Hej! Jag målade mina dörrar och fönsterbågar med linoljefärg för ett år sen. Nu ser det solblekta och mjölkiga på ytan. Har jag missat något steg? Eller är det fel på färgen?
Först målade jag med grundfärg och sen linoljefärg med tio procent extra linolja (enligt butikens rekommendation).
Tacksam för råd.
 
  • Närbild på en röd dörr, målad med linoljefärg. Färgen ser solblekt och mjölkig ut på ytan, med fläckiga partier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0783.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dörr med fyrkantigt fönster mot grå träfasad, vitmålad dörrkarm och solblekt yta, bredvid ett fönster med samma färgsättning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att det är normalt för linoljefärg, färg äkthet är inte den färgens fördel. Man kan halvolja för att få tillbaka lystern
 
  • Gilla
Anna Ardelius och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle säga att det är normalt för linoljefärg, färg äkthet är inte den färgens fördel. Man kan halvolja för att få tillbaka lystern
Aha! Tack! Hur halvoljar man? 50/50 med olja/färg? 🙏🏼
 
balsamterpentin/linolja
 
Claes Sörmland
Och det är ingen långsiktig lösning är min erfarenhet, det blir fint och glansigt ett år eller så men sen vitnar linoljefärgen igen. Detta är ett av skälen till att man lämnade ren linoljefärg där på 50-talet och började blanda i standolja, alkydmodifierade fettsyror och allt vad det var. Man ville behålla glansen under fler år.
 
  • Gilla
Anna Ardelius
  • Laddar…
Linolja blir så ja.

Vi man ha det glansigt några år till så räcker det med kokt olja på. Eller kokt olja med 10% färg i kladdar jag på när jag tycker det blir för dassigt, vet inte om färgen gör någon skillnad egentligen.

Senaste var två år sen på södervägg (plåtvägg) och det ser bra ut fortfarande.
 
  • Gilla
Anna Ardelius
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.