Hej! Som rubriken lyder ville jag utmana mig själv genom att försöka bygga ett hönshus helt från grunden, trots att jag inte kan NÅGOT om NÅGONTING. Har aldrig hållit i en skruvdragare ens, bara för att förtydliga nivån vi talar om. Heeelt grön. Men ja, tycker det är kul att fastna i detaljer och att lomma runt och stuva i en verkstad är en rolig omväxling för mig som annars sitter framför datorn hela dagarna på jobbet. Det här projektet påbörjades för flera månader sen (heltidsarbetande småbarnsmamma) så ibland händer det mycket en helg och andra gånger står det helt stilla i flera veckor. Nu kör vi!
 
Steg 1: lära sig grunderna i blender för att designa stommen.
Steg 2: göra tuuusen olika skisser. Men ja, när man inte kan något om processen var det här ett väldigt viktigt (och ffa billigt) steg. Vad är reglar? Vilka dimensioner har de? Hur långt ska de sitta från varandra? Tack vare den skalenliga skissen hade jag stenkoll på alla mått inför inköp och sågandet. Hade jag kört på någon trial and error-metod istället (som min sambo var inne på) hade jag förmodligen förlorat både familj och förstånd. När jag väl var igång gjorde jag några mindre modifikationer av stommen, men det här är på det stora hela hur den är uppbyggd.

Tyvärr färdigställde jag aldrig skissen pga nybörjarfälla nr 1: övermod. Så det fanns aldrig någon konkret plan för taket, och det var onekligen a huge tiny mistake. Men mer om det sen, för i nuläget är allt fortfarande frid och fröjd!
 
  • Digital 3D-modell av en husstomme skapad i Blender, med träreglar och takstomme, sett från sidan ovanifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av byggnadens stomme, designad i Blender, som visar reglar och mått för inköp och sågning. Skiss som ger en detaljerad överblick av projektets grunder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en stomme i designprogrammet Blender, som visar mått och reglar för ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett byggprojekt designad i Blender som visar stommen av en byggnad, med olika dimensioner och placering av reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vid det här laget kände jag mig ca 90% färdig, och i princip redo att anta riktiga snickarjobb :) Först hade jag för korta skruvar, en hel del gängor fick stryka på foten, och hade jag gjort om det idag hade jag definitivt sett till att måtten var anpassade efter övriga materialets dimensioner. Men där och då - supermallig!
 
  • En träkonstruktion under uppbyggnad med rektangulära ramar, omgiven av verktyg och träplankor i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram under konstruktion står lutad mot en vägg, omgiven av verktyg och annat byggmaterial i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram till en byggkonstruktion står på ett golv i ett rörigt garage fyllt med verktyg, cykeldelar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • I bildens mitt syns en träram på ett golv tillsammans med verktyg och material, däribland en penna, en metallplåt med hål och en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram som del av byggprojekt på golvet i en stökig arbetsplats med cyklar och leksaker runtomkring, en hund står bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
På med plywood. (Måste för övrigt göra väggar och golv i olika sektioner; dörren in till hönsgården är bara ca 80 bred så de kommer att få bäras ut en och en och monteras på plats i slutfasen).

Misstag 1: att inte såga ur hålen för fönster/dörrar/luckor i förväg. ”Hade sett någon på youtube göra det när väggarna redan var uppe, verkade gå hur bra som helst!” DAS IST NEIN! Gör det i förväg! Speciellt om du bara har tillgång till en sticksåg. Hatar fortfarande mig själv lite för att jag var så dum.

Misstag 2: hade lämnat 3d-skissen hemma på kammaren och därmed inte tagit höjd för väggarnas bredd. Huset gick inte att montera ihop. Den dåliga moralen låg tät som en Londondimma över verkstaden.
OM det bara funnits ett sätt att slippa skruva ur typ 200 överspacklade småskruvar igen…!

1000 kronor senare var vi med en magisk uppfinning som i folkmun kallas sänksåg. Det är det bästa med hela projektet- vilka problem man än stöter på, så har nån man någonstans redan uppfunnit en maskin som botar alla sorger. Man är aldrig övergiven, hur dumma beslut man än tar på vägen! Var på ett strålande humör och OTROLIGT stolt över passformen, ända till dess att jag läste att träet sväller och behöver några millimeters extra svängrum för di s.k semesterkilona.
 
  • Två plywoodskivor med flera monterade skruvar och synliga borrhål, fotograferade i en verkstadsmiljö med verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träram med plywoodpanel och utsågade öppningar för dörrar eller fönster, ligger på golvet under bygg- och renoveringsarbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående byggprocess som visar en plywoodkonstruktion med utsågade fönster- eller dörröppningar och flera träbalkar samt oregelbundet placerade saker i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig väggsektion i plywood och träreglar står lutad mot en vägg i verkstaden, omgiven av verktyg, cyklar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggsektionen för en hönsgård med ram av träreglar och plywood står lutad mot en vägg, med verktyg och byggmaterial synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plywoodskiva fastsatt på regelstomme liggande på marken med verktyg, plastbitar och träbitar runtom i verkstaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering (skruvade fast brädor under reglarna så att det bildades en liten list på kanterna. Sågade ut fyra bitar plywood och skruvade fast i sagda list, därefter 5 cm frigolit och slutligen råspont). Sågade till benen med gersågen så att golvet både kunde vila på dem samt fästas vid sidorna. För full disclosure rattade sambon sänksågen vid det här laget. Jag hade försökt en gång med resultatet att sågen oväntat rusat mot mig och orsakat ett ordentligt jack i skenan, så min kroppspulsåder insisterade på hjälp utifrån.

