Hej!
Vi håller på att bygga nytt hus, 1 1/2 plans trähus. Vi kommer att ha vatten buren golvvärme på nedervåningen och el radiatorer på övervåningen. Vi funderar lite på att lägga till golvvärme i badrummet på övervåningen. Vi valde att ha klinkers i badrummet även om standard golvet var plast matta, detta gör oss nu lite oroliga för om golvet ska kännas kallt. :-/
Vår hussäljare säger att det är 1 av 10 som lägger till detta eftersom golvvärmen kommer att utnyttjas väldigt lite...
Nån som vet fördelar eller nackdelar?
Tacksamma för svar!!
Mia
 
Lönsamt är väl lite fel frågeställning? Jag skulle då sätta in värme, klinkergolv känns lätt kalla utan. Man duschar ju inte i tofflor. :)
 
;) hihi, Nä, lönsamt kommer det nog inte vara... Vår husbyggare vill ha 12000 för att lägga in det, badrummet är 9,5 kvm. Vad tror ni om det? Känns som det kan vara värt det en kall vinter morgon ;D Tack för svaret!
MVH
Mia
 
klinkers i ett badrum utan värme är så fel det kan bli!
just i badrumet måste du ha värme, annars fryser du!

jag kör vattenburen värme i mittt badrum & jag har klinkers. jag har tunna slinger disekt under klnkersen & jag skickar ut 26-28 gradit vatten året om, annars käns det kallt.

mitt golv upplevs inte varmt heller, utan här ligger "brytgränsen" i min konstruktion
 
Tack för svaren! Ska kolla upp det där med radiatorerna...
Mvh
Mia
 
dr.frost skrev:
För övrigt anser jag att det borde vara KRIMMINELLT att lägga in direktverkande el i ett nybyggt hus där det finns tillgång till radiatorvatten DET finns ju vattenradiatorer eller fläktkonvektorer om man nu ej vill ha golvvärme på hela ovanvåningen.
Dr.Frost
Håller med 100%, sitter själv med elradiatorer på övervåningen...resultat=braskaminien värmer nedervåningen där vi har frånluftsvärmd golvvärme, upp körs elen för dit tar sig inte brasvärmen lika lätt, detta gör att elen går där uppe och flvp står still >:(

Jag önskar att jag hade varit lika insatt då som jag är idag för då hade jag haft vattenburengolvvärme i hela huset idag!!!
 
Tack för svaren!! Gärna mer info om nån har...
Mvh
Mia
 
Du kommer att ångra dig om du inte lägger in golvvärme under klinkern!
Jag minns mina barndomsår i mina föräldrars badrum...vattenradiatorer och kakel..jag gick på tå varenda vintermorgon.
I mitt eget hus har jag golvvärme och klinkers, på våren stänger jag av värmen och då blir klinkern kall några veckor tills sommarvärmen tagit över. Inte roligt.
Samt som skrivits här ovan...det borde vara kriminellt att montera in direktel i nya hus, när det finns vattenburet.
 
:-[ Det kan hända att jag har skrivit lite fel....Vi skulle visst ha vattenburna radiatorer på övervåningen..Sorry.... Men kan det vara bra att lägga in värme under klinkersen ändå? Kanske blir kallt utan det? Nån som har mer erfarenhet?
Tacksam för svar!
MVH
Mia
 
Hej

Vi kör GV både på plan-1 och plan-2. Det funkar väl bra tycker jag, men golvet i badrummet blir ju inte speciellt varmt eftersom vi anpassar framledningstempen efter betongplattan och då blir oftast under 30 grader. Jag tycker dock att det är bra att inte golvet blir sådär "sketvarmt" som vissa husägare har när de kör med eluppvärmt golv (går självklart att ställa in, men det verkar som om vissa resonerar som att om det finns golvvärme så skall det brassas på). Optimalt hade kanske varit att köra med separat shunt för övervåningen, men som sagt jag tycker det funkar OK utan detta.

En sak man kunde kanske göra är att dra slingorna tätare i badrummet eftersom värmen skall passera både golvgips, flytspackel och klinker. Det har inte vi gjort utan vi har 30cc mellan slingorna och som sagt vill man ha riktigt varmt golv med samma framledningtemp som till plattan så verkar inte det funka.

/Klein
 
Tack för svaren! Uppskattas verkligen :D
MVH
Mia
 
T
Några erfarenheter från hus byggt 1930 med vatten-uppvärming på båda planen.
I detta fall har huset sämre isolering i väggar än ett nybyggt, men med samma goda isolering i badrumsgolvet som ett modernt hus.

Vi kör el i golv, drar c:a 470W, har c:a 7m2 golvyta med klinkers, 2 stora fönster + mindre vattenvärmd radiator under fönster. Vi använder el-handukstork som drar 48W. Golvvärmen går på timer-startar c:a 3 tim innan vi stiger upp, stänger av sig runt kl.09, och går på igen runt 16.00 innan vi kommer hem, samma gäller för handukstorken. Ventilation är springa under dörr samt 1 ventil för inluft från angränsande trapphus invid vårt fönster-frånluft på andra sidan badrummer med fläkt. Detta fungerar perfekt året runt och vi undviker följande problem:

1: Kondensproblem runt fönster.
Enbart golvvärme i badrum har svårt att hålla kondens borta från fönster vintertid, då måste värmen vara så hög att det nästan blir obehagligt att gå på golvet, och vattenburen brukar inte generera tillräckligt med denna värme, dom golven är oftast "fisljumna". Med elgolv kan högre temperaturer uppnås men även här fins det många trådar om fuktproblem runt fönstren, oavsett 2 eller 3-glas. En kombination av uppvärmt golv och liten radiator under fönster löser alla fuktrelaterade problem oavsett årstid och dom blir också samspelta i uppvärmningen av badrummet.

