Jag troligtvis ett problem med jordning av vattenpump och saltklorinator. Detta medför att systemet mäter fel värden. Jag har mätt upp en hög resistans ca 500 ohm på jordkabeln mellan poolcentralen och elcentralen i huset. Det finns ett gammalt jordtag för huset men är osäker hur bra det är. Huset står på kalkhaltig sandig jord som är mycket torr. Det regnar sällan april och oktober. Vattenrören i huset är mestadels av pvc. Det samma gäller rören till poolen. Jag funderar på sätta in ett nytt jordtag i poolrummet där pumpen står och borra ner i betongen vid samma dan av poolen. Jag tänker också dra en ny matarkabel från huset till poolrummet eftersom jorden är dålig övriga trådar, 3 faser och nolla endast är 2,5mm2. Så frågan är vilken dimension jag skall dra mellan hus och pool? 5x6mm2 eller 5x10mm2. Jag tänkte att det nya jordtaget skulle vara för hela huset poolen mm.

Tänker jag rätt? Och som ni gissar så ligger inte huset i Sverige utan i södra Europa. Jag vill att den behöriga installatören gör rätt och inte bara som de brukar. Probarna som mäter pH etc är väldigt känsliga för krypstömmar.
 
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Jag har mätt upp en hög resistans ca 500 ohm på jordkabeln mellan poolcentralen och elcentralen i huset.
Vad är det för jordkabel du pratar om? Är det en jordningsledare som det heter numera som är ansluten till din jordelektrod i marken? Var är den ansluten, poolen eller elcentralen? Hur har du mätt? Har du kopplat loss jordningsledaren? Du har väl en skyddsledare i kabeln mellan elcentral och pool?

500 ohm i torr sandig jord låter normalt, eventuellt är jordtaget lite klent. Du bör kunna halvera värdet med fler och djupare spett. Frågan är bara vad din poolutrustning kräver.
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Jag funderar på sätta in ett nytt jordtag i poolrummet där pumpen står och borra ner i betongen vid samma dan av poolen.
Jag ser hellre att du komplettera befintligt jordtag med fler spett så att jordtaget blir anslutet i en enda punkt i din anläggning.
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Jag tänker också dra en ny matarkabel från huset till poolrummet eftersom jorden är dålig övriga trådar, 3 faser och nolla endast är 2,5mm2.
Är jorden dålig i kabeln?? Det handlar väl om Spanien här med TT-system och enfas i huset. Har du verkligen trefas?
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Så frågan är vilken dimension jag skall dra mellan hus och pool? 5x6mm2 eller 5x10mm2.
Det går bara att svara på om belastning, antalet faser och längd på kabeln är känd.
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Jag tänkte att det nya jordtaget skulle vara för hela huset poolen mm. Tänker jag rätt?
Ja.
 
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Jag troligtvis ett problem med jordning av vattenpump och saltklorinator. Detta medför att systemet mäter fel värden. Jag har mätt upp en hög resistans ca 500 ohm på jordkabeln mellan poolcentralen och elcentralen i huset. Det finns ett gammalt jordtag för huset men är osäker hur bra det är. Huset står på kalkhaltig sandig jord som är mycket torr. Det regnar sällan april och oktober. Vattenrören i huset är mestadels av pvc. Det samma gäller rören till poolen. Jag funderar på sätta in ett nytt jordtag i poolrummet där pumpen står och borra ner i betongen vid samma dan av poolen. Jag tänker också dra en ny matarkabel från huset till poolrummet eftersom jorden är dålig övriga trådar, 3 faser och nolla endast är 2,5mm2. Så frågan är vilken dimension jag skall dra mellan hus och pool? 5x6mm2 eller 5x10mm2. Jag tänkte att det nya jordtaget skulle vara för hela huset poolen mm.

Tänker jag rätt? Och som ni gissar så ligger inte huset i Sverige utan i södra Europa. Jag vill att den behöriga installatören gör rätt och inte bara som de brukar. Probarna som mäter pH etc är väldigt känsliga för krypstömmar.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för jordkabel du pratar om? Är det en jordningsledare som det heter numera som är ansluten till din jordelektrod i marken? Var är den ansluten, poolen eller elcentralen? Hur har du mätt? Har du kopplat loss jordningsledaren? Du har väl en skyddsledare i kabeln mellan elcentral och pool?

500 ohm i torr sandig jord låter normalt, eventuellt är jordtaget lite klent. Du bör kunna halvera värdet med fler och djupare spett. Frågan är bara vad din poolutrustning kräver.

