Vi har alltid haft stora problem med markägaren om våran enskilda väg som vi sköter själva jag har säkert lagt ner över 200 000 kronor på vägen för att göra den körbar genom åren. Nu har markägaren arrenderat ut marken till en annan jordbrukare som har stora maskiner som kör sönder vägen och trycker sönder dikena så det står vatten på vägen när det regnar. Jag sade till arrendatorn att om han kör sönder våran enskilda så får att åtgärda den.
Fick till svar du har inget att säga till om vägen för du har bara nyttjanderätt av vägen
 
  • Ledsen
  • Wow
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mina sympatier, ett elände med dessa konflikter kring servitutsvägar.

Vem har rätt in sak? Är det er väg som arrendatorn nu utan lov från er har använt och kört sönder eller är det som arrendatorn påstod, att ni har fått rätt att använda en gammal väg via servitut?
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mina sympatier, ett elände med dessa konflikter kring servitutsvägar.

Vem har rätt in sak? Är det er väg som arrendatorn nu utan lov från er har använt och kört sönder eller är det som arrendatorn påstod, att ni har fått rätt att använda en gammal väg via servitut?
Arrendatorn arrenderar all betesmark så han har nog rätt att nyttja vägen så mycket han vill.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är det eran väg eller har ni bara nyttjanderätt?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
veddige veddige skrev:
Fick till svar du har inget att säga till om vägen för du har bara nyttjanderätt av vägen
Skitdålig inställning. Noll respekt. Är det du eller arrendatorn som hade lidit mest av att vägen inte skulle gå att åka på för nån av er? Frågar rent hypotetiskt alltså 🙃
 
RoTe
Skaffa en riktig bil och låt problemet va ur värden?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mina sympatier, ett elände med dessa konflikter kring servitutsvägar.

Vem har rätt in sak? Är det er väg som arrendatorn nu utan lov från er har använt och kört sönder eller är det som arrendatorn påstod, att ni har fått rätt att använda en gammal väg via servitut?
Vi använder en gammal väg vi har köpt en avstyckad gård innanför markägaren vars markägarens far köpte i början på 60 talet efter att den tidigare ägaren av våran gård omkom i skogen och styckade av den. Det har varit två olika ägare av våran gård innan vi köpte den 1990. Den tidigare ägaren sa att grannen
( Markägaren ) är lite knepig men ni kommer snart underfund med dem.
 
RoTe
Finns ju även ett till alternativ, de 200 000kr har gått till att anlita folk va? Köp en egen traktor och fixa vägen själv?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Skitdålig inställning. Noll respekt. Är det du eller arrendatorn som hade lidit mest av att vägen inte skulle gå att åka på för nån av er? Frågar rent hypotetiskt alltså 🙃
Det är bara vi som kör på vägen markägarens åkrar ligger ut med våran väg. Vi köpte en avstyckad gård 1990 så vägen fanns här tidigare. Jag har skött den själv i alla år. Jag trodde att arrendatorn skulle be om ursäkt ha ha så fel jag hade han är bara en respektlös bonne
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Skaffa en riktig bil och låt problemet va ur värden?
D
RoTe RoTe skrev:
Finns ju även ett till alternativ, de 200 000kr har gått till att anlita folk va? Köp en egen traktor och fixa vägen själv?
Jag har en egen traktor underhålla en väg med bärlager och dikning är inte gratis
 
RoTe
veddige veddige skrev:
D

Jag har en egen traktor underhålla en väg med bärlager och dikning är inte gratis
Köpa in bergkross kostar så klart, mestadels pga transporten, men resten är lite typ skit man får ta för att bo på landet. Jag har bott efter vägar där man med nöd och näppe tagit sig fram vid tjällossning osv, eller där man fått gå innan det blivit halkbekämpat.
 
RoTe RoTe skrev:
Köpa in bergkross kostar så klart, mestadels pga transporten, men resten är lite typ skit man får ta för att bo på landet. Jag har bott efter vägar där man med nöd och näppe tagit sig fram vid tjällossning osv, eller där man fått gå innan det blivit halkbekämpat.
Du kanske kan hjälpa TS att laga vägen, du verkar vara en hyvens karl.
 
  • Gilla
  • Haha
vcx och 10 till
  • Laddar…
RoTe
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kanske kan hjälpa TS att laga vägen, du verkar vara en hyvens karl.
Finns inget roligare än att köra maskiner, men Halland är en bit från Uppland.
 
Arrendatorn borde fixa till vägen som han kör sönder oavsett vem som "äger" den
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H hablam skrev:
Är det eran väg eller har ni bara nyttjanderätt?
Det är en servitut väg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.