Jag har ett Heru aggregat med elvärmare på tilluft.

jag ska då sätta en tempgivare i kanalen samt en tryckgivare.

med tryckgivaren följer en plast grej som man kanske bara ska trycka in i ett hål i röret sedan sätter man en pålastslang från röret till givaren.

jag undrar hur man brukar göra detta - finns särskilda "skruvar" som man kan skruva in i ett rör för att ansluta tempgivare och tryckgivare?
 
Du kan använda vanlig plåtskruv som är godkänd för ventilationskanaler.
 
ok för tryckgivaren skruvar jag nog fast den koniska plastgrejen och hoppas att den tätar.

men hur gör ni för tempgivaren - borrar man bara ett hål och sätter en gummigenomföring och trycker igenom tempgivaren - eller finns det anra bättre sätt?
 
Är inte så känsligt om det skulle läcka lite luft runt en temperaturgivare, använd lite siliconkitt om du vill vara på säkra sidan.
 
Jag så nu att tryckgivaren "Climair" har två anslutningar för slang. i Herun används de för att mäta trycket före och efter filtret.

Om jag nu ska ha tryckvakten för att säkra att det är tillräckligt tryck i systemet för ett eftervärmaren ska få ström - hur kopplar jag de båda slangarna?

räcker det att sätta en slang efter värmaren och ha den andra slangingången pluggad eller öppen i friska luften?
 
lämna minus sidan utan slang. dvs öppen i friska luften. och anslut plussidan i kanalen på lämpligt ställe
 
tack för svaret då gör jag så.

kan man på ett enkelt sätt bedöma vilket tryck man ska sätta tryckvakten på om man har heru 180 tillluft 200mm kanal och minst 74l/s krävs för att elvärmaren ska kunna köras = tryckvakten känner tillräckligt tryck.

eller beror det väldigt mycket tryckfall i böjar etc senare i rörsystemet -så att man inte kan ge en generell siffra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.