Hej
Skulle montera en ytterdörr från Kaski igår (modellen heter Perugia). Jag blir inte klok på hur de har tänkt vad gäller tröskeln.
Tröskelns undersidan är inte plan utan det är en kant från aluminiumdelen som sticker ner 5mm. Så för att få undersidan tröskeln plan måste man palla övriga delen av tröskeln 5mm.
Vidare finns det inget spår/plats för montering av tröskelbleck (inte vad jag kan se iaf).
Ja, jag har monterat fönsterdörrar och ytterdörrar tidigare och inte sett liknande undersidan tröskel.

Närbild av en ytterdörströskel i metall på en träram. En tumstock ligger på tröskeln för att visa höjden på en nedåtstickande kant på undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av undersidan av en Kaski-yttedörrs tröskel, där en aluminiumkant sticker ner och orsakar en ojämn yta. Dörren är placerad på en bit kartong på gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskel till ytterdörr från Kaski med en kant på aluminiumdelen som sticker ner 5 mm, mätt med en tumstock på en arbetsbänk. Fötterna av personen som monterar syns i bildens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en dörrtröskel med en tydlig kant på undersidan, mätt med en linjal och en vinkelhake, som lyfts fram som ett problem vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En Bahco vinkelhake mäter aluminiumkanten på undersidan av en Kaski ytterdörrmodell Perugias tröskel som sticker ner 5mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av tröskelprofil för Kaski ytterdörr, med mått på höjderna 26mm, 17,5mm och 7mm, samt en kant från aluminiumdelen som sticker ner 5mm.
 
Du ska ändå ha isolering under tröskeln.
Vi ställde dörrkarmen/tröskeln på nivå-/justerskruvar.
 
@demm
Demmpa Demmpa skrev:
Du ska ändå ha isolering under tröskeln.
Vi ställde dörrkarmen/tröskeln på nivå-/justerskruvar.
hur fäste du tröskelblecket?
 
Med denna typ av tröskel ökar modulmåttet med ytterligare 5mm på höjden, dvs Kaskis spec på modulmått stämmer inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.