Jag har lagt denhär mattan, INGENTING syns, man ska passa sig för att tappa nåt för sedan är det borta.
Kan inte rekommendera pärlspont dock det blir lite dammigt om man tittar noga...
 
  • Ett närbildsfoto av ett golv belagt med en flerfärgad mönstrad matta intill en vägg med panel i pärlspont. Ett svart vägguttag syns på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mellanbarn
  • Laddar…
Åkte ifrån mobilen en vecka så har inte kunnat svara förrän nu.

TACK för en massa bra svar här! Jag har fått många bra ideer! Ska försöka svara på några inlägg separat också.

Men som några av er redan skrivit: jag vill särskilja på att något SER smutsigt ut och att något ÄR smutsigt. Jag vill ha ett badrum där man såklart städar när något ÄR smutsigt. Men om något bara SER smutsigt ut (tex kalk på duschdörr) så vill jag undvika att en sådan situation ens uppstår :).

Kan även tillägga att nuvarande badrum har en plastmatta från sent 80-tal, kanske tidigt 90-tal och den är faktiskt lättstädad. Kaklet på väggarna däremot... (eller egentligen fogarna).
 
  • Gilla
kedjehus1973
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Badkar går bort om du inte tänker dig en inbyggd variant.
Jag upplever inte badkar som speciellt jobbigt att städa bakom. Om man har ett som man lätt kommer åt bakom samt att det finns täcksidor som döljer det som finns bakom. Då klarar man sig på att städa ordentligt bakom någon gång per kvartal kanske.
U Upp skrev:
Håller med om plastmatta. Åldras fortare än kakel och då blir den i princip omöjlig att få den att se ren ut. Jag skulle gå på kakel/klinker rakt över. Stora släta plattor med smala fogar. En duktig plattsättare fixar detta.
Dusch i badkar - ska det va lättstädat bör badkaret byggas in. Annars blir det avlagringar på väggen bakom badkaret.
Högblanka skåp är lättare torka av än matta. Kör vitt så syns inte kalkavlagringar lika fort.
Många kranar och duscstänger etc är ju bara förkromad plast. Ser fult ut när den skavs. Satsa på gedigen metall som tål ordentliga städmedel.
Smart att tänka stora plattor. Minimerar antalet fogar!

Håller helt med om att köpa kranar osv i plast. Helt värdelöst
 
S Snickargårn skrev:
Verkar som du borde duscha utomhus 😅
Ja det vore såklart bäst!
 
janwide
G Gamern skrev:
Jag upplever inte badkar som speciellt jobbigt att städa bakom. Om man har ett som man lätt kommer åt bakom samt att det finns täcksidor som döljer det som finns bakom. Då klarar man sig på att städa ordentligt bakom någon gång per kvartal kanske.
Om du inte upplever att badkar är speciellt jobbigt att städa bakom så förstår jag inte varför du behöver ett lättstädat badrum. Under badkaret frodas allt läbbigt som man kan tänka sig. Håller med om att det inte syns om karet har front. Men då är du mer ute efter att skiten inte ska synas än att den ska vara enkel att städa bort.
 
Nja ett badkar står ju oftast så bra till så det går bra att spola under det. Dessutom om man har bra fötter så är det lätt att dammsuga. Inte så jobbigt att hålla rent jämfört med tex en blandare inne i en dusch som har en massa hörn och vrår osv
 
F fribygg skrev:
Det är mycket mer lättstädat med en vägghängd komod med ordentligt med luft under.
Hur funkar det med avloppet då? Kör man avloppet inne i väggen då?
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Inte sett detta förut. Bra tips! Om man nu väljer att köra på kakel/klinker dvs :)
 
G Gamern skrev:
Hur funkar det med avloppet då? Kör man avloppet inne i väggen då?
Varför skulle någon vilja ha onödiga svårstädade vatten och avlopps genomföringar i golv?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag städade mitt badrum ordentligt igår, har grå matta, ljusgrå väggar med matta och vit bord på övre delen.

Även när det är skitigt syns inte smutsen så mycket viljet är skönt. Dock duschväggen i klarglas.. alltid lite kalkfläckar oavsett hur mycket man skrubbar. Listerna mot golvet får fläckar, skarven mellan mattan på golv och vägg får fläckar. Och dessa är jättesvåra att städa. Sen känns mattan inte lika solid som plattor.

Skulle jag göra om idag:
- Dusch med fast vägg, gärna inbyggd tröskel för vatten och 2 golvbrunnar.
- matt grå och mellangrå fog och stora släta plattor med mjuka kanter.
- eventuell duschdörr frostat glas, hängd på insidan av murad vägg/tröskel så ingen tätningslist behövs.
 
F fribygg skrev:
Varför skulle någon vilja ha onödiga svårstädade vatten och avlopps genomföringar i golv?
Ingen vet!
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag städade mitt badrum ordentligt igår, har grå matta, ljusgrå väggar med matta och vit bord på övre delen.

Även när det är skitigt syns inte smutsen så mycket viljet är skönt. Dock duschväggen i klarglas.. alltid lite kalkfläckar oavsett hur mycket man skrubbar. Listerna mot golvet får fläckar, skarven mellan mattan på golv och vägg får fläckar. Och dessa är jättesvåra att städa. Sen känns mattan inte lika solid som plattor.

Skulle jag göra om idag:
- Dusch med fast vägg, gärna inbyggd tröskel för vatten och 2 golvbrunnar.
- matt grå och mellangrå fog och stora släta plattor med mjuka kanter.
- eventuell duschdörr frostat glas, hängd på insidan av murad vägg/tröskel så ingen tätningslist behövs.
Ja fast vägg verkar praktiskt. Vi har frostat glas idag och det blir kalkigt, dock inte lika illa som klarglas. Men att köra draperi är nog ändå bäst. Går ju att kombinera med ytterligare ett draperi i tyg också om man tycker det som är plast känns plastigt
 
Draperi i plast känns ju också väldigt slafsigt och jag tycker dom är svårare att tvätta än en frostad glasdörr.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Duschväggar i glas ger ofta ett lättstädat intryck så det ser jag som givet.

För duschväggar i härdat glas med en massa tråkiga kalkavlagringar om det slarvats för länge: rekommenderar någon typ av fosforsyrebaserad rengöring typ MrMuscle, eller W5 Limescale remover från Lidl, finns diverse. Till och med Coca Cola kan funka.

Men det verkliga tricket är att ta en sån där skurboll i rostfritt stål för att arbeta med fosforsyran, inte typ svinto utan mer som: https://www.bauhaus.se/diskbollar-frida-2-pack

Det tar en del energi men blir som nytt. Att bara spruta på litet fosforsyrehaltigt medel och hoppas det funkar är helt lönlöst, krävs mekanisk bearbetning.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.