Hej!
Jag och sambon som ett 70talshus förra året. Fasaden är i behov av byte och vi kommer troligtvis försök byta hela fasaden om ett par år. Vi har dock upptäckt att den på ett ställe är så pass rutten att det är som ett hål in.
Är det här något som man bör vara så pass orolig över att vi måste försöka oss på att byta dom plankorna omgående?
Är det något man kan försöka sig på själv? Vad finns för risker med att göra det själv?
Råd uppskattas :)
 
  • Ruttna och trasiga plankor på en fasad av ett hus, med ett stort hål nära grunden, omgiven av gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det är väl lämpligt att byta ut de som är i så pass dåligt skick. Inte nödvändigtvis byta hela brädan ut kapa bort med multiverktyg och sedan skarva på nedersta biten. Värt att undersöka så att inte syll el motsvarande blivit rötskadad.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle byta hela panelbrädan, bara att bryta loss lockbrädan och sedan de dåliga panelbrädorna, ev. också nya lockbrädor. Knappast mera i materialkostnad och arbetstid än skarvande som riskerar att få flera ytor med ändträ.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
R
Skarva panel längst ned på en fasad är aldrig bra, bara byt dom dåliga brädorna..
 
  • Gilla
bygg2023 och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag skulle byta hela panelbrädan, bara att bryta loss lockbrädan och sedan de dåliga panelbrädorna, ev. också nya lockbrädor. Knappast mera i materialkostnad och arbetstid än skarvande som riskerar att få flera ytor med ändträ.
Okej, låter bra!
Dom gjorde fuktmätning i samband med köpet och då var det torrt så vi hoppas inte någon syll eller liknande blivit fuktskadad.
Vi är lite oroliga för att vi ska ta sönder något när vi drar bort panelbrädorna. Men kanske går att lösa hyfsat enkelt med kofot och spikutdragarna. Eller är det något annat verktyg man ska använda?
 
H Husfrån70talet skrev:
Okej, låter bra!
Dom gjorde fuktmätning i samband med köpet och då var det torrt så vi hoppas inte någon syll eller liknande blivit fuktskadad.
Vi är lite oroliga för att vi ska ta sönder något när vi drar bort panelbrädorna. Men kanske går att lösa hyfsat enkelt med kofot och spikutdragarna. Eller är det något annat verktyg man ska använda?
Nej bara bryta bort med lite finess. Ska göra detsamma imorgon på garaget :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Då var det klart här iaf.
Men blir att bygga offerbräda vid botten med.

Rött garage med vita portar, en stege lutad mot väggen, cykel bredvid och grönskande bakgrund. Garaget är under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En röd byggnad med ett vitt garageport, ny foder runt porten, belyst av två vägglampor. En öppnad dörr till vänster visar inre renoveringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böt även foder runt portarna. Imorgon blir det måla om hela garaget.

Ett tips är att förborra locklälten som spricker ganska enkelt när den spikas.
 
Jag drar lockläkt 22×45 med galvad fyrtum utan problem att det spricker?
Vad använder du för spik?
 
  • Gilla
Ulfjs och 2 till
  • Laddar…
Har spikat hela mitt garage med spikpistol och 3” spik.
Nog har det hänt att en lockläkt spruckit men då ofta pga kvist eller annan ej synlig skada.

Förborra ska inte behövas.
 
Fick rådet av snickare att göra det pga att det kan spricka om man inte gör det. Men det kanske är främst vid kvistar då
 
P pennybridge skrev:
Fick rådet av snickare att göra det pga att det kan spricka om man inte gör det. Men det kanske är främst vid kvistar då
Lita inte på den "snickaren"😉
Däremot lägger jag på 10% extra när jag köper panelvirke för att kunna sortera bort och ha lite marginal med t.ex. kvisthål.
Och har du behov av olika längder som i ditt fall ovanför garageport brukar det kunna användas där.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
FredrikR FredrikR skrev:
Har spikat hela mitt garage med spikpistol och 3” spik.
Nog har det hänt att en lockläkt spruckit men då ofta pga kvist eller annan ej synlig skada.

Förborra ska inte behövas.
Tretum går till nästan allt utan att spricka, men jag kunde knappt använda fyrtum till mina bottenbrädor på 170*22 om jag inte spikade väldigt långt från kanterna. Nu behövdes inte mer än tretum på de flesta ställena, så det var inget stort problem. Så för mig sprack det lätt med kvalitetsvirke från lokala sågen och fyrtum utan att borra. Tretum = bara att köra.

Om det beror på väldigt torrt virke vet jag inte, men min såg förvarar allt färdigt virke inomhus så det är helt torrt vid inköp.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R
Det blir ju inte sämre av att förborra bara att det tar fruktansvärt lång tid🥵
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Bottenbräda spikar jag med en tretum endast i mitten och sedan får fyrtum i lockläkt dra fast kanterna på panelbrädan. Men jag handspikar ju som hemmasnickare, blir ju några år mellan de här byggnationerna.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
MultiMan
Jag har handspikat hela fasaden också. Av vad jag sett så är spikpistolspikarna lite tunnare. De fyrtum som takläggarna använde till bärläkten var definitivt tunnare än en vanligt Gunnebo fyrtum galvad trådspik av gammalt snitt.

Jag har 45 mm bred lockläckt och den gillar inte fyrtum särskilt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.