Hej,

Anser ni 60.000 kr inklusive moms vara rimligt för följande arbete av rörmokere?

VVS-arbeten innefattar:
1. Installation av Uponor tappvattensystem i badrum. (en rör i rör genomgång, resten synligt)
2. Installation av avloppssystem i badrum.
3. Installation av Geberit WC-element inklusive WC-skål och tryckknapp.
4. Purus golvbrunn med Purusplattan.

OBS. framdragning tappvatten till badrum görs på löpande räkning.
 
T
Man kan tro att det är solida guldrör rörmokare sätter in : (

Rörmokare är djävulens påfund............
 
Ja, visst låter det dyrt? Fan va svårt det är att hitta normalpris i stockholmstrakten. Och så vill han ha delar löpande och 60.000 i fast pris. Hur lång tid kan det ta? 8h?

Vad är rimligt? Vad kostar mateialet?

Min gissning på rimlighet är 15.000 - 20.000....(fast pris på allt)
 
Åsa76 skrev:
Ja, visst låter det dyrt? Fan va svårt det är att hitta normalpris i stockholmstrakten. Och så vill han ha delar löpande och 60.000 i fast pris. Hur lång tid kan det ta? 8h?

Vad är rimligt? Vad kostar mateialet?

Min gissning på rimlighet är 15.000 - 20.000....(fast pris på allt)
Är ingen rörmokare, men oavsett det så är det nog svårt att göra en uppskattning av priset på den "offerten" du angav ovan.. säger ju 0 om vad som skall göras... i tex mitt badrum så behöve jag bila betong i en vecka för att få brunnarna på plats... så det är ju svårt att avgöra...

Men iaf, jag hade en rörmokare här i ca 1,5h och notan slutade på ca 3500.. varav delar för ca 1000 så rörmokare verkar ju vara en lukrativ bransch.. (läs: orimligt dyrt). men generellt så tar dom väl en 600:-/h (o uppåt) plus bil och verktyg och material (om det ska hyras bilmaskin eller så).. så 8h * 600 = 4800:- så då blir det mycket material för att få hop den ekvationen..

MVH: Marcus
 
Åsa76 skrev:
Fan va svårt det är att hitta normalpris i stockholmstrakten.
Vad är normalpris då??

Priset blir väl så dyrt som marknaden kräver.......utbud och efterfrågan.
 
Det låter som ett väl tilltaget pris, men om VVS-området är överhettat där ni bor så kan effekten bli på detta sättet. Alla har fullt upp men lämnar ett mycket högt pris då det är ett mindre jobb som man kanske inte har tid med men skulle någon av dessa kunder ändå vilja få det utfört så kanske man får träff i 1 fall av 5 och då kan det vara värt att omprioritera jobb och också köra arbeten på övertid. Är inte i denna branschen men har lite insyn.
Kollade min senaste faktura från i höstas och jag betalar; Fast avgift bil 100:-, 350:-/tim och allt mtrl står det -20% och sedan moms på detta, samma för elfirman men där varier rabattdelen mellan -10-30% där alla kabel/tråd har -30%.
Vissa jobb lägger jag på "när tid finns" med en väntetid som kan bli några veckor.
 
Om det inte är absolut panik med badrummet kan man ju vänta 1-3 år så tror jag marknaden har lugnat ner sig lite. Men visst har man inte som mig 75 andra projekt som man funderar på att ta tag i så får man kanske bita i det sura äpplet och slanta upp.
 
Kolla med någon firma utanför Stockholm. Det kan ju vara billigare att ta någon utifrån och stå för traktamente och boende.
Det borde inte vara orimligt att göra så.
Vi har 65 000 i fast pris på VVS-arbete och inredning till hela vårt nybygge (ovan platta). Inredningen är då ganska standard utan krusiduller.
 
Fick nyligen räkningen för vvs installationerna i badrummet för en vecka sen.
Det firman gjort är följande:
Rivit gammla gjutjärnsavloppsrören till stammen i väggen/golvet
Rivit gammla vattenledningar i metall från källaren och upp
Nya Avloppsledningar samt golvbrunn med förhöljningsplattor, till toa samt kommod oxå.
RIR rör från källaren och upp till 5 tapppunkter (totalt 38 m) med fixturer och bockfixturer.
De har ännu inte kopplat in allt då vi inte är klara är.
Detta arbete tog dem 17 timmar samt kostade 14419 totatl med material dock i Skåne.
Är liknande arbeten förutom toan men det borde inte kosta 45000 kr tycker jag :)
 
tpsoft skrev:
...Detta arbete tog dem 17 timmar samt kostade 14419 totatl med material dock i Skåne.
Är liknande arbeten förutom toan men det borde inte kosta 45000 kr tycker jag :)
Vilken firma använde du? (vill du inte skriva det här så kan du skicka ett PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.