Vår entre är ovanpå vårt neddgrävda garage. En slänt leder upp till entren, och därefter en 3m lång och dryga metern hög och bred trappa. Jag funderar på att göra den mycket bredare, typ 3 meter bred.

Vi har idag ingen detaljplan över området.

1) Behöver jag bygglov idag?

2) När den överklagade detaljplanen blir gällande , behöver jag bygglov då?

3) Om jag bygger en ny i trä nu, blir det bygglovskrävande att riva den och ersätta med annat material (men lika stor)?
 
Rent spontant skulle jag säga nej på alla tre frågorna.
 
Gör en enkel skiss och ta bilder. Sedan skickar du till kommunen och frågar! Blir inte enklare och mer rätt än så!
 
Demmpa Demmpa skrev:
Rent spontant skulle jag säga nej på alla tre frågorna.
Jag med, med tillägget att något nytt som byggs efter att något annat rivits bedöms på egna meriter. Så eventuellt behov av bygglov för en framtida betongtrappa (exempelvis) påverkas inte av om det finns en annan lika stor trappa där innan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
På vilken grund skulle en ny trappa kräva bygglov?

Att det skulle vara en fasadändring av byggnaden som avsevärt påverkar dess yttre utseende, något som kräver bygglov inom detaljplan men inte utom detaljplan. Samtidigt finns bygglovsundantag för altaner om man håller sig inom vissa mått och bygger den med ändamålet att anordna en uteplats. Utanför detaljplan finns inte krav på bygglov för fasadändring.
 
Altanundantag blir nog svårt, trappan är mer än 2m över marken där det är som högst. Det är nästan som en bro över en vallgrav. 🙃
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Altanundantag blir nog svårt, trappan är mer än 2m över marken där det är som högst. Det är nästan som en bro över en vallgrav. 🙃
Låter ju som att det kan vara en bygglovskrävande sak att uppföra inom detaljplan. Om inte som fasadändring så i alla fall som utbyggnad av huset i och med att den verkar ha ett utrymme som går att uppehålla sig i under trappan.
 
Altanen vid sidan av ett garagedörr, med en träbro ovanför som leder upp till en högre altan. Grönska omger strukturen, som delvis är skuggad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut. Garaget till höger är uppfört med bygglov (hoppas jag!). Tror altanen och bro är inritad i samma dokument. Ej detaljplan.

Bron skall byggas om på något vis, vet inte exakt hur, och eftersom detaljplan är på ingående, så hade jag tänkt vara lite smart och förbereda lite så man slipper bygglovsprocess vad det lider.
 
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
[bild]

Så här ser det ut. Garaget till höger är uppfört med bygglov (hoppas jag!). Tror altanen och bro är inritad i samma dokument. Ej detaljplan.

Bron skall byggas om på något vis, vet inte exakt hur, och eftersom detaljplan är på ingående, så hade jag tänkt vara lite smart och förbereda lite så man slipper bygglovsprocess vad det lider.
Jag tycker det ser ut som ett byggnadsverk som inom detaljplan kräver bygglov om den skulle uppföras. Inte minst eftersom det går att uppehålla sig under den. Man kan ju också hävda att den avsevärt påverkar fasadens utseende med sin höjd och omfattning.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.