Har en terassmarkis från Jula som gått sönder.
Man hörde ett brak och så for markisen ut i full fart.
Efter jag monterade ner och plockade isär Visade sig att denna plastdel i rullen spruckit fullständigt.
Markisen är just över 3år gammal så ingen garanti kvar. Jula verkar också ha svårt att få fram en ny sån del då det inte ingår i "reservdelssortimentet".
Vet nån om detta är nått man kan 3d printa eller fixa på annat sätt eller annan leverantör som ser likadan ut?
Samtidigt känns det väldigt billigt och "tickande bomb" om nått sånt här kan hända.
Men man kanske får vad man betalar för, brukar det vara i plast i dyrare?
Sprucken plastdel till terassmarkis med synliga brott och metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprucken plastdel från rullen till en terassmarkis liggande på träyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där kan man definitivt skriva ut, oklart hur länge det håller dock. Börja med att ta en bild rakt mot hålet med en linjal bredvid så kanske jag eller nån annan kan rita av det lite snabbt och fixa en STL-fil.
Mät gärna innerdiametern på röret och även bredd på fyrkantshålet
 
På Dittsolskydd.se finns flera olika drivbussingar, ingen av dessa som passar ??
Jag köpte en växel till min markis av okänt märke där.
 
Verkar vara dömt att misslyckas att sätta ett plasthjul på en fyrkantig axel så där. Hjulet, eller åtminstone centrum av det, borde vara i metall.
 
augusthultman augusthultman skrev:
Det där kan man definitivt skriva ut, oklart hur länge det håller dock. Börja med att ta en bild rakt mot hålet med en linjal bredvid så kanske jag eller nån annan kan rita av det lite snabbt och fixa en STL-fil.
Mät gärna innerdiametern på röret och även bredd på fyrkantshålet
Jag ska kolla upp det när jag åker tillbaka dit, det är i fritidshuset jag har markisen :)

Isakare Isakare skrev:
På Dittsolskydd.se finns flera olika drivbussingar, ingen av dessa som passar ??
Jag köpte en växel till min markis av okänt märke där.
Tack för tipset ska kolla in sidan (y)

useless useless skrev:
Verkar vara dömt att misslyckas att sätta ett plasthjul på en fyrkantig axel så där. Hjulet, eller åtminstone centrum av det, borde vara i metall.
Ja det känns väldigt billigt och riskfyllt med tanke på hur allt braka ut i full speed när det gick sönder. Därför jag undrar om det är standard eller om det är jula-snålt.
 
Det där känns ju å andra sidan som en enkel detalj att tillverka i metall så det håller. En kuts av aluminium och några minuter vid fräsen. Eller en halvtimme med en borrmaskin och ett par bra filar.

Plastskrivare i all ära, men ibland är det enklare och snabbare att tillverka grejer med traditionella metoder.
 
PNO PNO skrev:
Det där känns ju å andra sidan som en enkel detalj att tillverka i metall så det håller. En kuts av aluminium och några minuter vid fräsen. Eller en halvtimme med en borrmaskin och ett par bra filar.

Plastskrivare i all ära, men ibland är det enklare och snabbare att tillverka grejer med traditionella metoder.
Japp jag tänker detsamma

Jag har hittat flera exempel nu på nätet.
Reservdelen verkar kallas för drivbussning eller rörbussning på Markisspråket.
Så det blir kanske att leta en grövre och modifiera eller tillverka en på nått sätt.
 
  • Gilla
johsam76 och 2 till
  • Laddar…
Har råkat ut för samma grej nu.. köpte reservdelen men den åker ut direkt man rör på Snäckväxel att den skall gå ut.. inte tagit isär den utan band bara upp markisen å bytte just drivbussningen.. tänkte kolla hur ni andra gjort? är de att man måste få ut hela markisen å sedan köra in den igan eller vad kan felet vara?
 
