Ny terrassdörr med låscylinder. Nyckel har kommit bort i frakten eller ej skickats med. Låset är låst och jag kan inte montera dörren då detta görs genom att borra genom karmen med öppen dörr.
Låscylinder i ny terrassdörr, nyckel saknas, dörren är låst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Leverantören har efter ett antal turer erbjudit sig att skicka en ny cylinder då de ej har extra nycklar. De kan också stå för kostnad för låssmed som jag själv får anlita.
Men hur gör man om man vill borra ur låset själv och montera ny cylinder?
Gör det hellre det själv än hittar låssmed, tar ledigt från jobbet för att ta emot, vidarebefordrar räkning etc. Låset är av typen Assa FAB.

Tacksam för hjälp!
 
Det är enkelt, Vanlig metallborr och lite tid behövs.
Kolla här :
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Har en låscylinder som gått sönder i låst läge. Förmodligen är den bakre manicken av. Sätter man i nyckeln så går det snurra lätt tusen varv åt både höger och vänster utan något stopp. Har börjat borra i cylindern i hopp om att man skulle kunna få bort "låsbrickan" baktill som håller cylindern på plats så man kan få loss den och sedan öppna med en skruvmejsel. Tyvärr visade det sig vara lättare sagt en gjort har nu borrat sönder stora delar av cylindern utan att jag är närmre någon lösning. Plan B är att försöka slå ur sprintarna i de utanpåliggande gångjärnen men har försökt lite lätt och får verkligen inte in något mellan sprint och gångjärn - är så tight så det nästan inte finns minsta lilla spår att få in något i. Bifogar bild där jag ringat in den del på cylindern som jag tror har gått av.
 
  • Söndrad låscylinder med bakre del inringad i rött. Mått på bredd, höjd och djup är 35 mm, 20 mm och 32 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.