrar + kona och du är klar! Glöm inte att klamma dom dolda rören bakom radiatorn väl på väggen.

Enkelt! ✅✅

Dahl ar 4st TP22-530 lagerlagt på centrallager Kallhäll i skrivande stund för omgående leverans för kännedom!

TP-flex måste köpas färdig höger eller vänster, tänkvärt!
TP Flex höger: 6606544
TP Flex Vänster: 6606577

[länk]

[bild]

Tack, ser ut som en lösning!
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
L Laos62 skrev:
Har en del gamla radiatorer för högtemp system som jag ska byta i samband med bergvärmeinstallation, men har svårt att hitta något vettigt att ersätta den med. De nuvarande är 440 cm bred x 50 hög och är centrummonterade med cc 60.
Jag inser att lika stort går inte att hitta och behövs troligen inte då jag tänkte köra lite kraftigare CV22 modell.

Men jag vill helst inte ha två stycken åt varsitt håll med massa kopplingar i mitten. Finns det större radiatorer idag med ingång i centrum? Tror jag klarar mig med ett 300 cm x 50 CV22 - eller har ni andra ideer om hur jag kan göra det snyggt men ändå med bra värme från ett lågtempsystem?

[bild]
Alla radiatorer behöver nog inte bytas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.