Hej,

Jag håller på att renovera i mitt 40-tals kök och tänkte fälla in elrör och dosor.

Jag hade tänkt fräsa in elrören och sen lägga gips på, problemet jag stött på är att dosorna jag hittar är 50mm djup vilket betyder att jag måste fräsa ganska djupt i den stående sponten som är den befintliga innerväggen (jag har rivit bort spånskiva som satt på innan), för att få dosorna i nivå med gipset.

Frågan är helt enkelt, kan man göra detta eller är denna stående spont bärande? Brädorna som uppgör sponten är 50mm tjock.

Bifogar foto på en urfräsning jag redan gjort.

Tack på förhand
 
  • Urfräst spår i trävägg för elkabel och dosa bredvid ett fönster samt en radiator, sett inifrån ett 40-tals kök under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Urfräsning i stående spontvägg med en utskuren dosa synlig under ett fönster med utsikt över en trädgård och en grill i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker du ska bygga ett installationslager innanför med 45×45 mm reglar, i åtminstone ytterväggarna. Där lägger du alla el-rör samt extra isolering. Sedan OSB och gips. Blir rejäla väggar.
 
J Josth skrev:
Tycker du ska bygga ett installationslager innanför med 45×45 mm reglar, i åtminstone ytterväggarna. Där lägger du alla el-rör samt extra isolering. Sedan OSB och gips. Blir rejäla väggar.
Har gått i dom tankarna också men det går utfällda rör för radiatorsystemet längs ytterväggen med fönster vilket skulle göra att installationslagret blir väldigt djupt, plus att det är skarvar på rören som gör att jag inte är speciellt sugen på att bygga in dom. Att dra om dessa rör utan skarv går förstås men budget är givetvis också ett hinder.


I och för sig så är vattenrören på ett ställe där jag inte tänkt dölja el med fönstret i mellan, men känns som det hade sett konstigt ut med olika djup på fodret kring fönstret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.