Ska bygga en toalett på nedervåningen ovanpå ett träbjälklag. När jag tog bort golvet så hittade jag lite gamla rörinstallationer för värmesystemet. Rören är av järn och är skarvade i bjälklagret med t-koppling. Ett par av rören sticker iväg till ett element i samma rum och det andra rörparet försvinner upp genom väggen till övervåningen.

Bör jag byta ut dessa rören innan jag bygger igen rummet? Rören ser helt ok ut. Vet inte riktigt hur gamla de är men huset är från 1939. Inte hundra på att installationen suttit där sedan dess, hade man vattenburet värmesystem då?

Om inte så är rören från 1964 när de satte in en oljepanna i huset.

Om jag bör byta så tror jag att jag är tvungen att göra en likadan skarv som innan. Ska man dra prisol? Hur skarva?

Helst skulle jag bara vilja skita i att byta ut rören och bara låta det va.
 
Normalt säger man väl att järnrör i en värmeinstallation håller i 100 år men förmodligen längre. Är de från 64 behöver du inte bry dig om att rota med rören så vida de inte ser rostiga och angripna ut.
 
om rören sre ok ut så behöver du inte byta tycker jag och enligt dagens regler så om du drar nya rör så får man inte ha några dålda skarver i golv vägg tack så då måste du ha en inspektions lucka där om du byter rören
 
Mjae, det är väl ändå inte sant... Det är fortfarande tillåtet med vissa typer av skarvar på värmesystemets rör.
 
värme ingår inte i säkra vatteninstallationer så där får man skarva utan inspekt lucka! Behåll dom gamla rören, dom håller länge, speciellt när dom inte är ingjutna!
 
Är rören friska och inga tecken på läckage syns skulle jag låta dom vara.
 
Värmesystemet är ju ett slutet system och när syret vl gått ur vattnet och man inte fyller på så rostar det inte. Kolla på element tex det är max 1/3 så tjocka som rören och ändå går det sällan hål i dem.

Dvs behåll men rör inte för mytcket i dem då kan det börja läka.
 
Tack så mycket för alla svar, jag behåller rören. Dock måste jag tyvärr skarva om dem till husets övervåning pga ombyggnad. Då blir det järn - prisol och det kommer att bli en inspektionslucka.
 
Det fanns centralvärme på 30-talet, så det är nog original.
 
Om det skulle vara original, ändrar det ovanstående förutsättningar?
 
Inte nämnvärt nej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.