Jag ser hellre att du komplettera befintligt jordtag med fler spett så att jordtaget blir anslutet i en enda punkt i din anläggning.

Är jorden dålig i kabeln?? Det handlar väl om Spanien här med TT-system och enfas i huset. Har du verkligen trefas?

Det går bara att svara på om belastning, antalet faser och längd på kabeln är känd.

Ja.
Hej Bo. Jordkabeln som är dragen mellan huvudcentralen i huset och undercentralen i poolrummet är inte i gott skick. Den är installerad i efterhand och är grövre än de tre faserna och nollan som är i en egen kabel. Jag har mätt resistansen i kabeln när den är bortkopplad och får då ca 500 ohm. Längden ca 25m.
Huset ligger i Portugal. Vi har en fyrledare dragen till huset 4x16mm2. Den är ansluten till en första central där även jordtaget i marken finns. Kan däremot inte kontrollera hur den är utformad eftersom kabeln går in i väggen och troligtvis ner i marken. Från denna central får en kabel på 5x6mm2 till husets central. Jag har även dragit en ny 30m kabel på 5x10mm2 till en undercentral där jag laddar bilen. I denna undercentral har jag även kabeln från invertern eftersom jag har solceller. Tanken är att dra en ny kabel från undercentralen vid bilen till poolrummet. Röret från centralen i huset till poolrummet är för litet för ny kabel och troligtvis är röret skadat.
Jag har svårt att komplettera befintlig jordpunkt.
När det gäller belastning i poolrummet så räcker inte 2,5mm2. De är varma och visar tecken på att börja smälta. Jag kör förnärvarande inte poolvärmaren på grund av detta. På grund av problemen med krypström i poolen så skulle det kännas bra att jorda med ett jordspett ner i betongen nära poolen. Det innebär i så fall att det blir ca 60m kabel från det nya jordtaget till första centralen där inkommande kabel kommer. Så skall man välja 10 eller 6 mm2 för de nya 30 metrarna. För belastningen skulle det räcka med 4 mm2.
Eftersom alla rör till poolen är av plast så har jag installerat en jordad metallcylinder in i röret så vattnet har samma potential som jordskenan i poolrummet. Potentialen i det gamla jordtaget skiljer sig nog från potentialen i betongen runt poolen.
 
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Jordkabeln som är dragen mellan huvudcentralen i huset och undercentralen i poolrummet är inte i gott skick. Den är installerad i efterhand och är grövre än de tre faserna och nollan som är i en egen kabel. Jag har mätt resistansen i kabeln när den är bortkopplad och får då ca 500 ohm. Längden ca 25m.
Jaha, det är tydligen praxis i Portugal att dra en separat skyddsledare av något slag mellan elcentraler, för det är väl inte en PEN-ledare? Den har uppenbarligen avbrott. Inte ens en lampsladd skulle mäta 500 ohm.

Du har väl en skyddsledare även i kabeln mellan elcentral och pool?
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Huset ligger i Portugal. Vi har en fyrledare dragen till huset 4x16mm2.
Ok, huset är troligen matad med TT, trefas.
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
På grund av problemen med krypström i poolen så skulle det kännas bra att jorda med ett jordspett ner i betongen nära poolen. Det innebär i så fall att det blir ca 60m kabel från det nya jordtaget till första centralen där inkommande kabel kommer.
Hur yttrar sig denna krypström? Går den att mäta? Mellan vilka punkter i så fall? Då TT-nät är isolerade från jord ska man inte kunna uppleva några krypströmmar såsom kan uppstå i TN-C-nät. Det är liksom grejen med TT. Men kapacitanser mellan elsystemet och jord kan dock orsaka strömmar men hur upplever man dem? Det ställer krav på JFBer, men det antar jag finns i poolens central.

Jag kan TT för dåligt för att säga ifall avstånden i din anläggning innebär ett problem med flera jordtag. Det kanske går bra att ansluta det lokalt vid poolen.

Men jag ser fortfarande inte hur det hjälper din Ph-mätare. Jag behöver förstå hur den fungerar.
Lars-Lundberg Lars-Lundberg skrev:
Så skall man välja 10 eller 6 mm2 för de nya 30 metrarna.
Det kan jag fortfarande inte svara på då jag inte vet belastningens storlek och art. Mäts i Watt och antal faser, eller Ampere per fas. Spänningen på värmaren antar jag är 230 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.