Har en innerdörr som knappt går att stänga längre och blir inte klok på hur jag ska justera den. Se bild. Rött = här ser man att glipan är större upptill än nertill. Grönt = Här slår dörren i dörrkarmen vid stängning.

Vad skruvar jag på för att åtgärda detta? Äger ej en gångjärnsriktare.
 
  • Vit innerdörr med röda markeringar som visar en glipa upptill och gröna markeringar som indikerar att dörren slår i dörrkarmen vid stängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett gångjärn på en innerdörr, där dörren har en större glipa upptill vid stängning. Dörren slår i karmen, vilket gör den svår att stänga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Justera karmskruvarna mellan gångjärnen. Som du ser så bågnar karmen och trycker på dörrbladet.
 
S sinuslinus skrev:
Justera karmskruvarna mellan gångjärnen. Som du ser så bågnar karmen och trycker på dörrbladet.
Tack för svar! Det blir dock svårt. Karmen sitter fast då tidigare ägare skumisolerat fast den. Plus att dörren ju har funkat i denna karm tidigare, så känns som att det bör gå att justera via gångjärnen? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
Det är därför det avråds från att skumma fast karmar för att det kan bli så här.

Anledningen till varför dörren det hänt just nu är antagligen för att dörren svällt. På sommaren är luftfuktigheten inomhus som högst.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Den gångjärnsriktaren är inte för snap-in gångjärn utan då används typ3.
[länk]
[länk]
Skiljer sig 1mm. Fördel 14mm är isolering tejp får plats så det inte blir märken på snap-on.
 
Coolman Coolman skrev:
Skiljer sig 1mm. Fördel 14mm är isolering tejp får plats så det inte blir märken på snap-on.
De andra är även för breda så du kan inte knäcka gångjärnet rätt utan att först modifiera den felaktiga gångjärnsriktaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.