Vi har byggt altan i två nivåer och tänkte först att vi skulle ha fästpunkter för solsegel på den övre nivån. Sen insåg vi att det hade varit ännu bättre på den nedre, men då vi inte satte hög stolpe i hörnet som möjlig fästpunkt funderar vi nu på hur bäst göra.

Bilden visar altanen och ringarna var fästpunkterna bör vara. Tänker att seglet bör luta ner mot hörnet av altanen. De andra tre fästpunkterna är ungefär 250 cm över trallen och räcket är ca 110 cm högt, så tänker att fästpunkten bör sitta ca 100 cm ovanför räcket.

Vad tror ni blir bästa lösningen som klarar belastningen från ett 4 x 3 m solsegel och (så lite som möjligt) förfular altanen? Har funderat på att skruva fast en 70x70-stolpe utanpå den befintliga (som är 95x95), alternativt använda något slags metallrör.
 
  • Altanen i två nivåer med trämöbler och fästpunkter för solsegel markerade med röda ringar på befintlig stolpe och fasad över altanen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med räcke i hörnet, sedd ovanifrån. Gräs och buskar i bakgrunden. Diskuteras möjliga fästpunkter för solsegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle byta ut den befintliga till en högre stolpe. Skruvöglor direkt i stolpen håller. Det som kommer gå sönder först är tyget så gör det lätt att haka av vid blåsigt väder.
 
Hur mycket behöver du kunna spänna seglet för att det inte ska hänga ner och vara i vägen?

Nu hade jag inga stolpar att sätta i, och hussidan var rätt låg så jag fick sätta mitt rejält i spänn.

Rött tegelhus med låg terass, planteringar och buskar i förgrunden samt en hög stolpe som används för att spänna upp ett segeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Småbrukaren skrev:
Jag skulle byta ut den befintliga till en högre stolpe. Skruvöglor direkt i stolpen håller. Det som kommer gå sönder först är tyget så gör det lätt att haka av vid blåsigt väder.
Just den stolpen sitter rätt rejält fast så skulle helst slippa försöka byta ut den.
 
  • Träpelare på ett trädäck med plintar fästa i marken, nära en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.