Hej,

Vi håller på att projekterar ett tillbygge av vårt fritidshus. Det ligger lite otillgängligt så materialet behöver antingen bäras för hand eller flygas dit (ganska kort sträcka från kommunal väg ca 500m).

Vad skulle ni valt för alternativ?

- Old school-snickare som sågar och hamrar ihop det på plats. All material-/avfallshantering behöver ske manuellt.
- Färdigkapad stomme (tillbygget kommer att stå på en nygjuten grund så vi bör kunna mäta upp med mm-precision) som lyfts på plats med helikopter.
- Hybrid: färdiga mindre moduler som byggs någon annanstans och kan bäras på plats.
- Alt X …

Några idéer? Gärna konkreta tips på intressanta företag i sthlm-omr.

Tack!
 
Ping
 
Vad är liten tillbyggnad?

Jag håller på med en liten tillbyggnad nu på ett fritidshus, bygger en hall på cirka 8 kvm. Det är ganska mycket mer brädor, plank, regler etc. än man först tänker på. Att bära allt detta 500 meter skulle jag inte vilja göra. Förra släpet vägde nog över 800 kg, och det var bara ett släp av åtminstone säkert tre. Att bära någon planka är en sak, men att bära alla reglar och brädor till takstolar är en annan femma. Plus maskiner, skruv, plåtar etc.

Sedan kanske gipsskivor tillkommer? Isolering? Takplåt?

Byggas i år eller är utkörning med skoter ett alternativ? Fyrhjuling?
 
Tack för svar. Jag tror inte att det kan kallas en lite tillbyggnad, totalt är det kanske 50 kvm. Fyrhjuling är svårt (iaf landvägen) då det är ca 20 m fallhöjd och trappor.
 
Tror du att det är möjligt att anlägga en väg för att genomföra transporten. Kostar ju men att flyga virke låter ju också dyrt. Vägen har ni sedan kanske nytta av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.