Jag har ett hus och jag har mark Jag tog bort träden från tomten och sedan blev tomten något mindre för 3 år sedan. Efter detta tillsatte jag lera. Sedan märkte jag att tomten samlar regnvatten på vissa ställen och det tar lång tid att absorbera vattnet och marken är väldigt lerig. Jag försökte lösa problemet med att applicera kompost över hela tomten för 4 månader sedan. Vattnet försvann ett tag men problemet kom tillbaka. Jag fick råd från ett företag att jag skulle gräva ca 50 cm och skapa dränering. Observera att mina grannar till höger och vänster om tomten inte har något regnvatten. Bifogar bilder på pjäsen och vattnets form. Ser fram emot dina goda råd för att lösa problemet!
Platsen är Trollhättan
 
  • Mark med lerig jord och stående regnvatten, omgiven av gräs och buskage. Sten och en bit av en svart slang synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård som visar samling av regnvatten på lerig gräsmatta och stenlagd uteplats, omgiven av skog och vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med stående regnvatten, omringad av träd och växter. Brunt och vattensamlande mark med lerig jord syns i nederdelen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattensamling på en trädgård med stengång efter regn, inhägnad av ett trästaket och omgiven av skog. Plaststol, sprejflaska och planteringskruka på gångvägen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En upprätt mätsticka som hålls i en hand visar ett vattenmätt hål i lerig mark, med gräs och jord i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mark med vattenfylld grop, person håller måttstock som visar cirka 60 cm djup. Våt lerig jord och gräs runt om gropen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenfylld grop på en lerig gräsmatta med utspridda grönska och en slang på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
namnbyte
Välkommen, här på Byggahus talar vi skandinaviska och engelska.
 
Ursäkta mig👋
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
4774
adamm.milan adamm.milan skrev:
Ursäkta mig👋
Ursäkt för vad? Du har skrivit ett perfekt inlägg med bilder och allt.
Hur såg tomten ut från början som fick dig att lägga på en massa lera? För iomd så startade nog det hela problematiken. Ta bort leran eller åtminstone blanda upp med lika mängd sand och ser till att marken släpper igenom vattnet ordentligt. Beroende på hur djup tomten är vet jag inte men att leda bort det via dränering kan ev oxå bli aktuellt. Finns säkert de som kan det här bättre än jag men det här är mitt lekmanna svar. Har anlagt några gräsytor och aldrig haft problem med för mycket vatten.
 
  • Gilla
adamm.milan
  • Laddar…
((skrivet på ett annat språk först)) Tack för. svaret . Jag blandade det med 80 påsar jord. Men det har inte förändrats. något. Fråga: Varför stannar vattnet kvar på 40 cm djup? Varför torkar inte jorden? Trots att regnet har upphört i tre dagar är vädret soligt.
 
Jag vet inte om leran är orsaken till hela problemet. Eller blev marken dålig efter att ha skotat, huggit träd och tagit bort några stenar? . Är det bästa lösningen att gräva en halv meter djupt och göra gräsdränering? Trädgården är åtta meter bred och tio meter lång.
 
  • Personer fäller träd i en trädgård; en står nära avsågade trästubbar och en annan till höger. Gräsmattan är delvis bar, och en spade står i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vattenfylld trädgård med lerig mark vid sidan av ett hus, stängsel i bakgrunden och en slang liggande på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4774
Vad finns det för växtlighet på tomten? Träden sög nog i sig det mesta när de stod där. Har du solid berggrund direkt under leran så tar det tid för vattnet att tränga igenom berget. Sedan har jag en fråga, hur kommer det sig att du grävde hålet och när? Att blanda lera och jord ger bara mer lera när det regnar och ex gräs föredrar en sandig jord att växa i. Din lera är för syrefattig och stabbig.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Hålet på bilden grävdes tre dagar efter att regnet slutat. Vattnet försvann från trädgårdens tak. Men när du går känner du att det kommer vatten ur marken eller när du trycker med foten. Så jag grävde och blev förvånad över att konstatera att vattnet var på 40 cm djup
 
Växterna är bara gräs, men efter att ha plöjt marken växte de slumpmässigt
 
4774
Är det en liten åkermark vi pratar om eller en trädgård?
 
Det är högt stående grundvatten på din tomt. Inget ovanligt, men blir det för högt kan det förstås orsaka problem som du visar på uteplatsen. Det är knappast orsakat av att du lagt ut lera om du inte har lagt dit flera decimeter massor, utan är snarare så som det blir utifrån områdets topografi.

I teorin går det förstås att dränera bort, men i praktiken krävs någonstans att leda bort vattnet. Ett dike, vattendrag eller lågpunkt i närheten som kan ta emot vattnet, och som du dessutom har möjlighet att utnyttja. Om vattnet behöver ledas dit över någon annans mark behöver du deras godkännande.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Är det en liten åkermark vi pratar om eller en trädgård?
Liten 8*10 M
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Man ser ju på foto att gräsmattan och uteplatsen ligger lägre än omgivande terräng. Då blir det en lågpunkt som samlar vatten som en damm. Det måste finnas ett utlopp för dagvattnet. Det kan vara en slänt bort från grytan eller en ledning i fall. Eller att marken under är sand/grus som kan ta emot vatten genom infiltration.
 
  • Gilla
adamm.milan
  • Laddar…
Bra det du säger. Det finns ställen med sand och grus, och det finns lera blandad med jord. Jag tror... efter att ha grävt kan man säga att det är små hål i jorden. Vatten sipprar igenom den. Den samlas längst ner i trädgården. Behöver jag ta bort några centimeter jord och byter med matjord harpad?
 
Claes Sörmland
adamm.milan adamm.milan skrev:
Bra det du säger. Det finns ställen med sand och grus, och det finns lera blandad med jord. Jag tror... efter att ha grävt kan man säga att det är små hål i jorden. Vatten sipprar igenom den. Den samlas längst ner i trädgården. Behöver jag ta bort några centimeter jord och byter med matjord harpad?
Jag tror det enklaste för dig är att höja marken i lågpunkter så att vattnet kan rinna bort från dessa eller att anlägga ett strategiskt dräneringsdike av täckdikesmodell. Så här:

Diagram över ett dräneringsdike (täckdike) med makadam (8-16 mm) och en dräneringsledning (110 mm) som visas i genomskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
adamm.milan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.