Sitter och klurar på sommarens projekt och funderar på om avståndet mellan plattorna ser ok ut?
Ramverket kommer vara 170x45 reglar med cc 60
 
  • 3D-modell av träaltan under konstruktion med plattor och reglar i ett designprogram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En 45x170 som golvbjälke ska väl klara en spännvidd på 2,7m, så det borde fungera.

Många plattor blir det att väga av... är det helt uteslutet att lägga ett bärbjälklag under?

Edit: funderar på om man skulle kunna skippa minst varannan av plattorna i fram- och bakkant. Om du hänger bjälkarna i balkskor istället borde du ändå kunna ha tillräcklig stabilitet. Men nu killgissar jag...
 
Många plattor som sagt.
Jag hade lagt till en längsgående regel i mitten istället och skippat 50% av plattorna utmed de längsgående reglarna.
 
Du kan ta bort minst 3 av 4 plattor under de längsgående reglarna. Men hur bred blir altanen?
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Du kan ta bort minst 3 av 4 plattor under de längsgående reglarna. Men hur bred blir altanen?
Den kommer bli 12 meter bred, med ett extra lite utskjut på 2x2 meter på ena sidan.

Flyttade runt lite i ritningen, är det något liknande det här ni menar?
 
  • 3D-modell av en byggnadsstomme på 12x2.8 meter med en extra del på 2x2 meter, skapad i SketchUp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
P pilt77 skrev:
Den kommer bli 12 meter bred, med ett extra lite utskjut på 2x2 meter på ena sidan.

Flyttade runt lite i ritningen, är det något liknande det här ni menar?
Observera bara att den regel du la till i mitten inte bör/ska vara hel, utan sk kortling, dvs satta mellan de tvärgående. Du får sätta dem lite förskjutna för att komma åt att spika.

Det går även bra att spika den yttre regeln. Fundera på om du inte ska ha en fris också på 2-3 brädor, det behöver reglad upp för också.
 
P pilt77 skrev:
Den kommer bli 12 meter bred, med ett extra lite utskjut på 2x2 meter på ena sidan.

Flyttade runt lite i ritningen, är det något liknande det här ni menar?
Du menar 12 m lång, jag gissar 4 m bred? Tror du skall börja med att fundera på hur du vill ha riktningen på din trall. Nu bli den på längden och då får du 2 skarvar på varje längd. Det är dessutom svårt att skruva en skarv på 45 mm regel och få det bra. Lägger du istället på andra hållet så kan du lägga 4.2 m trall med minimalt spill utan skarv. Men då får du regla annorlunda. Personligen tycker jag att det blir snyggast att lägga på tvären om det är en långsmal altan.
 
P pilt77 skrev:
Den kommer bli 12 meter bred, med ett extra lite utskjut på 2x2 meter på ena sidan.

Flyttade runt lite i ritningen, är det något liknande det här ni menar?
Hej, hur gick det med detta? Gick du på planen enligt sista bilden?

Planerar eget trädäck på sten på samma sätt som du, nästan samma mått också.
 
Oskarander Oskarander skrev:
Hej, hur gick det med detta? Gick du på planen enligt sista bilden?

Planerar eget trädäck på sten på samma sätt som du, nästan samma mått också.
Ja det blev om jag minns rätt nu längsgående 195x45 längst ned ovanpå plattorna. Sedan skruvade jag på 120x45 ovanpå som skruvreglar för trallen. Det blev bra, bygget står fortfarande stabilt.
Nybyggd trätrall intill hus med trappsteg, utemöbler och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskarander
  • Laddar…
P pilt77 skrev:
Ja det blev om jag minns rätt nu längsgående 195x45 längst ned ovanpå plattorna. Sedan skruvade jag på 120x45 ovanpå som skruvreglar för trallen. Det blev bra, bygget står fortfarande stabilt.
[bild]
Vad menar du med skruvreglar för trallen?
 
K
B Blåbär2 skrev:
Vad menar du med skruvreglar för trallen?
Skruvreglar (alt. spikreglar) är de reglar som man skruvar (alt. spikar) fast trallen in.
Reglarna är sedan fastsatta i eller står ovanpå bärlinor. Bärlinorna står i sin tur på plintar eller marksten och liknande.
 
K kniv skrev:
Skruvreglar (alt. spikreglar) är de reglar som man skruvar (alt. spikar) fast trallen in.
Reglarna är sedan fastsatta i eller står ovanpå bärlinor. Bärlinorna står i sin tur på plintar eller marksten och liknande.
Ah! Nu är jag med! Men inte i samma dimension som bärlinorna, alltså.
 
Redigerat:
K
Vanligast är bärlina i 45x 220/195/170
Och skruvreglar i 45x 170/120/95. Vilken dimension som används beror på markförhållanden och nyttolast man avser ställa på altanen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.