Lindelöw Lindelöw skrev:
Har råkat ut för samma grej nu.. köpte reservdelen men den åker ut direkt man rör på Snäckväxel att den skall gå ut.. inte tagit isär den utan band bara upp markisen å bytte just drivbussningen.. tänkte kolla hur ni andra gjort? är de att man måste få ut hela markisen å sedan köra in den igan eller vad kan felet vara?
Ingen expert men jag återmonterade allt precis som den hade hamnat dvs i utdraget läge sen vevade jag bara in den och allt var som vanligt.
Det är inget mer som gått sönder?
För mig var det bara själva drivbussningen som sprack som gjorde att den för ut. Själva Vevmekanismen var det inget fel på.
 
T TheGame skrev:
Ingen expert men jag återmonterade allt precis som den hade hamnat dvs i utdraget läge sen vevade jag bara in den och allt var som vanligt.
Det är inget mer som gått sönder?
För mig var det bara själva drivbussningen som sprack som gjorde att den för ut. Själva Vevmekanismen var det inget fel på.
Har beställt en Vinkelväxel eller va de nu heter å får tästa byta den med.. fanns ju billiga som man kan testa med å sen skall jag få ner den på gården å dra ut allt å börja i utdraget läge.. jag snurra ihop den så kanske nått som ligger i spänn å vill ut.. verkar ju inte va så mycket delar på en markis men värt å porva..
 
T TheGame skrev:
ner och plockade isär Visade sig att denna plastdel i rullen spruckit fullständigt.
Markisen är just över 3år gammal så ingen garanti kvar. Jula verkar också ha svårt att få fram en ny sån del då det inte ingår i "reservdelssortimentet
Exakt samma sak hände när jag skulle veva in min jula-köpta 4-5år gamla markis för någon månad sedan. Drivbussningen splittrades och markisen flög ut. Jag har nu limmat ihop delarna med biltemas tvåkomponents epoxy och tänkte försöka montera tillbaka den ikväll.

Fungerar drivbussningnen från dittsolskydd.se som du länkade till forfarande för dig? Om limmningarna inte håller så blir det nog att köpa en sådan för min del.

Jula har en del resevdelar till markisen men inte drivbussning tyvärr.
https://www.jula.se/catalog/reservdelar/utemiljo/markis/
 
Redigerat:
J johsam76 skrev:
Exakt samma sak hände när jag skulle veva in min jula-köpta 4-5år gamla markis för någon månad sedan. Drivbussningen splittrades och markisen flög ut. Jag har nu limmat ihop delarna med biltemas tvåkomponents epoxy och tänkte försöka montera tillbaka den ikväll.

Fungerar drivbussningnen från dittsolskydd.se som du länkade till forfarande för dig? Om limmningarna inte håller så blir det nog att köpa en sådan för min del.

Jula har en del resevdelar till markisen men inte drivbussning tyvärr.
[länk]
Ja det fungerar fortfarande.
Var inte perfekt passning fick knacka in den i röret men kändes stabilt då :)
 
Min limning höll i ett par veckor innan den gav upp så jag beställde drivrullen på dittsolskydd. Tyvärr så passar inte denna riktigt och jag vågar inte hamra in den i röret då jag tror att röret riskerar att spricka om jag försöker. Min plan nu är att fila till drivrullen så att den passar i röret.
 
  • Två olika drivrullar som inte passar i röret, en är mörk och en är ljus, samt verktyg som ligger på en yta med ljus bakgrund och mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J johsam76 skrev:
Min limning höll i ett par veckor innan den gav upp så jag beställde drivrullen på dittsolskydd. Tyvärr så passar inte denna riktigt och jag vågar inte hamra in den i röret då jag tror att röret riskerar att spricka om jag försöker. Min plan nu är att fila till drivrullen så att den passar i röret.
Om dom inte ändrat formen på röret från då jag köpte så går det knacka in, röret sprack inte. Var bara just så det inte passade. Sitter stabilt efter knackat in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.