L Lechuza skrev:
Köp pax calima, installera dom så de alltid går. Pax har en jätte användarvänlig app, ställ in högsta % på den kontinuerliga funktionen.

Ja de låter knappt något, inget som stör iallafall.
Frånluftsfläktar skall alltid vara kopplade direkt till avluft utan längre kanaldragning. En vill inte ha övertryck i en avluftskanal några längre sträckor.
 
I Installation skrev:
Frånluftsfläktar skall alltid vara kopplade direkt till avluft utan längre kanaldragning. En vill inte ha övertryck i en avluftskanal några längre sträckor.
Tror termen avluft är lite över kurs här. Det handlar om en vägg på troligen max 20-30cm. Luften har dessutom inte blivit behandlad för att kallas avluft. Avluft har blivit filtrerad och all värme har tagits om hand i den mån det går.

Detta är en enkel frånluftsfläkt som diskuteras inte ett ventilations system.
 
  • Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Tror termen avluft är lite över kurs här. Det handlar om en vägg på troligen max 20-30cm. Luften har dessutom inte blivit behandlad för att kallas avluft. Avluft har blivit filtrerad och all värme har tagits om hand i den mån det går.

Detta är en enkel frånluftsfläkt som diskuteras inte ett ventilations system.
Normalt sett är det så. Men enligt TS så verkar det vara längre kanaler. Avluft heter det på trycksidan efter frånluftsfläkten.
 
I Installation skrev:
Normalt sett är det så. Men enligt TS så verkar det vara längre kanaler. Avluft heter det på trycksidan efter frånluftsfläkten.
Ja men han vill väll ha en pax fläkt ut genom väggen?
Alla vent rör jag går i om dagarna så är avlufts delen efter alla behandlingar gjorts. Jag brukar kolla brandlarm i dessa dom är i vissa fall gigantiska. Tryck skillnader brukar vara rätt stora. Där det inte finns slussar brukar jag alltid lägga nått i dörren för fastnar man i en sådan orkar man inte ta sig ut på egen hand pga trycket 😳
 
O
Filikun Filikun skrev:
Hej! Vi har ett LB-hus från 67 som är tämligen tätt. Den förra ägaren har satt in Mockfjärds fönster 2014 med spaltventiler (Prima/Ultimat) så att det finns tilluft i flera av rummen i huset. Frånluft finns i tvättstuga, badrum och gästtoalett men den är passiv och går upp i eternitkanaler (köksfläkt finns såklart men den körs ju enbart vid matlagning).

Min fråga är om det hade hjälpt huset i stort om man satte in paxfläkt eller liknande i badrum och tvättstuga? Är det liksom tillräckligt för att få luften att flytta sig i huset? Jag bifogar en planritning där jag försökt markera ut var tilluft finns och var frånluft finns idag. Ett problem som måste lösas är också att dörrarna till tvättstuga, gästtoa och badrum idag är lite för täta. Är dom stängda så får luften otroligt svårt att nå ventilerna.

*Bortse från den nedre delen av byggnaden, garage, annex och groventré är tillbyggt i efterhand.

Boarea: 102m2
Byggnadstyp: 1-plansvilla
Byggår: 1967
Det är inte så bra att du har ett sådant LB-hus med bra tillgänglig vind?
 
Jag får helt enkelt springa upp och mäta, min förhoppning var att kunna använda befintliga kanaler som går upp på vinden och ut genom taket men pax är kanske mer för att sätta direkt på yttervägg och ut?
 
A aka_the_barf skrev:
Ja men han vill väll ha en pax fläkt ut genom väggen?
Alla vent rör jag går i om dagarna så är avlufts delen efter alla behandlingar gjorts. Jag brukar kolla brandlarm i dessa dom är i vissa fall gigantiska. Tryck skillnader brukar vara rätt stora. Där det inte finns slussar brukar jag alltid lägga nått i dörren för fastnar man i en sådan orkar man inte ta sig ut på egen hand pga trycket 😳
Jag såg det nu. (Lönar sig att läsa) Större system större kanaler. Oavsett om det är behandlad luft eller inte så benämns den ofta som avluft. Nåväl det är inte så viktigt vad det heter i den här diskussionen.
Personligen har jag faktiskt aldrig varit med om rökdetektering i avluft mer än om det är processventilation vid något tillfälle.
 
Filikun Filikun skrev:
Jag får helt enkelt springa upp och mäta, min förhoppning var att kunna använda befintliga kanaler som går upp på vinden och ut genom taket men pax är kanske mer för att sätta direkt på yttervägg och ut?
Ja, pax monteras i yttervägg allt som oftast.
Personligen skulle jag lätt köra EC takfläkt på konstantflöde om x l/s.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
I Installation skrev:
Jag såg det nu. (Lönar sig att läsa) Större system större kanaler. Oavsett om det är behandlad luft eller inte så benämns den ofta som avluft. Nåväl det är inte så viktigt vad det heter i den här diskussionen.
Personligen har jag faktiskt aldrig varit med om rökdetektering i avluft mer än om det är processventilation vid något tillfälle.
Brukar sitta i väldigt stora kammare, rätt lågt i tak bara, ca 2 meter. i fläkt kamrarna kan de vara 5 meter i tak. Där brukar jag stänga av fläktarna man vill inte sugas in i de där gigantiska rackarna. Den största kammaren jag varit i var 4 våningar hög och det var ett ny typ av plattväxlare de satt in i huset helt i någon typ av plastmaterial. Dom var stolta, jag tänkte vilka dårar 🙂
På driftbilderna brukar alltid avluft vara efter sista biten efter spjället men det kanske varier beroende på vad för typ av system det är? Är det åter cirkulerande som jag mest jobbar med är det så på bilden iallfall.
 
