Funderar också på hur vi ska få in TV i huset (Hus leverans v.9). Om jag har förstått allt rätt finns det 3 alternativ.
1. Tv via bredbandet (kommer troligen att ha bredbandsbolaget 24mbit genom telelinan)
2. Tv via antenn och boxer
3. Tv via parabol

Vi ser inte så mycket på Tv och till en början kommer vi bara att ha en Tv i huset. Men skulle vilja ha möjlighet att se de vanligaste tv-kanalerna samt tv4 sport. Bildkvalitén är inte prio 1.
Jag är mest inne på att försöka få in Tv:n via bredbandet. Tänker jag rätt eller har jag missat något?
 
ribdyk skrev:
Funderar också på hur vi ska få in TV i huset (Hus leverans v.9). Om jag har förstått allt rätt finns det 3 alternativ.
1. Tv via bredbandet (kommer troligen att ha bredbandsbolaget 24mbit genom telelinan)
2. Tv via antenn och boxer
3. Tv via parabol

Vi ser inte så mycket på Tv och till en början kommer vi bara att ha en Tv i huset. Men skulle vilja ha möjlighet att se de vanligaste tv-kanalerna samt tv4 sport. Bildkvalitén är inte prio 1.
Jag är mest inne på att försöka få in Tv:n via bredbandet. Tänker jag rätt eller har jag missat något?
De vanligaste kanalerna? Vilka lägger du in i det begreppet?

Om det bara är de fria kanalerna är nog det billigaste en inomhus/bordsantenn och en enkel digitalbox. Förutsatt att du rent tekniskt kan ta in signalen med en bordsantenn alltså. Det beror lite på var du bor i förhållande till masten, vilken antenn du väljer (de billigaste kräver oftast mycket bra signal) och det finns något i huset som stör.

Problemet är väl att du inte får med TV4 sport i denna lösning.

Om du vill ha motsvarande Boxers grundutbud är det nog ganska hugget som stucket mellan ip-tv eller Boxer via någon form av antenn. Problemet med ip-tv är att om du är i behov av stor bandbredd kommer du bli besviken eftersom ip-tv tar någonstans mellan 5-10Mbps om jag inte missminner mig. Tänk på att du inte får ut 24Mbps även om du så skulle bo i telestationen.
 
Räkna med att få max 10-12 Mbit av bredbandet om man lägger tv ovanpå. Man sätter av en hel del kapacitet för att garantera bandbredd till TV-sändningen
 
Jontan skrev:
Tack för ditt svar!
Var den för inom- eller utomhus bruk? Vad är bäst att ha på vinden?
Har inte kvar kartongen, men jag antar att den var för utomhusbruk egentligen. Troligen den här:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=124815
Har svårt att tänka mig att den skulle kunna vara för inomhusbruk. De flesta (alla?) inomhusantenner är väl bordsantenner?

Testade bordsantenn först, men det gick inte att få tillräcklig mottagning för att få in kanalerna. Dock gick det att se en del kanaler efter att jag ställt in frekvenserna hos grannen (som har utomhusantenn på taket).

EDIT: Vi har betongtegelpannor på taket. Kanske vore annorlunda med t.ex. plåttak...
/b
 
Hemmakatten
Om man funderar på antenn bör man kolla hur grannarnas antenner sitter. Detta för att få ett hum om mottagningen. Sitter grannarnas antenner flera meter upp kan man nog lugnt utgå ifrån att en inomhusantenn eller antenn på vinden inte kommer att fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.