Så: sambon tog 12 mm extra från väggarna och sågade till sidorna på golvplankorna. Tog visst inga bilder under golvprocessen.
 
  • En träbit där flera skåror är sågade horisontellt nära toppen, med sågspån runtom. En annan träbit och verktyg syns suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra bitar trä utsågade med gersåg ligger på ett golv vid ett projekt med golvisolering med plywood och frigolit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjort arbetsbord med plywood och frigolitisolering, fäst vid kanterna med träskruvar, står i en verkstad med verktyg och cykel runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Värpreden. Hade mätt ut i blender men än en gång inte tagit höjd för väggtjockleken. Tröttsamt att göra misstag och otroligt frustrerande att göra samma misstag flera gånger. Innerväggarna målades två varv med våtrumsfärg. Velade OTROLIGT mycket fram och tillbaka i den här frågan; vet fortfarande inte om jag tog rätt beslut men är än så länge nöjd med resultatet!
 
  • Vitt målat innertak med en stor rektangulär öppning, vilande på en träställning utomhus på gräsmattan, med en trädstam synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt värprede för hönsbyggande, med utklippta sektioner och omålade trädelar. Använt våtrumsfärg för innerväggar, står utomhus över gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målade träkonstruktioner med två rektangulära öppningar, exponerad plywood interiör, våtrumsfärg, placerad utomhus på gräsmatta, vit färg och rulle i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett bord utomhus med en träskiva på, med två utskurna rektangulära hål och målade med vit färg, för ett byggprojekt av värpreden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett byggprojekt av värpreden med plywood och träbitar, där tjockleken på väggarna verkar vara felberäknad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita stolar framför en ofärdig träkonstruktion i ett byggprojekt med verktyg och material runtomkring i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra jobbat! Jag byggde själv ett hönshus i våras, frun står och rastar invånarna i trädgården som bäst!
 
  • Hönshus med utomhusfålla omgiven av gröna träd i bakgrunden. Redskap och färgburkar syns på marken framför bygget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
OldMaid
  • Laddar…
Testade att sätta ihop huset igen and it went better than expected. Köpte även ett vattenpass för första gången eftersom jag hela tiden förlitat mig på att reglar i 90 grader automatiskt blir raka… vet inte om jag haft dumtur men vattenpasset gav tummen upp i alla mätningar.

Sen var det dags för övriga isoleringen (7 cm) och fy i hnnngh…! I fortsättningen ska jag alltså *alltid* utgå från tex isoleringens originaldimensioner. Eller åtminstone använda de sammansatta reglarna som en ihålig mall. Men det kom jag såklart på långt efter väggarna var på plats, vilket gjorde det hela mycket meckigare.

Sågade ut frigoliten med sticksågen i brist på andra verktyg, och det flög runt frigolitbitar in i absurdum. På två sekunder hade jag och verkstaden förvandlats till en såndär tomte i en snöglob. Kan inte nog understryka att: gör inte såhär, det måste finnas smartare sätt!! Som tur var överlevde sticksågen en miljon plastbitar i motorn, men min själ kan knappt säga detsamma om den här oerhört tråkiga och monotona uppgiften. Klart tråkigaste delen i processen än så länge.
 
  • Trästruktur isolerad med frigolit står på ben i en stökig verkstad. Rester av frigolit och diverse byggmaterial ligger utspritt på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En halvfärdig isolerad träkonstruktion uppställd inomhus, omgiven av olika föremål. Frigolitbitar ligger spridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T Taren43 skrev:
Bra jobbat! Jag byggde själv ett hönshus i våras, frun står och rastar invånarna i trädgården som bäst!
SNYGGT!! Gifter sig riktigt bra med själva hönsgården också; i det avseendet kommer jag tyvärr att misslyckas kapitalt. Men fan. Ja, jättesnyggt! Det där måste du vara nöjd med!
 
Jag orkar knappt gå in på takstolar-debaclet men kort sagt kan man ju säga att jag gick fullständigt vilse när jag inte längre hade någon ritning eller ens vision att följa. Mången kväll spenderades ute i verkstaden tomt stirrandes framför mig. Hur ska jag fylla utrymmet mellan tak och vägg som uppstår av takstolarna? Hur fästa sidoväggarna? Hur många gånger kan man såga vinkeln nån grad fel (sneda sticksågsblad är ingen höjdare) så att hela takstolen behöver kasseras?