Just nu är det 41 grader på vinden, drar mig för att gå upp i den bastun. Däremot såg jag detta på ritningen för huset. Tvivlar dock på att det stämmer i och med att WC har ett rör som går rakt upp i taket på ena sidan huset och de andra går upp på andra sidan huset.

Slänger med lite bilder jag hittade från tidigare bravader på tak och vind. Det röret som går rakt upp är WC den stora klumpen är där rören från badrum, kök och tvättstuga går ihop (misstänker jag)
 
  • Byggnadsritning för husfasad med sektion B-B markerad och text om evakueringssystem för kök, bad, WC och tvättstuga, signerad av byggnämnd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vinden som visar två isolerade rör och gul isoleringsmaterial liggande runt dem, belyst av en ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett isolerat avloppsrör som går genom vinden på ett hus, med delar av isoleringen och taket synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart tak med två ventiler, en större och en smalare. Taket har vittrande mossa och lavar. Åsyn av grannhus och träd i bakgrunden under molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett tak med mörkgrå takpannor och ett ventilationsrör i mitten. I bakgrunden syns ett hus med vit fasad och rött tak samt träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Filikun Filikun skrev:
Just nu är det 41 grader på vinden, drar mig för att gå upp i den bastun. Däremot såg jag detta på ritningen för huset. Tvivlar dock på att det stämmer i och med att WC har ett rör som går rakt upp i taket på ena sidan huset och de andra går upp på andra sidan huset.

Slänger med lite bilder jag hittade från tidigare bravader på tak och vind. Det röret som går rakt upp är WC den stora klumpen är där rören från badrum, kök och tvättstuga går ihop (misstänker jag)
Enligt den ritningen så går inte rören ihop utan det är fyra kanaler som går separat hela vägen upp genom skorstenen, imrör från kök, evakuering från bad, evakuering från WC och en reserv samt dessutom en separat skorsten för imrör från tvätt. Det är alltså en ritning som visar hur det ser ut sett stående på taket med regnskydden borttagna från skorstenarna.

Sen kan ju något ha ändrats under åren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Brukar sitta i väldigt stora kammare, rätt lågt i tak bara, ca 2 meter. i fläkt kamrarna kan de vara 5 meter i tak. Där brukar jag stänga av fläktarna man vill inte sugas in i de där gigantiska rackarna. Den största kammaren jag varit i var 4 våningar hög och det var ett ny typ av plattväxlare de satt in i huset helt i någon typ av plastmaterial. Dom var stolta, jag tänkte vilka dårar 🙂
På driftbilderna brukar alltid avluft vara efter sista biten efter spjället men det kanske varier beroende på vad för typ av system det är? Är det åter cirkulerande som jag mest jobbar med är det så på bilden iallfall.
Platsbyggdaggregat med plattväxlare i plast är väl Energymachines specialitet. Deras prylar är svinbbra. Sen kan detta mycket väl vara något annat.
Sen att stänga av fläktar innan man går in i en fläktkammare är väl typ lektion 1 i säkerhetsutbildningen, på såväl serviceomkopplare och att låsa säkerhetsbrytaren.
Men jag förstår inte vitsen med att ha rökdetektering i avluften. Oftast vill man ha det innan växlingen på frånluft för eventuell styrning för fläkt i drift eller stopp av aggregat och efter fläkten i tilluften alternativt i samlingslådan för att stoppa aggregatet. har man det efter en platt eller rotorväxlare finns risk för överföring av rök. nog för att det är litemn risk i en platväxlare. Därav min fundering på vad den kan göra för nytta i avluftskammare/kanal.
Avluften är efter aggregatets spjäll men det är inte spjället som definierar om det är avluft eller inte.Spjällets fubnktion är att skydda aggregatet vid driftstopp och i förlängningen inte suga luft bakvägen.
 
Hade det varit en enkel manöver att byta ut eternitkanalerna mot något mer ”modernt” och sedan koppla fläkt innan utloppet? Eller pratar man byte av skorsten och allt då?

Vi förstagångsköpare så kapitalet för större renovering är lågt men samtidigt vill man ju ha en någorlunda fungerande ventilation. Vi har inte problem med fukt eller att lukt blir kvar inne men jag kan tycka att framförallt badrummet tar lite väl lång tid på sig att torka handdukar, imma av sig etc om man inte öppnar fönstret som är där inne (ingen spaltventil på detta).
 
O
Filikun Filikun skrev:
Hade det varit en enkel manöver att byta ut eternitkanalerna mot något mer ”modernt” och sedan koppla fläkt innan utloppet? Eller pratar man byte av skorsten och allt då?

Vi förstagångsköpare så kapitalet för större renovering är lågt men samtidigt vill man ju ha en någorlunda fungerande ventilation. Vi har inte problem med fukt eller att lukt blir kvar inne men jag kan tycka att framförallt badrummet tar lite väl lång tid på sig att torka handdukar, imma av sig etc om man inte öppnar fönstret som är där inne (ingen spaltventil på detta).
Det är inga problem att göra så! Du kan också med lätthet ta upp nya hål till ventilation (både till- och frånluft i gavlarna på ditt hus. Jag har liknande hus som dig och jag har satt in FTX och det gjorde underverk för inneluften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.