Hej!

Har köpt hus som har golvvärme med el i varje rum, samt en luftvärmepump som stödvärme. Efter en vinter med ca 30k i totala elräkningar funderar jag på hur man skulle kunna göra någonting åt det, men skulle vilja höra lite tips och tankar på vad som är "bäst".

Har försökt göra en bild i paint som jag vet ser helt galen ut, men iaf, vi har:
3 små rum på ca 12 kvm styck , "normal" takhöjd.
1 öppet kök, matbord, soffhörn, ca 50 kvm, normak takhöjd
Stort vardagsrum ca 60kvm, HÖGT i tak. Nocken "mitt i" rummet med ca 6-7 meter i höjd, snedtack ner och ca 2.4 p sidorma.
Sovrum med separat badrum, ca 16kvm styck.

I dagsläget sitter det en luftvärmepump som på vintern brukar värma upp kök+mathörnan samt att det kommer in en del värme i sovrummet från den. Vi eldar även en hel del i kaminen på ovanvåningen för att försöka hålla nere förbrukningen så. Den värmepmp som sitter orker inte ner i stora rummet när det är kallt, utan vi behöver då stödja upp med antingen eldning i kaminen (vilket vi inte gör så ofta), eller golvvärmen (brukar stå på ca 15-16 grader, vi brukar inte sitta så mycket i det stora vardagsrummet på vintern.

Däremot har luftvärmepumpen svårt att nå ner till stora vardagsrummet samt de smårummen, så när vi jobbar hemifrån (4 dar/vecka) så är det elektrisk golvvärme på kontoret som gäller.

Har suttit i lite olika tankebanor som bl.a.
- En till luftvärmepump med flera innerdelar, en per små-rum, samt en för stora vardagsrummet?
- Luft-vatten med element i små-rummen?
- Enbart en till luftvärmepump till stora vardagsrummet, och sen fortsätta köra smårummet på elektriska golvvärmen?
... ja, där någonstans tar mina egna idéer slut.

Förra vintern har vi kört elektrisk golvvärma på kontoret 4-5 dar i veckan, samt mycket eldning i kaminen i kaminen på köks-delen s.a.s. Dock gick det rätt mycket ved, och det känns inte som en hållbar lösning att klyva upp 15 kubik ved per år resten av livet.

Alla 3 små-rum kommer att behöva användas vintertid inom ett par år (i dagsläget bara kontor, men de andra 2 kommer båda två att vara barnrum inom kanske 5-6 år)


Vi har även en gäststuga på ca 3 kvadrat med, you guessed it, enbart el-element. Det används sparsamt under vintern i dagsläget, men samtidigt vill man ju kunna använda det utan att det kostar en förmögenhet. Gick ca 3000 kwh bara på gäststugan under november-mars (den har separat el-mätare, så kan se det exakt), och då är det bara underhållsvärma undantaget kanske 3 helger då den varit helt uppvärmd för göster. Bör man ha en egen luftvärmepump här också?

De siffror jag vet som kanske kan hjälpa till:
- Elförbrukning i gäststuga nov-mars: ca 3000KWH, underhållsvärme + enstaka helger.
- Golvärme i de små rummen är 750W har jag för mig
- Golvvärme i stora rummet 7.5KW
- Ett misstag som jag tror att jag har gjort är att i källaren så har jag haft luftvärmepumpen på för hög värme så det bara har stått ock läckt, det ska jag såklar ändra tills nästa år och ställa den på 15 istället för 19-20. (Källaren är ca 50 kvm, tänk under köket, matplatsen och sovrummet.

Jag hör gärna lite vad ni som har bättre koll kan komma med för input på hur vi kan fö ner elförbrukningen och vilka investeringar/lösningar skulle kunna vara vettiga... De mål som jag har är att inte behöva ha en elräkning på 8000 per månad under de kallaste månaderna, samtidigt som man inte vill stänga ner halva huset för att vi stängt av värmen där så det inte går att vara där.

Stort tack på förhand!
Niklas
 
  • Planlösning av ett hus med markerade rum inklusive ett vardagsrum, sovrum, framtida barnrum, kontor, kök och hall. En luftvärmepump är utritad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänker man bara ha en enda LLVP så är det inte mycket mer som kan göras i och med en massa rum med dörrar som kanske hålls stängda - har du en uppfattning i vad LLVP drog gentemot el-golvvärmen kvotmässigt (dvs. LLVP har en egen elmätare).

man får typ 3 kW värme per 1 inmatad kW med LLVP grovt räknat.

