Hej!


Har varit och kikat på ett äldre hus byggt innan 1909 med en nyare tillbyggnad med okänt byggår. Vi känner till en del grejer som behöver åtgärdas med nytt avlopp, borra nytt vatten och en torpar/krypgrund som har ett gäng sprickor/bruk som börjat lossna runtom. Grunden ser i övrigt fin ut med flertalet kattgluggar, utfyllt med makadam och torrt och fint inunder.

En del av vinden gick att komma åt och det ser ut enligt bilderna, har fått lite råd av en plåtslagare redan som menar på att det ser ok ut men att man får hålla ett extra öga och åtgärda om man börjar se tecken på läckage.
Är det något annat speciellt man bör tänka med anledning av att ingen papp finns? Fanns åtminstone urtaget för ventilation m galler på ett ställe och av vad jag kunde avgöra så ser det bra ut?

Vid ev köp vill vi givetvis ta upp så att det går att komma åt hela vinden, taket är brutet så det behövs väl luckor på fler ställen än i taket.

Vore väldigt tacksam för råd! :)
 
  • Oisolerad vind med synliga träreglar och plankor, ventilation med galler synligt i bakgrunden och en grå kabeldragning över golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synliga takbjälkar och träpaneler med luckor vid brutet tak, insida synlig utan takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag kan se på bilderna verkar det bra även utan papp. Oavsett är det smart att gå upp på vinden och kolla läget ibland, om du skulle bli husägare!

Mitt ena hus har också mansardtak (brutet tak) och det går endast att se den branta delen av taket inifrån där det finns kattvindar på övervåningen. Men som regel blir det inte problem på det branta takfallet utan det flacka, det är där eventuella läckage visar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.