D Dilato skrev:
Vad menar du, det är väl bara att klicka bort borrchucken du har och sätta i SDS-borret där.
[video]
Nejmen jaha! Det kom med en annan chuck (?) till maskinen, trodde det var den jag behövde byta till. Hade lagt ned för idag men nu får jag nog gå ut och kolla på det här!
 
Jag tror inte det är riktigt samma på våran? Eller så är den på filmen den andra som vi inte har här.
 
  • Närbild av en Makita-borrmaskin med en avtagbar chuck på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har rätt, det finns en annan SDS-hållarhylsa, och det är den du ska använda.
Inte undra på att det inte blir något hål (och att borren skadas).

På min modell sätter man i en borrchuck i SDS-fästet om man vill borra med vanlig borr.
Svart borrchuck för SDS-fäste, sett från sidan mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Amatörtorparen
  • Laddar…
K
Som sagts av andra. Fel chuck och så slår inte maskinen.
 
  • Gilla
Amatörtorparen och 1 till
  • Laddar…
R
A Amatörtorparen skrev:
Hej! Vi försöker bygga en uteplats och har kört fast på momentet att fästa alltihopa i huset. Var på byggvaruhuset och fick hjälp att välja borr och skruv + plugg som skulle passa för det vi ska göra. Började med att försöka borra i betongsockeln med vanlig borrmaskin men det gick inte alls. Så då testade vi med borrhammare men får inte det att funka heller. Kommer någon centimeter in men sen händer ingenting. Har testat på olika ställen om det skulle ha varit armering precis där vi borrat men det hjälper inte. Någon som har något tips? Gör vi något tokigt? Vi använder inställningen borr + slag på maskinen. Hur lång tid är det rimligt att det tar att borra ett hål? Känner mig helt knäckt på det här, känns som varenda en bygger altan och vi kommer ingenstans, har lagt nästan en hel dag på att misslyckas med att borra några hål...
Hjälp?
Du har vanliga borrchucken i du behöver ha den för slagfunktionen, med klick fästet😊
 
  • Gilla
Amatörtorparen
  • Laddar…
Ja det är ju fel, får ta med rätt nästa gång vi åker fram och tillbaka. Lite kul är att vi hade maskinen utlånad till svärfar nyss (utan den andra chucken) för att han skulle fästa stomme i gjuten platta och det funkade tydligen. Han är bra på maskiner så det kan väl ha bidragit till att vi trodde vi hade rätt grej på 😄
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Amatörtorparen skrev:
Ja det är ju fel, får ta med rätt nästa gång vi åker fram och tillbaka. Lite kul är att vi hade maskinen utlånad till svärfar nyss (utan den andra chucken) för att han skulle fästa stomme i gjuten platta och det funkade tydligen. Han är bra på maskiner så det kan väl ha bidragit till att vi trodde vi hade rätt grej på 😄
Han kanske körde med vanliga slagbetongborr och inte SDS.
 
D Dilato skrev:
Han kanske körde med vanliga slagbetongborr och inte SDS.
Ja så var det säkert, han har koll på läget så det finns säkert en rimlig förklaring. Men det gjorde ju att vi trodde att vi hade rätt grejer, eftersom han hade gjort samma sak som oss med samma uppsättning på maskinen. Men det blev ju fel 😄
 
K
Fast om han inte hade sds borr hade han ju inte samma uppsättning…
 
K kniv skrev:
Fast om han inte hade sds borr hade han ju inte samma uppsättning…
Nä men det trodde ju vi. Och nej vi har inte särskilt bra koll, det har nog redan framgått. Det jag ville få fram var att det var nog anledningen till att det gick som det gick 🙂
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H
Det måste vara en järnbalk där innanför som gör att det inte går att borra igenom där.
 
  • Haha
Amatörtorparen
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Det måste vara en järnbalk där innanför som gör att det inte går att borra igenom där.
Nej det kan sluta spekuleras, det är helt enkelt fel chuck. SDS+ -chucken måste användas om man kör hammarborrläge annars sker ingen hammarborrning alls, inte ens som en gammal ineffektiv "hackspett" dvs traditionell slagborrmaskin. Plus givetvis att maskinens växellåda har ställts in på just hammarborrläge, inte bilningsläge eller vanlig rotation.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
antingen säljer svärfar borr, eller så ville han inte erkänna alternativt borrat i blöt betong , det enda vi vet med säkerhet är att han inte lyckats fästa nån stomme mot betong med dessa prylar, fråga honom hur det gick egentligen????
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fick litet feeling att försöka förklara litet vad jag dillade om tidigare, infettning borrar, få in rätta växellägena osv. Orkade inte redigera videon där fokus hamnade litet snett här och var men kanske någon kan ha nytta av den. Här specifikt en ca 20 år gammal Hilti-maskin men det är likartade grejer oavsett märke.

Vad gäller fett, detta Hilti-fett är bra men jag gissar vilket vapenfett som helst kan duga. Men absolut, kör fett på grejerna så håller det typ för evigt.

 
  • Gilla
Amatörtorparen och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Fick litet feeling att försöka förklara litet vad jag dillade om tidigare, infettning borrar, få in rätta växellägena osv. Orkade inte redigera videon där fokus hamnade litet snett här och var men kanske någon kan ha nytta av den. Här specifikt en ca 20 år gammal Hilti-maskin men det är likartade grejer oavsett märke.

Vad gäller fett, detta Hilti-fett är bra men jag gissar vilket vapenfett som helst kan duga. Men absolut, kör fett på grejerna så håller det typ för evigt.

[media]
"Tjingtjong, jättelätt" 😂
Tack så jättemycket, tydligt och pedagogiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.