Jag har byggt en spaljé bestående 3 st ~2,5 m 95 mm-stolpar med en 120-regel som överliggare. Armeringsjärn mellan stolparna som någon typ av växtlighet förhoppningsvis ska klättra på framöver. Stolparna sitter i marken med stolpskott i gjutna plintar.

Tyckte jag gjorde enligt konstens alla regler men helsike vad vingliga stolparna blev. Kanske hade järn varit bättre än sko här.

Kan man göra nåt för att stabilisera nere i stolpskon på nåt sätt? Kan man till exempel smeta en jäkla massa kemankare på järnet som går mellan plinten och själva skon?

Annars får jag lura på någon typ av inbyggd stöttning i lådan som ska placeras framför spaljén.
 
Claes Sörmland
Har också gjort misstaget att använda stolpskor. Det finns ingen annan lösning än att göra om.

Ett alternativ om det är NTR-A tryckade stolpar är att bygga en form kring plint och stolpe och rundgjuta eländet.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Tack, Claes. Misstänkte det.

Hur lång livslängd kan man hoppas på om det är vanligt tryckat som man gjuter in?

Låt oss säga att frugan är ”förändringsbenägen” – så om det står stadigt och håller i 6-7 år så känns det som en kompromisslösning värd att överväga. För då börjar det ändå bli dags att göra nåt annat på den platsen.
 
2,5 m är ganska högt oavsett, stabilast får du om du kan ordna med nåt stag eller stöd som du fäster nån halvmeter upp.
 
Jag har gjutit ner tryckta stolpar (95x95) i betong så det blev superstabilt.
Det var 18 år sedan och ser inga tecken på att stolparna ruttnar.
 
Brukar själv uppskatta när TS ger en uppföljning efter ställd fråga, så här kommer min:

Lät den något tveksamma gjutningen vara och fortsatte med att bygga in en blomlåda i botten. Och det gjorde faktiskt hela konstruktionen förvånansvärt stabil.

Så nu släpper jag detta och går vidare mot nya misstag istället 😅

En träram med metallnät och en inbyggd blomlåda står på en grusbelagd yta i en trädgård med buskar och ett vitmålat hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zeuz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.