---

Skall man göra något radikalt åt det så är det troligen att ersätta elektriska golvvärmen med dito vattenbaserade och sedan en LVVP med flytande kondensering om man bor i södra Sverige och energibrunn med BVVP och flytande kondensering om man bor norra delen av Sverige.


Befintliga LLVP skulle jag behålla som den är som en backuppvärme och stödvärme vid behov.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket att värma för en llv-pump. När servades den senast? De förlorar ju effekt om det gått för lång tid.

Direktverkande el i element eller slingor hade jag undvikit för att hålla kostnader nere. Att byta detta mot en annan lösning känns som ett första steg. Vattenburen värme och sedan uppvärmning med luft-vatten eller vatten-mantlad kamin?
 
  • Gilla
Värmelärlingen
  • Laddar…
Tack för svar,ska försöka svara så gott jag kan:

X xxargs skrev:
Tänker man bara ha en enda LLVP så är det inte mycket mer som kan göras i och med en massa rum med dörrar som kanske hålls stängda - har du en uppfattning i vad LLVP drog gentemot el-golvvärmen kvotmässigt (dvs. LLVP har en egen elmätare).
Har tyvärr inte en separat mätare. I december när det var mellan -20 och -10 var vi borta 3 veckor och hade golvvärmen på "låg" värme i hela huset och luftvärmepumpen på 16 grader. Detta drog mellan 100 och 120 KWh per dag, total förbrukning i December för 3 veckor borta och en vecka hemma: 3200 KWh :(

X xxargs skrev:
Skall man göra något radikalt åt det så är det troligen att ersätta elektriska golvvärmen med dito vattenbaserade och sedan en LVVP med flytande kondensering om man bor i södra Sverige och energibrunn med BVVP och flytande kondensering om man bor norra delen av Sverige.
Ja, jag har kollat på LVVP och tänkt på det, men det känns som ett väldigt stort ingrepp, dels själva pumpen och det, men även alla element som behöver installeras (antar att det inte bara är att pumpa in vatten i nuvarande el-värmeslingor som ligger i alla golv ;-) ).

För samma pris som en LLVP (ca 60-80k vad jag kan hitta med lite googlande?) kan jag säkert köpa en separat luftvärmepump till stora vardagsrummet (15k?), samt en pump med 3 innedelar och sätta en innedel i var och ett av de små rummen (30k?) plus 10k (?) för installation (5k styck enligt vad tex. jula och bauhaus skriver på sina hemsidor), samt att jag då slipper alla extrakostnader som LLVP kräver med antingen element (hur många skulle behövas i hela huset, 10-15 stycken? 6k-8k per radiator är en siffra som nämns på vissa ställen) eller ta upp samtliga golv och lägga in nya golvvärmeslingor ( 1000 kr per kvm enligt vissa sidor) vilket ger ytterligare ca 100k (15 x 6k = 90k för radiatorer) - 150k (ca 150 kvm x 1000 per kvm för golvvärme) i kostnader, utöver själv pumpen. Det kan mycket väl vara så att jag missar något, men jag har svårt att se att en LVVP skulle dra SÅ mycket mindre än en LLVP att det motiverar en kostnad på "60-80k" + "100-150k" över en kostnad på "15+30+10" = "55k". (Där man dessutom kan argumentera att 3-delars-pumpen för de små rummen är överkurs, och att bara golvvärme i de små rummen kanske inte ens drar så mycket att det är "värt" att installera någonting annat?)

Är som sagt inte kunnig på något sätt inom detta, så kan mycket väl ha gjort helt galna antaganden eller använt hel fel siffror, det är bara att rätta mig i så fall!
trenchcoat trenchcoat skrev:
Det är mycket att värma för en llv-pump. När servades den senast? De förlorar ju effekt om det gått för lång tid.

