Hej,

I sluttampen på nuvarande projekt där garaget nu ska målas. Jag har tätat med latex/akrylfog i alla hörn och skarvar men funderar nu på vad jag ska täta glipan mellan golv och vägg med 🧐

Hantverkaren ville jag skulle måla färdigt allt, och sedan skulle han ta av 1 cm i nederkant på alla skivor och sedan täta med silikon. På det sättet skulle eventuellt smältvatten ta i silikonet snarare än väggen.

På färghandeln sa de att det ska jag absolut inte göra, silikonet går inte att färga över och det kommer bli missfärgat över tid, utöver att det kommer vara fult.

Garaget delar vägg med huset och sedan isolerade väggar och tak. Det finns golvbrunn med ett fall som är suspekt (eller isf inte testat).

Frågan är vad jag ska göra?

- Silikonfog (butylmassa?) rakt i skarven mellan golv och gips

- Sätta vanlig golvlist i trä (eller kanske list i metall?), täta med silikon (butylmassa?) i skarven mellan golv och list och akrylfog i ovankant (eller ska man låta ovankanten vara ofogad för att låta det ”andas”?)

- Hört talas om ngn slags färdigköpt Hålkäl i betong?

- Mineritskivor typ 10cm höga som spikas fast och fogas med silikon?

- Aluminiumplåt som skruvas/limmas fast och fogas med silikon?

Som tillägg säker jag nog efter det enklaste/billigaste som får jobbet gjort - dvs, säkra upp så att vi inte får fuktproblem i väggarna.

Tacksam för all hjälp till en förvirrad husägare 😂
 
  • Renoveringsarbete i pågång med gipsskivor, spackel, konstruktionsdammsugare och strålkastare i ett tomt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Att täta med silikon blir ju billigast .
Finns även plastlist som ser ut som ett L , kan ju silikonas fast mot golv .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Att täta med silikon blir ju billigast .
Finns även plastlist som ser ut som ett L , kan ju silikonas fast mot golv .
Sökte lite men hittade inte riktigt vilken du menade, har du en länk så jag kan se vilken typ du tänker på? Tack
 
Y
Sitter med samma fråga, hur gjorde du tillslut? Överväger fogskum för att fylla hålet å sen sätta en vanlig list men i plast istället för trä.
 
Klinkers ca 8-10cm hög?
 
Y
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Klinkers ca 8-10cm hög?
Ett alternativ men mer tidskrävande för någon som aldrig satt klinkers innan :)
 
Y Yojimbo22 skrev:
Ett alternativ men mer tidskrävande för någon som aldrig satt klinkers innan :)
Inte ett dugg svårt
 
Tomture61
Om man ej har byggt ytterväggar på ngn slags sten (Leka - lättbetong) utan väggar står dikt mot betongplattan .
Andemeningen är att golvet kommer att bli blött av snöig bil tex så är färg ett dåligt val likaså är klinkers ett dåligt val (fogen är ej tät mot fukt) Fogskum finns i 2 varianter , tät mot fukt + variant som blir som en svamp .
Däremot är plast en bra spärr mot vatten / fukt , för att täta en mjuk plastlist mot betongen så använd tex våtrumssilikon .
 
Y
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man ej har byggt ytterväggar på ngn slags sten (Leka - lättbetong) utan väggar står dikt mot betongplattan .
Andemeningen är att golvet kommer att bli blött av snöig bil tex så är färg ett dåligt val likaså är klinkers ett dåligt val (fogen är ej tät mot fukt) Fogskum finns i 2 varianter , tät mot fukt + variant som blir som en svamp .
Däremot är plast en bra spärr mot vatten / fukt , för att täta en mjuk plastlist mot betongen så använd tex våtrumssilikon .
Tack för svar. Fogskum som tål vatten eller kanske en utefog, å sen en plastlist som fösts med våtrumssilikon. Låter prima
 
Ett bra alternativ är att sätta tätskikt i golvhörnet och 15cm upp på väggen.
Sånt man använder bakom kakel i badrum. Finns att köpa på byggmax.

//AA
 
Y
Landade i att jag la en våtrumssilikonfog mellan golv och skivor, mest för att hindra att vatten/fukt kan ta sig till syllen. Limmade list i plast över ( https://www.bauhaus.se/sockel-vit-12x57x2500mm), lägger ev en silikonsträng i nederkant på listen, mellan golv och list, också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.