När en råspontsplanka tillsluuuuut ligger rakt över alla fyra takstolar och man springer runt gården och highfivear allt i sin väg, bara för att upptäcka att samma planka inte längre ligger rakt över takstolarna 60 cm längre upp… snickardrömmarna döda och begravda. TROR dock att jag har löst det nu genom att vara millimeternoggrann.

Återkommer nog till det här steget längre fram; kan utvärdera det på riktigt först när huset är fastmonterat på sin riktiga plats. Har inväntat 2-3 regnfria dagar i rad hela semestern, men det har jag ju bevisligen kunnat glömma än så länge. Har istället blivit lite tid över till finslipning av detaljer och andra saker jag egentligen tänkte ta i sluttampen, som t ex att spackla och foga igen varenda millimeter i redena. Vill aldrig mer se ett enda litet hönskvalster, de ska känna sig förbannat ovälkomna här.

Har även satt på lister vilket var vansinnigt meckigt av outgrundlig anledning. Rättade jag till ett hörn en millimeter, så åkte listen iväg tre centimeter på andra sidan. För fortsatt full disclosure spikade sambon fast listerna; jag är på god fot med skruvdragaren nu men absolut inte hammaren.
 
  • En vit byggkomponent med två avlånga, rektangulära hål och grönramade kanter ligger på en stenlagd yta, med hörselskydd och en liten tygbit bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Dörren och sidoluckorna var jätteroliga att göra!!! Rätt mycket jobb dock.

”45x70? Ska du inte köra på 45x45-reglar istället?” undrade sambon lite försynt innan jag drog igång.
”NEJ jag vill att dörren ska kännas REJÄL!!”

Och så byggde jag den.

Sen fick jag bygga en ny dörr. Med 45x45-reglar. För dörren ska hålla inne 3-4 hönor, inte mänsklighetens värsta brottslingar och tonvis av radioaktivt avfall.

Så alltså: först en stomme av 45x45-reglar, såga ut plywooden med sänksåg, limma fast läktbitar, såga till råspont på både längden och bredden, använda sänksågen för att dela 9cm ytterpanel till 6.5, skruva fast allt, såga till helt jämna kanter med sänksågen (som inte var tillräckligt djup, så sågade från både under- och översidan), kapa ytterligare en råspont på bägge sidor och placera diagonalt… olja och spackla, och slutligen måla. Skulle vilja ha en bandsåg men sambon tycker att det här projektet har kostat alldeles tillräckligt och vill inte dela på fler utgifter nu! :)

Med det sagt har jag med andra ord övervunnit min rädsla för sänksågen. Övriga familjemedlemmar följer med skräckblandad förtjusning mina allt djärvare tekniker för att hålla skenan på plats. Kommer snart hjula fram med sänksåg i hand och signera mina verk med klingan. Typ.
 
  • Grönmålad dörr med diagonal ribba ligger på svartmålad träkonstruktion, omgivet av verktyg och material på en trägolvsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nybyggd dörr av trä på ett arbetsbord, gjord av 45x45-reglar och täckt med plywood och råspont. Trälim, såg och andra verktyg ligger runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grönmålad dörr av trä, konstruerad med 45x45-reglar och ett diagonalbräde, fotograferad från ovan på en träbänk. Detaljer och struktur i träet synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två självbyggda dörrar av trä med diagonala reglar, placerade på en gammal träbänk i en trädgård. En större och en mindre dörr med vita fläckar av spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träramar med diagonalstöttor under tillverkning, stående på ett arbetsbord med verktyg och material i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två nyligen byggda träluckor ligger på ett arbetsbord bredvid en skruvdragare och olika verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två ramar av trä, byggda med 45x45-reglar och plywood, placerade på ett vitt bord i en verkstad. Skruvar syns längs kanterna på varje ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två träramar av 45x45-reglar ligger på en arbetsbänk, varav en är hopsatt med plywood och en tving.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips sen att koppla in sig på grannens el så hönorna sen varmt och skönt
Animerad gif av en höna med vitt fjäderskrud i en röd- och svartbelyst miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
p-pennan och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Ett tips sen att koppla in sig på grannens el så hönorna sen varmt och skönt
[bild]
Åh!! Nästan direkt! Nu känner jag mig verkligen hemma här! ❤️
 
Bra jobbat! Blir kanonfint det där!

OldMaid OldMaid skrev:
Sågade ut frigoliten med sticksågen i brist på andra verktyg, och det flög runt frigolitbitar in i absurdum. På två sekunder hade jag och verkstaden förvandlats till en såndär tomte i en snöglob. Kan inte nog understryka att: gör inte såhär, det måste finnas smartare sätt!!
Ofta är det lättare att skära frigolit med kniv än att såga i den, i synnerhet om den inte är så tjock.

Annars finns det (apropå din nyvunna förtjusning för olika verktyg) specialverktyg för det här med. Cellplastskärare är egentligen bara en riktigt varm kniv, men ändå! Ett nytt verktyg ska aldrig underskattas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.