Hejsan!
Försökt googla mig fram till rätt svar men kammar noll så hoppas nu på er hjälp!
Köpte för några år sedan ett kedjehus från 70-talet, och har nu påbörjat projekt "renovera garaget". Både myror och getingar hade byggt bon i väggar och tak. Efter att ha fått upp första väggen jag rev är jag nu igång med taket. Nuvarande tak består av gips, plast, isolering, asfaboard, stolar och takplåten. Min fråga är egentligen om jag MÅSTE ha ett innertak? Räcker det med takstolar och plåt, eller finns det några föreskrifterna om hur det ska byggas upp av säkerhetsskäl mtp att det är ett kedjehus?
Oerhört tacksam för svar från kunniga! =)
 
Förmodligen är garaget brandsäkerhetsklassat, dvs det ska stå emot brand i t.ex. 30 eller 60 minuter. Detta eftersom det är så nära till bostadshus och grannar.
 
J Josth skrev:
Förmodligen är garaget brandsäkerhetsklassat, dvs det ska stå emot brand i t.ex. 30 eller 60 minuter. Detta eftersom det är så nära till bostadshus och grannar.
Innebär det även taket, eller räcker det med de befintliga gipsskivorna som är monterade mot grannens fasad?
 
Det gäller hela garaget. En brand skulle lätta kunna fart i t.ex. taket och "runda" gipsväggen. Men det är ju reglerna som de var när huset och garaget en gång byggdes om man inte gör om alltihop och tvingas följa dagens brandskyddsregler. Någon senior bygglovshandläggare på kommunen borde kunna svara på ungefär vad som gällde på den tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.