Direktverkande el i element eller slingor hade jag undvikit för att hålla kostnader nere. Att byta detta mot en annan lösning känns som ett första steg. Vattenburen värme och sedan uppvärmning med luft-vatten eller vatten-mantlad kamin?
Ja, precis. Vi märkte av i vintras att om vi hade el-värmen avstängd i stora vardagsrummet och de små rummen, så nådde inte luftvärmepumpen dit, och vi var tvungna att ha på elen om man skulle kunna vara där nere. Har som du kan se ovan funderat på vattenburen, men tycker att det ser ut som att den initiala kostnaden är såpass stor jämfört med en eller två nya luft-luft värmepumpar att jag tvekar på om det verkligen är värt det?
 
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Lågt hängande frukter:

Om inte källaren används som boyta, värm inte upp den alls. Vi har hel källare under vårt ena hus, och vi har ingen värme på där överhuvudtaget, förutom lite spillvärme som kommer från varmvattenberedaren. Under de år vi bott här har det inte frusit i källaren någon gång, och det hade vi märkt eftersom inkommande vatten finns där.

Ni har ett superstort hus, kommer det gäster på vintern får de finna sig i att bo inne i huset, och inte i en gäststuga som bränner direkt-el i parti och minut.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Lågt hängande frukter:

Om inte källaren används som boyta, värm inte upp den alls. Vi har hel källare under vårt ena hus, och vi har ingen värme på där överhuvudtaget, förutom lite spillvärme som kommer från varmvattenberedaren. Under de år vi bott här har det inte frusit i källaren någon gång, och det hade vi märkt eftersom inkommande vatten finns där.
Ja, detta var jag inne på själv också. Tror att kombinationen för hög temp i källaren i kombination med att den kanske inte är så välisolerad som resten av huset är så att en hel del värme hittar ut, kan vara en faktor som bidrar till att förbrukningen var förmodligen högre än vad den behöver ha varit.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ni har ett superstort hus, kommer det gäster på vintern får de finna sig i att bo inne i huset, och inte i en gäststuga som bränner direkt-el i parti och minut.
jo, men vi har också barn och många egna syskon, så det finns inte tillräckligt med sängplatser, så ibland är det illa tvunget :) Har funderat på en mindre luft-luft värmepump till gäststugan också, men tänker att den möjliga besparingen är liten i sammanhanget. Gäststugan har gjort 3800 KWh på ett år. Tror vi skulle kunna spara en del på att ha lägre underhållsvärme, men totalt har vi gjort 22500 KWh på ett år, varav 3800 på gäststugan, så det känns inte som om det är där det största ligger (även fast, visst, alla bäckar små).
 
Har du verkligen en gäststuga på bara 3 kvadrat?

Var i Sverige är detta?
 
D Dilato skrev:
Har du verkligen en gäststuga på bara 3 kvadrat?

Var i Sverige är detta?
Gäststuga på ca 30 kvadrat, missade en nolla!

Typ mellan-höjd av Elområde 3
 
Niklas Andersson6 Niklas Andersson6 skrev:
Gäststuga på ca 30 kvadrat, missade en nolla!

Typ mellan-höjd av Elområde 3
Ok, din gäststuga har dragit typ en tredjedel av vad mitt hus drar totalt på ett år (12000) och den är typ 7 ggr mindre än mitt hus.

Finns det annat i gäststugan som drar el, jag tänker på kök och varmvatten?

En luftvärmepump där sänker din förbrukning för värme till en säkert en tredjedel.
 
D Dilato skrev:
Ok, din gäststuga har dragit typ en tredjedel av vad mitt hus drar totalt på ett år (12000) och den är typ 7 ggr mindre än mitt hus.

Finns det annat i gäststugan som drar el, jag tänker på kök och varmvatten?

En luftvärmepump där sänker din förbrukning för värme till en säkert en tredjedel.
Så en liten luftvärmepump i gäststugan låter inte som en jättedålig ide då m.a.o?
Liten varmvattenberedare på 30L, finns badrum (dusch) och kök, samt kyl&frys. Vatten (alltså även varmvattenberedaren + kyl&frys var avstängda under december-februari. Det är högt i tak, säg en 4-5 meter, så det är inte samma volym som ett "vanligt" 2.40-tak på 30 kvm.

Min gissning är att de 3000 KWh som gick under vintermånaderna är till största del värme, och några enstaka duschar samt lite matlagning, så man kan säkert kapa nästan 2000 KWh på att ha en luftvärmepump där istället.

