går det att koppla in vattenburen golvvärme på ledningarna från ett vattenburet ellement. så att det ersätter elementet?
 
Nej det blir nog inte så lämpligt då radiatorer matas med riktigt varmt vatten typ upp till 65 grader, och golvvärme brukar ligga på max 32 grader, men du kanske kan köpa till en shuntventil som styr ut rätt temp till golvvärmen.

MvH Jawen
 
Ok. Finns det något annat bättre sätt att göra det på än att koppla in på ellementets slangar. det är en yta på ca 6m2 och snett under står pannan. Det är ett gamalt hus så elementet är inte i nyskick. mvhEmil
 
Vet inte hur stort värmebehov du har men ett alternativ är att köpa en ny eller begangnad handukstork som är vattenburen i dimensionen 15mm eller 18mm eller 22mm, den kan du koppla in med dina gamla elementrör.
Golvet kanske inte blir varmt om inte pannan värmer underifrån.

MvH Jawen
 
På vissa reglercentraler för pannstyrning kan man styra utgående temperatur och om du har en sådan kan du ställa in att maxtempen ut på systemet ska vara kanske 35 grader och då kan du använda rören från elementet till golvvärmen. Om du inte har detta skulle jag i ditt fall sätta en shunt som hanterar detta och lägga in golvvärme.
 
Precis Peter.holm, jag rådde också att shunt behövs, för att styra ner utgående temperatur blir inte bra, då övriga huset troligen har radiatorer som baserats på yta behöver klart högre framledningstemperaturer för att värma övriga huset korrekt.

Blir nog kallt i övriga huset.

MvH Jawen
 
Minikretsventil verkar riktigt intressant! Men jag undrar varför golvvärmen måste vara ingjuten i betong eller flytspackel för att det ska fungera.
 
Den måste inte vara ingjuten men det rekommenderas för att det sprider värmen bättre.

För reglering kan man också ha en blandningsventil det tänkte jag nämligen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.