Jag köpte precis X antal kvadrat av 34x145 tryckat virke. Jag upplever att det är bleknat, det finns ”rosor” på alla ändarna, man ser att det är hanterat flera gånger i bunt, etc. I övrigt är det väldigt åtgånget med fläkta flisor och märken efter hantering som sagt. Jag kollade på lappen från tillverkaren och den är tillverkad/sågad/tryckt i januari 2024 och jag köpte virket från leverantören/bygghandeln i juli, asså ett halvår gammalt virke.

Hur nytt/fräscht virke ska/kan man förvänta sig att man får när man köper NY trall?
 
R
Utan o veta exakt så ca 12 månader brukar vi köpa, tryckt trall däremot får inte skilja så att du får en bunt nytryckt och en som stått i nästan ett år för då blir det stor utseende skillnad..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Ett halvår är ingen tid för tryckt virke utan snarare rimligt. En stor fördel är att virket inte blir lika tungt att lyfta eftersom det hunnit torka en del.

Skadorna vid hanteringen måste du lägga upp bilder på för att det ska gå att uttala sig om.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Utan o veta exakt så ca 12 månader brukar vi köpa, tryckt trall däremot får inte skilja så att du får en bunt nytryckt och en som stått i nästan ett år för då blir det stor utseende skillnad..
Utseendeskillnaden är borta efter en vinter och en sommar, och allt det tryckta blir ungefär likadant, givet att trallen är utomhus.
 
R
S skogaliten skrev:
Utseendeskillnaden är borta efter en vinter och en sommar, och allt det tryckta blir ungefär likadant, givet att trallen är utomhus.
Nja det är inte våra erfarenheter har ett par altaner under årens lopp som inte har jämnat ut sig ens efter några år..
Allt beror på hur solutsatt den gamla bunten har varit, samt om kunden behandlar trallen innan förgvariationerna har stabiliserats..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Fullt normalt.

Hade du fått ett paket som precis kommit ur tuben och byggt av så skulle du få se på krympning...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
R RallyrompanCB skrev:
Jag köpte precis X antal kvadrat av 34x145 tryckat virke. Jag upplever att det är bleknat, det finns ”rosor” på alla ändarna, man ser att det är hanterat flera gånger i bunt, etc. I övrigt är det väldigt åtgånget med fläkta flisor och märken efter hantering som sagt. Jag kollade på lappen från tillverkaren och den är tillverkad/sågad/tryckt i januari 2024 och jag köpte virket från leverantören/bygghandeln i juli, asså ett halvår gammalt virke.

Hur nytt/fräscht virke ska/kan man förvänta sig att man får när man köper NY trall?
Åldern är inget konstigt, men hade du ingen möjlighet att kolla skicket innan?
 
  • Gilla
Et1975 och 1 till
  • Laddar…
Håller med övriga här, åldern spelar i praktiken ingen roll, utan är i vissa avseenden bara bättre med lite mer "ålderstiget"virke än något som är helt färskt.

Blekt och för stora färgvariationer kan vara orsak till reklamation, men det beror väldigt mycket på hur långt snöret är, Om allt virke är ungefär likvärdigt blekt så skulle jag bara köra på.

När det gäller det flisiga och märken så finns det två varianter, är det merparten av virket som är så uselt ska du ju bara skicka tillbaka det.
Men är det "hanterbara" mängder där du inte kan vrida eller vända så att de går att använda skulle jag lägga undan det och ta in det som reklamation när du är klar.
 
Ska avverka furu nu som är 105 år.

Hoppas ingen klagar.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Du bestämmer vad du vill ha. Det är bara att åka till bygghandeln och välja exakt vilka brädor/plankor du vill ha, och inte. Du kan även be dem öppna en annan bunt.
Har du beställt hemkörning, är det bara åka dit och byta. Förvänta dig dock ingen ersättning för leveransen, för att virket är ett halvår gammalt. Som sagts, åldern är i det närmaste egal. Det är skicket som avgör. Sex månader anses snarast som väldigt färskt virke. Nyare tryckt virke är inte roligt, då det nästan är surt. Väldigt tungt och kommer krympa väldigt mycket.
 
A AG A skrev:
Du bestämmer vad du vill ha. Det är bara att åka till bygghandeln och välja exakt vilka brädor/plankor du vill ha, och inte. Du kan även be dem öppna en annan bunt.
Har du beställt hemkörning, är det bara åka dit och byta. Förvänta dig dock ingen ersättning för leveransen, för att virket är ett halvår gammalt. Som sagts, åldern är i det närmaste egal. Det är skicket som avgör. Sex månader anses snarast som väldigt färskt virke. Nyare tryckt virke är inte roligt, då det nästan är surt. Väldigt tungt och kommer krympa väldigt mycket.
Okej, tack. Ja det var hemkörning och jag förstår med åldern men det kändes bara som om dem hittat denna bunten ”längst bak” efter massa hantering. Blir bara så trött på att man inte har den känslan på brädgården, att vilja skicka schysst material.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Håller med övriga här, åldern spelar i praktiken ingen roll, utan är i vissa avseenden bara bättre med lite mer "ålderstiget"virke än något som är helt färskt.

Blekt och för stora färgvariationer kan vara orsak till reklamation, men det beror väldigt mycket på hur långt snöret är, Om allt virke är ungefär likvärdigt blekt så skulle jag bara köra på.

När det gäller det flisiga och märken så finns det två varianter, är det merparten av virket som är så uselt ska du ju bara skicka tillbaka det.
Men är det "hanterbara" mängder där du inte kan vrida eller vända så att de går att använda skulle jag lägga undan det och ta in det som reklamation när du är klar.
Okej, jo jag håller väl egentligen med men jag var så sjukt besviken på att dem skicka typ den överblivna bunten som dem inte blivit av med förrän nu.
 
R Rejäl skrev:
Utan o veta exakt så ca 12 månader brukar vi köpa, tryckt trall däremot får inte skilja så att du får en bunt nytryckt och en som stått i nästan ett år för då blir det stor utseende skillnad..
Ja, egentligen var jag mest besviken på att dem skickar ”skadat tråkigt” virke.
 
Var har du beställt det ifrån ?

6mån är ju hur färskt som helst för det ska ju liksom hinna avverkas och transporteras etc. också. ;)

Dock brukar de flesta som man beställer från utan problem byta om det är väldigt dåligt skick på något.
Det kan ju ha legat inuti ett hiv t.ex och är då omöjligt att se innan leverans.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Är det så skadat så reklamerar du bunten, är det enstaka brädor så dokumentera innan du bryter bunten och kolla vad brädgården säger om saken.
Du vet om att virke leverans med lastbil och oftast en lastbil med släp i taget så brädgårdarna har oftast ett lager de plockar ifrån?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.