Hej! Jag planerar att installera golvvärme ovanpå ett befintligt valv i en halvt nedgrävd gillestuga. 25mm xps-skivor med 16mm slingor. Valvet verkar vara någorlunda isolerat (betydligt varmare än det riktiga källargolvet en halvtrappa ned som troligen är oisolerat direkt på backen). Huset är från 1970 och är av ”halvplansvariant” i förskjutna etage. 2 frågor:
1. Behöver jag lägga diffspärr på betongen innan golvvärmeskivorna? Ovanpå? Inte alls? Grundmuren runt huset är nyligen dränerad och isolerad (pordrän).
2. Det smidigaste skulle vara att montera golvvärmefördelare och shunt nedanför valvet (bifogar bild, det övre golvet är det som är aktuellt för golvvärme). Drar jag fram golvvärmeslangarna dit så vore det smidigast att vända golvvärmefördelaren upp-och-ned, eller åtminstone 90 grader. Är det big no-no? Blir en fördelare från GVB, som likt LK har nån glasbehållare på toppen som jag gissar är för hålla koll på vätsketryck/nivå/kvalitet. Dessa blir i detta fall vända nedåt istället.
Tacksam för svar!
 
  • Trappan leder upp till ett övre golv där golvvärme planeras, röd cirkel markerar golvvärmefördelarens tänkta plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har exakt samma problem, hur löste du det? Jag har att välja på att vända fördelaren upp-och-ner eller drar rören ner förbi fördelaren bakom den och sen på något sätt böja de 180grader upp igen
 
D Detraw skrev:
Jag har exakt samma problem, hur löste du det? Jag har att välja på att vända fördelaren upp-och-ner eller drar rören ner förbi fördelaren bakom den och sen på något sätt böja de 180grader upp igen
Tjena! Jag vände den upp och ned, har inte haft några problem med luft eller liknande. Funkade perfekt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.