Jag satte flera Google-högtalare att spela synkront. När jag då satte igång micron på 2/3 effekt så var högtalaren i köket tyst ungefär 2/3 av tiden, men med 1,5 s förskjutning i tid från när mikron kör.

Så vad kan vi dra för slutsatser från detta?
1) buffringen med synkade högtalare är bara 1,5 s jämfört med flera sekunder när man kör en högtalare. Eller så slutar den spela efter 1,5 s om den inte får synk-signal för flera högtalare.
2) trots att mikron står i en annan del av köket, längre ifrån APn så stör den ut all kommunikation på 2,4 GHz. Jag har tidigare inte förstått varför dottern hade så mycket problem med WiFi på sitt rum när vi hade automatisk roaming mellan 2,4 och 5 GHz, men nu vet jag. Hon har rummet rakt under mikron.
3) dagens appar är så duktiga på att dölja störningar att det bara är när man behöver realtidsprestanda som man märker detta. Dottern brukar klaga på att en del spel laggar exempelvis.
4) dottern hävdar att hon inte behöver Ethernet till sin dator. Hon har fel...

Nu visste jag ju egentligen detta, men trots att man vet så är det ibland svårt att dra rätt slutsatser. Men nu var det så uppenbart att det var Mikron som störde ut. Nästa experiment blir att lyssna på högtalarna i andra delar av huset för att se hur det fungerar där med mikron igång.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nästa experiment genomfört. Högtalaren längst ifrån mikron (diagonalt över hela huset, mikron står i ett hörn) är nu testad. Den ansluter mot en AP som är i samma hörn av huset. Det gick inte att spela musik där heller. Varken med dubbla högtalare (den andra står i rummet bredvid och matas från samma AP) eller med enbart en högtalare igång.

Med två högtalare så var det samma störning och 1,5 s fördröjning. Med en högtalare så stördes det inte lika förutsägbart.
 
Om jag inte minns fel jobbar mikron med 2,45 GHz och är väl inget under av vare sig smalbandighet, frekvensstabilitet eller täthet så svårare är det väl inte?
Att wifit ligger i stort sett rakt på ger ju ingen förutsättning för god kompatibilitet. Lite märkligt när man tänker på det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ja, så är det. Det är ju fria frekvenser att använda om man inte läcker för mycket strålning.

Men jag trodde inte att det skulle störa SÅ mycket.
 
Unikt namn
Du får linda in micron i aluminiumfolie. 🙈
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Vad har du för micro? Är den äldre så kanske avstörningen inte är så bra. Du kanske också kan prova att byta kanalen på wifi om du har möjlighet. Kanske stör mindre på 1 eller 11 om du nu ligger på 6an t.ex.
 
MrJay
Välkommen till året 2024.
 
Kanalen gör mig ingen större skillnad tyvärr.

Mikron är en Siemens inbyggnadsenhet som är ca 11 år gammal, men den skall ligga inom gränsvärdena.

5GHz drabbas ju inte så nu flyttar jag över än fler enheter till det nätet. Jag har sedan länge separata SSID för att inte hamna på 2,4 GHz I onödan. Men allt rörande "smarta hem" har jag på 2,4 GHz för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.