Hej, håller på att smälla upp ett staket som är 25 m långt, har grävt ut hål, men har stött på problem då vissa delar av sträckan innehåller berg. Vill bygga med plintjärn då jag läst mig till att det blir stabilare.

Då kommer frågan, hur ska jag gå tillväga? På vissa delar ligger berget så nära som 2-20cm ifrån gräset. Planen från början var att bygga borra ned stolphållare och armeringsjärn i berget, sedan gjuta ovanpå. Men läste att stolphållare blir ostabilt, så jag kör på järn istället.

Gjorde en snabb ritning; det gröna är gräs, det grå är berget och de röda kryssen är där stolparna ska stå:


Och en bonusfråga, visst ska plintjärnen vara vända mot staketsidan till för att det ska bli så stabilt som möjligt? Bortanför staketet är marken lägre så det blir ett väldigt tryck när snön kommer.
Handritad bild av en planerad stäktlinje med grön linje för gräs, grå linje för berg och röda kryss som markerar stolparnas placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett förslag är att borra ett hål i berget så att plintjärnet får plats och sedan använda ankarmassa för att fästa det.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ett förslag är att borra ett hål i berget så att plintjärnet får plats och sedan använda ankarmassa för att fästa det.
Jag får nog göra det. 20mm är den utstickande delen (nedsidan med ”räfflor) av plintjärnet och 40mm brett. Skulle det gå att borra två tjugo mm hål bredvid varandra?

Och sedan ang plintjärnen, vilket håll ska dom vara vända åt? Är de blir det starkast mot järnsidan till, eller är det bättre att bultarna tar kraften från snön?
 
Hur högt är staketet? Hur tätt ska det vara? Du har 40mm stål säger du, det är ju väldigt mycket för ett staket. Du kanske ska välja en annan metod att fästa i berget. Plintsko finns något som heter tror jag. Du borde inte behöva borra större än 20mm för att fästa ett staket i alla fall. Om det inte är fyra meter högt eller något.😅
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hur högt är staketet? Hur tätt ska det vara? Du har 40mm stål säger du, det är ju väldigt mycket för ett staket. Du kanske ska välja en annan metod att fästa i berget. Plintsko finns något som heter tror jag. Du borde inte behöva borra större än 20mm för att fästa ett staket i alla fall. Om det inte är fyra meter högt eller något.😅
Det blir 1.20 högt med 2cm glipor. Stålet är 5mm tjocklek, 40mm brett och där det ”vågar” sig där nere är det 20mm mellan vågorna så måste borra 40x20mm för att få ner järnet i berget. Fyller det med ankarmassa före sen gjuter ovanpå berget.
 
Totte_S
Eller bocka järnen, borra hål i dem och fäst direkt i berget med expander
 
A ArvikaBRF skrev:
Det blir 1.20 högt med 2cm glipor. Stålet är 5mm tjocklek, 40mm brett och där det ”vågar” sig där nere är det 20mm mellan vågorna så måste borra 40x20mm för att få ner järnet i berget. Fyller det med ankarmassa före sen gjuter ovanpå berget.
Det är fruktansvärt överdimensionerat. Du behöver inte borra 40mm hål i berg för att fästa ett 120 cm högt staket. Gör det enkelt för dig och välj nåt annat.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Eller bocka järnen, borra hål i dem och fäst direkt i berget med expander
Bra idé!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är fruktansvärt överdimensionerat. Du behöver inte borra 40mm hål i berg för att fästa ett 120 cm högt staket. Gör det enkelt för dig och välj nåt annat.
Kanske var otydlig, men det är bara på ett-två ställen, och det är för att jag vill få enhetlig infästning på stolparna och slippa använda stolphållare.
 
Lite sugen på att bygga ett plank istället men är osäker på om min stolpar blir för ostabila? Berg under som sagt, har borrat ned armeringsjärn 10cm in i berget x2 i varje plint. Ovanpå berget har jag 20cm diameter gjutrör som varierar i längd från 25-40cm.

Planket tänkte jag bygga 150-180cm högt med liggande herrgårdspanel. Stolpavståndet blir 180cm.

Tror ni det kommer hålla? Känns som att det blir på tok för lite betong ovanpå berget om inte betongen bränner in väldigt bra i berget iofs? Har aldrig gjutit förut.
 
Det blir mycket starkare om du inte byter fäste mellan berget och det som håller staketet. Det blir starkare om det som håller staketet sitter i berget. Hur har du fäst armeringsjärnen i berget?

Du skulle ju bara borra i berget på ett eller två ställen?🤔
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det blir mycket starkare om du inte byter fäste mellan berget och det som håller staketet. Det blir starkare om det som håller staketet sitter i berget. Hur har du fäst armeringsjärnen i berget?

Du skulle ju bara borra i berget på ett eller två ställen?🤔
Armeringsjärnen sitter med ankarmassa. Jag kan inte borra ned alla plintjärn direkt i berget då berget ligger för långt ned, det är bara på två ställen jag ska borra ned plintjärnen direkt i berget. Övriga ställen måste jag bygga med plint.
 
Maalox
A ArvikaBRF skrev:
Och sedan ang plintjärnen, vilket håll ska dom vara vända åt? Är de blir det starkast mot järnsidan till, eller är det bättre att bultarna tar kraften från snön?
Jag kommer bygga en kortare spaljé på berg och planerar då att köra dubbla plintjärn, en på var sida om stolpen. Och att sätta dessa längsmed (snarare än in och utsida) då jag tänker att detta ger möjligheten att justera stolparnas placering i sidled vid uppförande, så det blir helt rakt.

Bara några tankar. Kör hårt!
 
Maalox Maalox skrev:
Jag kommer bygga en kortare spaljé på berg och planerar då att köra dubbla plintjärn, en på var sida om stolpen. Och att sätta dessa längsmed (snarare än in och utsida) då jag tänker att detta ger möjligheten att justera stolparnas placering i sidled vid uppförande, så det blir helt rakt.

Bara några tankar. Kör hårt!
Ja det är nog rätt tänkt. I mitt fall blir det ett stort vindfång med ett plank och det känns som att plintjärnen ger bäst stöd istället för att bultarna ska nöta på träet fram och tillbaka när det blåser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.