Håller på att bygga nytt badrum på övervåningen. Det är ett gammalt hus från 1939. Bjälklaget var lite ojämt och glest... Jag har därför reglat i mer och skruvat 22mm golvspån. Därefter har en vän ( "betongare, plattsättare") gjutit ett betonggolv ovanpå det. Ca 8cm.
Jag tycker det känns och verkar väldigt stabilt. Men han menar på att jag borde anlita mattläggare och lägga matta, för att sedan direkt på den lägga fix och klinker.

Jag har som elektriker på div byggen sett att dom lägger matta, när det är träbjälklag och golvspån. ( när det ska bli klinkergolv)

Ska jag anlita en mattläggare eller rolla själv? Hur hade ni gjort?:confused:
 
Man tjänar ingenting på att lägga matta under keramik egentligen. Om det rör sig så mycket att ett vanligt tätskikt inte klarar det så kommer inte plattorna sitta kvar heller, även om man har matta under. Om det inte är något väldigt knas med ditt hus så ska det fungera med ett vanligt keramiktätskikt (ett av de som uppfyller de nya kraven förstås), och skulle det vara något allvarligt fel på huset så är det dumt att lägga keramik utan att åtgärda detta, då tycker jag du ska lägga enbart matta i så fall.
 
Och förresten, det finns inga mattor som är godkända enligt BBV, utan då bygger du enligt GVK istället och väljer en matta som är godkänd av leverantören för detta ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.