2: Tröghet i golv, möjlighet att tidsstyra golven.
Vatteburen golvvärme är beroende av att uppvärmningen av huset är påslagen, och följer då husets övriga uppvärmningscykler. Det kan då orsaka kalla golv under vår/höst när pannan shuntar ned temperaturen vid värmväxlingar utomhus, och trögheten i golvet kan då orsaka kalla golv. Med el är badrummet helt fristående för uppvärmning och kan då också programmeras med timer, vilket inte går med vattenburen som då måste följa pannans inställningar för hela huset. Även på sommaren kan det vara trevligt att en ruggig dag ha ett varmt golv utan att behöva starta upp pannan för uppvärmning av badrumsgolvet.

3: Handukstorkar.
Det finns 2 modeller av vattenburen handukstork, dels avpassad för vattenuppvärmning via radiatorsystem, eller för färskvatten via varmvatten. Den för färskvatten kostar c:a 10 ggr så mycket då den måste vara gjord i rostfritt då färskvatten inehåller syre, och då måste man också kosta på s.k varmvatten-cirkulation. Torken för radiatorvatten är enklare, billiggare men har nackdelen att den inte funkar om pannan har shuntat ned eller om uppvärmningen i huset är avstängt, och oftas är dom bara" fisljumna". Här är bästa rek en eldriven handukstork.

4: Ventilation:
Superviktigt. Frånluftsfläkt ska finnas i badrum. Bra luftspalt ska finnas under eller ovan badrumsdörr. Montera INTE någon friskluftsventil för inluft i ett badrum = kondensproblem vintertid. Ett mycket bra trick som vi använder är att också ta in luft i badrummet från en separat ventil från vårt trapphus (inomhusluft-uppvärmd), luften går då diagonalt över badrummet + inluft via springan under dörren, badrummet blir helt torrt c:a 10 min efter morgondushen av 3 personer.

5: Typ av klinker på badrumsgolv:
Man bör välja en typ med "skrovlig" yta, anledningen är att golven blir snorhala när vatten och tvål finns på golvet, småbarn och äldre halkar väldigt lätt.

Vi har nu kört detta i 1 år och är mycket nöjda. Med detta går det att alternera i uppvärmning och en smällvarm sommar räcker enbart handdukstorken med golvvärmen helt avstängd. När det är "svinvinter" är radiatorn under fönstret en underbar räddare, kör vi enbart golvvärme känner vi kallras och det blir kondensavrinning på fönstren, med radiatorn på försvinner alla dessa problem. Handdukarna blir torra på de c:a 3 tim som torken är påslagen på morgon o kväll.
Termostatet på elementet och golvvärmen fungerar bra ihop utan problem och inga mystiska kopplingar/lösningar behövs göras.

Ur energibesparings-synpunkt tror jag faktiskt att el är att föredra i detta avseende, då man kan alternera+köra timers. Om det skall vara enbart vattenburen värme medför detta kostsamma golvslingor-shuntar och att låta pannan jobba enbart mot badrummet.
Elslinga är billiggare att anlägga, och med timers bör detta klå vattenburen i uppvärmningskostnad. Ur komfort-synpunkt är en kombination oslagbar, det är alltid bra att överdimensionera, även om det nu kan tyckas vara "overkill".

 
Jag hade vattenradiator i badrum på övervångingen som jag slängde ut när jag gjöt nytt badrumsgolv med en 17 mm värmeslang i. Otroligt billigt värmegolv eftersom jag struntade i alla konventioner och bara satte dit en flödesventil och en luftning. Det blir aldrig för varmt, inte ens när det är minus 20 ute. Däremot ingen direkt värmekänsla i juni-augusti. Därutöver en eldriven handukstork som sitter nära fönstret, men den är inte på jämt.
 
Hej!

En nackdelen med golvvärme i badrum är väl att på vår, sommar och höst när värmesystemet är avstängt, så blir golvet kallt och otäckt. Tydligen finns det cirkulationspumpar för golvvärme med elpatron vilket gör att man kan komma förbi även detta problem. Så tänker vi göra. Då kan vi värma bara den slingan med el om vi vill när inte värmesystemet är på.

/pinebar
 
pinebar skrev:
Hej!

En nackdelen med golvvärme i badrum är väl att på vår, sommar och höst när värmesystemet är avstängt, så blir golvet kallt och otäckt. Tydligen finns det cirkulationspumpar för golvvärme med elpatron vilket gör att man kan komma förbi även detta problem. Så tänker vi göra. Då kan vi värma bara den slingan med el om vi vill när inte värmesystemet är på.

/pinebar
Ja det är en varient. jag kör mitt badrum på dubbelmanteln till varmvatenberedaren på sommaren. det blir billigare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.