Hej!

Behöver tips på hur bäst kapa en dörr som sitter fast i öppningen. Är en innedörr i massivt trä, där tidigare boenden lagt golv utan att justera dörren innan. Den går alltså inte att ta av från gängorna heller.

Hur få bäst resultat? Funderar på att hyra en sänksåg och trycka mot dörren liggandes på golvet. Vill gärna kunna använda dörren sen igen.
 
  • Innedörr i massivt trä som sitter fast ovanför golvet, med en spalt mellan dörren och golvet, delvist synlig genomgående tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Multiverktyg och lite tålamod borde lösa problemet... +lite tejp för att skydda golvet.

/ATW
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Spontant sett jag två alternativ.
1. Kapa dörren i nivå med golvet med hjälp av en fein eller motsvarande.
2. Kapa gångjärnen så det går att vinkla ut dörren i överkant och sen lyfta ur den.
Bubblare. Plocka upp golvet så det går att öppna dörren och hänga av den.

Att kapa ett helt dörrblad med en fein är mycket jobb så mitt angreppssätt hade i första hand varit alternativ för att sen kapa dörren med fogsvans/cirkelsåg/sänksåg.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Hej
Det är inte så att dörren går åt andra hållet?
Naturligtvis är det inte så, och jag håller med föregående talare.
/W
 
  • Haha
ByggaBobb
  • Laddar…
Kanske multiverktyg först ock sedan japansåg?
 
Ok, tack för alla svar! Så köra multiverktyg verkar vara första tillvägagångssättet att prova. Går det att få någorlunda rakt utan tidigare erfarenhet?

Också lite rädd för att skada dörrkarmarna, men kanske bara är att ta det lugnt och försiktigt?
 
Det går inte att lyfta dörren lite så du får upp den? Knacka sprintarna i gångjärnen?
 
Slutade med japansågen. Tog någon timme av hårt slit men någorlunda rakt blev det.

Tack för tipsen!
 
  • Bild på en vit dörr där den nedre delen av dörrkarmen har sågas bort med en japansåg. Det finns sågspån på golvet runt dörren och gula tejpbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.