Men som sagt, i huset.... Luft-luft i stora rummet eller investering på 150k (?) för luft-vatten? Vad är bäst för små-rummen? Fortsätta köra el eftersom de är så små, eller ha någon luftvärmepump med flera innerdelar, en innerdel i varje rum, eller någon luft-vatten med radiatorer i varje litet rum?
 
Högt i tak är ju döden för uppvärmning, värmen stiger och samlas uppe i taket där den inte gör nån nytta och termostaten brassar på där nere.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Högt i tak är ju döden för uppvärmning, värmen stiger och samlas uppe i taket där den inte gör nån nytta och termostaten brassar på där nere.
japp, jag vet....

Men iaf, det som jag ska testa till nästa vinter oavsett ingrepp:
- Inte köra så hög underhållsvärme i källaren
- Inte köra så hög underhållsvärme (om öht någon?) i göststugan

Om vi tänker något man kan göra i huset. LLVP vs LVVP? Bara stora vardagsrummet, eller även något i små-rummen?

Även utan gäststugan är det ju nästan 19 000 KWH på ett år, men det kanske är smällar man får ta med ett sånt hus? Känns dock, med tanke på hur mycket som är el-uppvärmt, som att det borde gå att få ner en del? Ja, vi eldar en del, men att stå och klyva upp 20 kubik ved varje år för att kunna stänga av "allt" helt är inte den mest hållbara lösningen heller, även om det förmodligen skulle hjälpa en del när man väl eldar :)
 
Niklas Andersson6 Niklas Andersson6 skrev:
japp, jag vet....

Men iaf, det som jag ska testa till nästa vinter oavsett ingrepp:
- Inte köra så hög underhållsvärme i källaren
- Inte köra så hög underhållsvärme (om öht någon?) i göststugan

Om vi tänker något man kan göra i huset. LLVP vs LVVP? Bara stora vardagsrummet, eller även något i små-rummen?

Även utan gäststugan är det ju nästan 19 000 KWH på ett år, men det kanske är smällar man får ta med ett sånt hus? Känns dock, med tanke på hur mycket som är el-uppvärmt, som att det borde gå att få ner en del? Ja, vi eldar en del, men att stå och klyva upp 20 kubik ved varje år för att kunna stänga av "allt" helt är inte den mest hållbara lösningen heller, även om det förmodligen skulle hjälpa en del när man väl eldar :)
Jag vet att luft vatten funkar bra, och man får ju varmvatten på köpet, men det är dyrt och omständigt att installera rör och element (eller golvslingor) om man ändå inte renoverar.

Men, även billig luft luft betalar sig snabbt eftersom elkostnaden sjunker med i vart fall en tredjedel för uppvärmningen.
 
D Dilato skrev:
Jag vet att luft vatten funkar bra, och man får ju varmvatten på köpet, men det är dyrt och omständigt att installera rör och element (eller golvslingor) om man ändå inte renoverar.

Men, även billig luft luft betalar sig snabbt eftersom elkostnaden sjunker med i vart fall en tredjedel för uppvärmningen.
Ja, och vi har inga stora renoveringar inplanerade de kommande 10 åren för väggar och golv. Dels är alla golv och väggar i väldigt bra skick, dels känns det bättre att vänta med nya golv tills barnen vuxit upp lite och inte leker med klossar och bilar och allt möjligt på "nya parketten".

Det var därför jag tänkte om det gick att göra något med luftvärmepumpar som är ett mindre ingrepp, men fortfarande kan bidra till att dra ner elförbrukningen.

En extra i stora vardagsrummet borde kunna dra ner förbrukningen ganska så mycket för en överkomlig peng.

Är det helt galet idiotiskt att ens tänka tanken med en LLVP med 3 innerdelar, en i var och ett av de små rummen? Vi jobbar som sagt hemifrån och har haft elektrisk golvvärme på i kontoret under i princip hela vintern, och det kommer vara likadant kommande vintrar, så de rummen kommer behöva värmas upp rätt så ofta. Tänker även att på sommaren kan ju LLVP användas för kyla, vilket kan behövas där de riktigt varma dagarna.

Eller är det så att el-golvvärme på 12 kvadrat är försumbart så vi aldrig får igen investeringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.