Hej! Jag har några stycken pivotfönster som jag gärna vill hänga av och renovera. Dessa fönster har två roterande beslag i mitten (topp/botten) av ramen. Fönstret går att vända inåt i rummet (typ 45 grader). Jag har lossnat på de 4 skruven som sitter i ett litet bleck under det roterande beslaget, men ser ingen smart lösning om hur jag får loss alltihop på ett smidigt sätt.

Har kollat med t.ex Nacka Byggnadsvård, men ingen som vet.

Tacksam för tips!
 
  • Fönsterkarm med skruvar som liknar ögon, vitmålad, jalusi, suddig utsikt, inomhus synlig smuts och repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster med persienner, utsikt mot träd och byggnader, blommor på fönsterbräda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har liknande fönster från 60 talen men de är hängda på sidorna istället för uppe och nere. Våra fönster får man loss genom att svänga runde dem maximalt, så att de hänger upp och ner, då går de att lyfta rakt upp ur gångjärnen.

Nu är det självklart en annan konstruktion som ni har men jag tror att ändläget kan vara en bra start för att börja testa.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Vi har liknande fönster från 60 talen men de är hängda på sidorna istället för uppe och nere. Våra fönster får man loss genom att svänga runde dem maximalt, så att de hänger upp och ner, då går de att lyfta rakt upp ur gångjärnen.

Nu är det självklart en annan konstruktion som ni har men jag tror att ändläget kan vara en bra start för att börja testa.
Tack Janus.

Jag har testat att snurra runt dom för att se om det går att lossna dom i ett helt öppet läge, men så långt funkar detta ej. Kanske jag gör fel, men känns inte som det ger nått.

hr
 
I så fall skulle jag leta efter lösningen i det övre fästet. Det naturliga är om man kan lossa fästet där uppe så kan man lätt lyfta ut föstret ur det nedre.
 
Janus82 Janus82 skrev:
I så fall skulle jag leta efter lösningen i det övre fästet. Det naturliga är om man kan lossa fästet där uppe så kan man lätt lyfta ut föstret ur det nedre.
Tack igen!

Tyvärr är det exakt samma fäste där upp, som det är där nere. För mig verkar det inte som det ger någon skillnad.

hr
 
Har likadana fönster som jag håller på renovera. Men som har gångjärnen på sidorna.

Tog ett tag men jag lossade dem två skruvarna...öppnade fönstret så det var vågrätt ut.
Då villor det på en fyrkantig metall-stav som sticker ut och man lyfter fönster av det.

Dock måste färg bort och dem kannsotta hårt. Fick stå två personer och göra några lyft/ryck och till slut så lossnade fästena som låser fönstret och därefter kunde man lyfta det rakt upp.
 
  • Närbild på ett fönstergångjärn med en fyrkantig metallstav, delvis täckt av färg som behöver tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett fönstergångjärn monterat på sidorna av ett fönster, med synliga skruvar och lite flagnande färg runtom gångjärnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett gångjärn på en vit fönsterkarm, med två synliga skruvar som håller fast en fyrkantig metallstav.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.