Hej,

Råkade ut för en frysskada i fritidshuset och försöker nu reparera själv.

Röret för varmvattnet (till vänster) hade åkt ur. När jag försöker sätta tillbaka allt så läcker det fortfarande rejält. Så jag öppnade den högra för att se om det verkligen var samma delar i den. Och det var det. Däremot förstår jag inte alls varför den högra alls håller tätt.

Den vänstra har inte anslutningsnippeln till blandaren på sig, men den verkar hel. Det är vad jag ser kopplingen mellan nippeln och röret som läckaget är. Båda sidor har en likadan G1/2 mutter till sig som inte syns på bilden.
Rör för varmvattnet i fritidshuset, där det högra röret har en mässingsfärgad komponent som liknar en klämring och en anslutningsnippel som läcker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den högra är det någon typ av.. ja, vad är det? Det liknar en klämring men den ligger plant emot röret och plant emot anslutningsnippeln (som är en sån här: https://www.gustavsberg.com/se/prod...814-02/anslutningsnippel-g12-g12-backventil-8).

När jag försöker sätta dit den andra på det vänstra röret och skruvar åt muttern läcker det likväl.

Så direkta frågor:

1. Vad är det mässingsfärgade på det högra röret som har likheter med en klämring men inte är det?
2. Hur får man en sådan att hålla tätt? (Hur kan den hålla tätt utan gummipackning?)
3. Kan det ha skett några skador på den vänstra sidan som gör att röret inte längre kan fungera med en sådan, behöver jag köpa ny, eller kommer allt lösa sig om jag bara t.ex. smetar på lite nytt rörkitt (vilket jag inte provat än) eller lägger på ett par gummipackningar?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en halvkoppling av klämringstyp,
[länk]
Det är någon typ av fiberpackning som tätar mellan klämringen och slätändan.
Tack. Sparar mycket möda och vånda :)

Lyckades inte trä på ringen på den vänstra så hade antagit att den skulle vara utanpåliggande helt, vilket jag nu inser inte är fallet. Mer sannolikt att den redan hade blivit tillklämd och att den därför inte ville över röret på nytt. Sedan hade packningen för den vänstra försvunnit och jag såg inte att den högra hade någon packning alls (vilket jag ju ser på bilden nu att den har, även om den inte är av gummi).
 
Om klämringen sitter löst är problemet att kopplingen inte är åtdragen korrekt. Klämringen skall deformera röret för att det skall bli tätt på ett tryggt sätt. Efter att du har skjutit in röret till ändstoppet och dragit åt muttern för hand skall du dra muttern ytterligare ett varv med t.ex. en skiftnyckel. Klämringen kommer då att fastna i röret och går inte att demontera senare.
Jag blir mer och mer orolig för alla trådar här där man rekommenderas att dra åt klämringskopplingar ”lagom hårt” och ”klämringen kan bytas”. Tillverkarna har tydliga monteringsintruktioner och de innebär ALLTID att klämringen deformerar röret och sitter fast axiellt för gott.

PS. Glöm inte stödhylsa i rörändan!
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om klämringen sitter löst är problemet att kopplingen inte är åtdragen korrekt. Klämringen skall deformera röret för att det skall bli tätt på ett tryggt sätt. Efter att du har skjutit in röret till ändstoppet och dragit åt muttern för hand skall du dra muttern ytterligare ett varv med t.ex. en skiftnyckel. Klämringen kommer då att fastna i röret och går inte att demontera senare.
Jag blir mer och mer orolig för alla trådar här där man rekommenderas att dra åt klämringskopplingar ”lagom hårt” och ”klämringen kan bytas”. Tillverkarna har tydliga monteringsintruktioner och de innebär ALLTID att klämringen deformerar röret och sitter fast axiellt för gott.

PS. Glöm inte stödhylsa i rörändan!
Här var fallet alltså det omvända. Röret gick inte längre att skjuta in i kopplingen alls.

Angående stödhylsa så tror jag inte att den angivna halvkopplingen har någon? Ska man köpa en separat då?
 
Följer ingen stödhylsa med så måste man köpa separat, men stödhylsa behövs bara vid mjuka och halvhård kopparrör samt då tillverkaren av antingen röret/slangen eller klämringskopplingen förordar det.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Följer ingen stödhylsa med så måste man köpa separat, men stödhylsa behövs bara vid mjuka och halvhård kopparrör samt då tillverkaren av antingen röret/slangen eller klämringskopplingen förordar det.
Är det någonsin en nackdel med stödhylsa?

De är ju inte direkt dyra så om man skulle betala de där kronorna för att om inte annat ge en känsla och en försäkring om att det inte blir fel?
 
Nej, finns inga nackdelar med stödhylsa.
 
  • Gilla
ctor
  • Laddar…
C ctor skrev:
Här var fallet alltså det omvända. Röret gick inte längre att skjuta in i kopplingen alls.

Angående stödhylsa så tror jag inte att den angivna halvkopplingen har någon? Ska man köpa en separat då?
Men du skriver ju att det är likadana delar i båda kopplingarna, d.v.s en halvkoppling med klämring och att den vänstra har ”åkt ur”? Det tyder ju på att rätt delar har använts men inte monterats korrekt. Ett rör lossnar aldrig ur en klämringskoppling om det är rätt monterat. Är det fel monterat har du ofta chansen att göra om det rätt. Menar du att det inte går att sätta på en klämring på den vänstra rörändan eller sitter den fast i nippeln och du försöker pressa i röret i denna med klämringen monterad i fel ända?
 
Nu hade det ju frusit, dvs is har tryckt isär saker och ting. Byt mot nytt/friskt, det som inte passar ihop.
 
  • Gilla
ctor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.