Hej jag har tänkt tillverka egna limträ reglar till vårat hus när vi skall bygga om, men jag har ej tänkte göra dem på traditionellt sätt, efter som jag har rejält mycket virke liggandes så hade jag tänkt limma ihop 2-st 120x45 och en 170x45 på höjden, och sidorna hade jag tänkt klä med plywood, 12mm. regeln kommer alltså att bli 410x69

Nu till min fråga, tror ni jag måste limma fast plywooden mot regeln eller räcker det med att jag skruvar (skruvar rätt tätt).
Om jag måste limma, vilken typ av trälim måste jag ha och måste jag limma hela ytan eller räcker det med att limma med "vissa mellanrumm."
 
Det beror på om du ska använda dem som reglar (dvs vertikalt) eller som balkar (horisontellt)?
 
De skall andvändas som reglar 27graders lutning,


föresten... vet någon vad som skilljer de olika trälimen åt, alltså vad som skulle kunna hända om jag limmar med vanlig innomhus trälim, (fastän jag limma innomhus)
 
zeth skrev:
föresten... vet någon vad som skilljer de olika trälimen åt, alltså vad som skulle kunna hända om jag limmar med vanlig innomhus trälim, (fastän jag limma innomhus)
Ja, limmar du inomhus med inomhuslim så borde det väl vara lugnt. Men varför inte använda PU-lim om du nu ska limma utomhus?

http://www.lim.se/funktionsguide/bygglimmer/bygglimmer.htm
 
Hej zeth

Om du bygger balken så här, med plywooden limmad och
spikad/skruvad till 45x120-reglarna, borde den mellanliggande
170 mm regeln kunna uteslutas.

Vad säger hållfasthetsexperterna?

Fast du kanske vill bli av med virket?

//KoW
 
  • Lättbalk.GIF
Det stämmer, regeln i mitten har näst intill obefintlig påverkan på hållfastheten.
Om du vänder reglarna 90° och har dem liggande i stället så får du en väldigt mycket starkare balk.
Limma med något höghållfast lim. Inte vanligt vitlim utan ett PU-lim eller något tvåkomponents, vattenfast. Tänk på att reglarna ska hålla i 100 år, och även stå pall för inträngande vatten etc. Limma hela ytan. Högt presstryck = massor av tvingar. Limma en plywood i taget.
 
andersmc skrev:
Det stämmer, regeln i mitten har näst intill obefintlig påverkan på hållfastheten.
Om du vänder reglarna 90° och har dem liggande i stället så får du en väldigt mycket starkare balk.
Limma med något höghållfast lim. Inte vanligt vitlim utan ett PU-lim eller något tvåkomponents, vattenfast. Tänk på att reglarna ska hålla i 100 år, och även stå pall för inträngande vatten etc. Limma hela ytan. Högt presstryck = massor av tvingar. Limma en plywood i taget.

Vet inte om jag är dum nu men hur menar du med att vända regeln 90grader? Reglarna måste vara 400 höga pga. att jag skall ha lösull som isolering och då isolera 400mm. reglarna är ca 530cm långa och skall sitta i 27graders lutning i cc60

De reglar jag gjord nu har jag limmat inomhus i ca 15-20 graders värme, dem är limade med "vanligt" vitlim och pressad ihop med rejält många tvingar och sen skruvad i plywooden med ca 20cm avstånd och en skruv i varje bräda, sen är den vänd och limad och skruvad på andra sidan,

Som det är nu så har jag "hellimmat" reglarna men som jag hört mig för så verkar det ska räcka med att limma längs kanderna och korsat i mitten. speciellt i och med att jag skruvar dem rejält mycket också.
 
Så här alltså:
 
  • balk.png
andersmc skrev:
Så här alltså:

Förstår inte fysiken med att det skall bli stadigare förklara gärna?, sen bli det ju en luft spalt i mitten, den bör man ju då issolera eller?
 
Jag personligen hade haft reglarna ståendes för att minska belastningen i limfogen.
Kompensationen av att reglarna hade vart liggande hade vart fler spik/skruv per area enhet.
PS. googla lite så hittar du bra exempel på olika typer av lättreglar
Ska reglarna användas i klimatskärmen så är det till fördel om du petar i isolering i dom, då sitter du på ett par riktigt konkurranskraftiga reglar.

Har du räknat på lasterna som du ska belasta reglarna med?
Ska reglarna verka bärande i konstruktionen så tycker jag att du bör göra en kontroll av dina beräkningar med en konstruktör, om det inte är uppenbart att reglarna håller för den tänkta lasten.
 
Micke_B skrev:
Jag personligen hade haft reglarna ståendes för att minska belastningen i limfogen.
Kompensationen av att reglarna hade vart liggande hade vart fler spik/skruv per area enhet.
PS. googla lite så hittar du bra exempel på olika typer av lättreglar
Ska reglarna användas i klimatskärmen så är det till fördel om du petar i isolering i dom, då sitter du på ett par riktigt konkurranskraftiga reglar.

Har du räknat på lasterna som du ska belasta reglarna med?
Ska reglarna verka bärande i konstruktionen så tycker jag att du bör göra en kontroll av dina beräkningar med en konstruktör, om det inte är uppenbart att reglarna håller för den tänkta lasten.
Fler skruv per area enhet? då måste väll en stående regel vara mer vettig efter som jag skruvar 3 skruvar var 20é cm längs hela regelns längd a530 cm. alltså 80 skruv x 2 =160 skruv, alltså en skruv per bräda var 20´e cm genom plywooden sen är varje bräda limad, pressad och skruvad hop stående sen är plywooden limad och skruvad ihop på sidan av regeln,

Jag har använta mig av ett beräknings program för limträ, därefter har jag gjort reglarna nästan 100% kraftigare än vad rekomenderad storlek för limträ.
 
Som det ser ut nu så kommer jag nog att göra reglarna som första bild exemplet visar, alltså med stående reglar, men skippa den 170 som nu sitter i mitten.
Däremot undrar jag över det hålrum så då blir i mittern på 45x170, ska jag isolera detta eller gör det ingen skillnad, hade då ev, tänkt isolera det med cellplast? Vad tros?
 
Zeth, jag hade skurit till och stoppat i Gullfiber i hålrummen. //KoW
 
Tanken med cellplast var att jag hade en hel del över, men någon som vet om det i slutändan är ekonomiskt försvarbart och överhuvud taget värt att fylla det lilla hål som blir, eller om det gör stor skillnad?
 
Tänkte kolla en grejj till...

Någon som är kunnig på hålfasthet?

Skulle det bli nog stabilt om jag i stället för plywood satte spikplåtar? (och limmade brädorna på högkant) men då även använda brädan i mitten så balken skulle bli solid.

(brädorna måste även skarvas då reglarna skall vara 5m långa)

Jag kan nämligen få tag i spikplåtar väldigt billigt så om det skulle bli nog stablit så hade det vart perfekt.

Jag har sett bla. besta block, tillverka takreglar på detta vis.

Reglarna är 5m långa 40cm höga och skall sitta i 27graders taklutning cc60 och jag bor i norra norrland, med mycket snö.

Om det skulle funka så berätta gärna hur tätt plåtarna bör sitta och storlek på plåtar osv, eller om det finns något smartare och billigare sätt att tillverka reglarna på!

//Mvh L
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.