Titta efter och berätta för oss exakt vad det står i servitutet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
veddige veddige skrev:
Det är en servitut väg
Är ni tjänande eller härskare i servitutet?
 
S
P P-son83 skrev:
Är ni tjänande eller härskare i servitutet?
Baserat på alla inlägg tidigare i tråden, vågar du dig på en gissning?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det som är litet knepigt är att TS säger sig ha lagt ut hundratusentals kronor på att få en fungerande väg, som vederbörande har servitut på att få använda. Jag förstår inte detta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Arrendatorn borde fixa till vägen som han kör sönder oavsett vem som "äger" den
E Eld skrev:
Titta efter och berätta för oss exakt vad det
H Harald Blåtumme skrev:
Det som är litet knepigt är att TS säger sig ha lagt ut hundratusentals kronor på att få en fungerande väg, som vederbörande har servitut på att få använda. Jag förstår inte detta.
S SueCia skrev:
Baserat på alla inlägg tidigare i tråden, vågar du dig på en gissnin.
P P-son83 skrev:
Är ni tjänande eller härskare i servitutet?
Jag är tjänade härskaren använder bara min servitut väg med sin traktor till sina åkrar han har ingen anledning att grusa upp den han kommer fram ändå med traktorn.
H. B
Vad är det du inte förstår?
Om du har en väg som du bara använder med traktorn och det ligger en avstyckad gård där vägen tar slut som du aldrig kör på med en personbil för du kommer fram ändå med din traktor då har du väl ingen skyldighet att hålla vägen för servitut ägaren eller?
 
Redigerat:
E Eld skrev:
Titta efter och berätta för oss exakt vad det står i servitutet.
Det står inget om att markägaren skall underhålla min servitut väg som han bara kör på med sin traktor. Till och med lantmäteriet har varit här flera gånger för att få till en bredare väg men markägaren släpper inte en mm.
 
Förstår inte vad du skriver?
Du skriver att det finns ett servitut och du är tjänande, i nästa inlägg så står det att det finns en markägare. På vems fastighet, dvs vem äger fastigheten servitutet avser, finns den sönderkörda vägen?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Förstår inte vad du skriver?
Du skriver att det finns ett servitut och du är tjänande, i nästa inlägg så står det att det finns en markägare. På vems fastighet, dvs vem äger fastigheten servitutet avser, finns den sönderkörda vägen?
Härskaren äger vägen eftersom det är han som äger marken runtom våran fastighet som är avstyckad alltså markägaren. För att härskaren inte skall kunna hindra den som har köpt en avstyckad fastighet från att köra dit upprättas ett servitut alltså en laglig rätt som inte går att ändra på som gäller alltid oavsett ägare av te.x en avstyckad fastighet. Det är min egen skyldighet att hålla servitutvägen körbar.
Jag bekostar den sönder körda vägen alltid själv.
 
Servitut kan vara skrivna på olika sätt. Det kan ge dig rätt att använda en väg som markägaren äger. Eller så kan det ge dig rätt att anlägga och underhålla en väg på markägarens mark. I det senare fallet är det du som äger vägen. Hur det är skrivet spelar roll för vilka rättigheter du har och vilka skyldigheter markägaren har. Så för att du skall kunna få hjälp behöver du lägga upp servitutet ordagrant hur det är skrivet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Servitut kan vara skrivna på olika sätt. Det kan ge dig rätt att använda en väg som markägaren äger. Eller så kan det ge dig rätt att anlägga och underhålla en väg på markägarens mark. I det senare fallet är det du som äger vägen. Hur det är skrivet spelar roll för vilka rättigheter du har och vilka skyldigheter markägaren har. Så för att du skall kunna få hjälp behöver du lägga upp servitutet ordagrant hur det är skrivet.
Jag vet vad som gäller efter 30 år
 
veddige veddige skrev:
Härskaren äger vägen eftersom det är han som äger marken runtom våran fastighet som är avstyckad alltså markägaren. För att härskaren inte skall kunna hindra den som har köpt en avstyckad fastighet från att köra dit upprättas ett servitut alltså en laglig rätt som inte går att ändra på som gäller alltid oavsett ägare av te.x en avstyckad fastighet. Det är min egen skyldighet att hålla servitutvägen körbar.
Jag bekostar den sönder körda vägen alltid själv.
Nääe? Jag får det inte att gå ihop.
Är det inte du som är härskande fastighet och har ett servitut på väg på tjänande fastighets mark.
Frågan är väl om härskande fastigheten äger vägen eller inte.
 
  • Gilla
statiker och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
veddige veddige skrev:
Härskaren äger vägen eftersom det är han som äger marken runtom våran fastighet som är avstyckad alltså markägaren. För att härskaren inte skall kunna hindra den som har köpt en avstyckad fastighet från att köra dit upprättas ett servitut alltså en laglig rätt som inte går att ändra på som gäller alltid oavsett ägare av te.x en avstyckad fastighet. Det är min egen skyldighet att hålla servitutvägen körbar.
Jag bekostar den sönder körda vägen alltid själv.
Du har vänt på terminologin och det skapar otydligheten.

Den fastighet som vägen ligger på är tjänande fastighet.

Den fastighet som har servitutsrätt knutet till vägen på mark som den inte omfattar är härskande fastighet.

Du äger alltså en fastighet som ger dig härskande servitutsrätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
.
veddige veddige skrev:
Härskaren äger vägen eftersom det är han som äger marken runtom våran fastighet som är avstyckad alltså markägaren. För att härskaren inte skall kunna hindra den som har köpt en avstyckad fastighet från att köra dit upprättas ett servitut alltså en laglig rätt som inte går att ändra på som gäller alltid oavsett ägare av te.x en avstyckad fastighet. Det är min egen skyldighet att hålla servitutvägen körbar.
Jag bekostar den sönder körda vägen alltid själv.
Om servitutet ger er rätt att använda någon annans mark är det ni som är härskande och markägaren som är tjänande. Bara för att reda ut begreppen.

Men sen är det som andra påpekat, frågan är hur servitutet är utformat. Om ni enbart har rätt att använda vägen och inget nämns om underhåll blir det nog lite knepigt. Ni har ingen skyldighet att lägga ut en krona på vägen, och om ni utför underhåll gör ni det på egen risk eftersom nån annan kan köra sönder den utan att ni kan göra nåt åt saken.

Jobbigt läge helt enkelt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
veddige veddige skrev:
Jag vet vad som gäller efter 30 år
Varför skriver du då här om du inte har någon fråga?
 
  • Gilla
kurlakarl och 4 till
  • Laddar…
veddige veddige skrev:
Jag vet vad som gäller efter 30 år
Men vi vet inte och har inte kunnat tolka servitutstexten, och en del av det du skriver får jag frågetecken på.
Se inlägg 26 där jag har samma fundering, jag får inte tjänande och härskande att stämma. Och om du bladat begreppen kan du gjort felaktig tolkning av vad som gäller din fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.