Vi flyttade in i ett nybyggt hus i höstas. Besiktigat, våtrumskintyg finns, även besiktigat av Anticimex i samband med att vi tecknade villaförsäkring.

Badrummet på ovanvåningen har haft en lite irriterande skavank - toastolen vickar lite. Funderade på om jag kunde fixa det själv och gav mig ner på golvet för att se om det var nåt uppenbart i fogningen. Då, när jag krupit längst in under kommoden, nära väggen, ser jag att det är hål i väggen bakom toastolen. Det ser ut som att nån har kommit på att toan inte passar pga lite utskjutande porslinsdel vid foten, och därför valt att knacka hål i det vita kaklet (!). Mycket svårt att se hur djupt detta är, men jag förutsätter att det finns risk för skadat tätskikt?!

Kul grej att upptäcka så hör på kvällen. Har rätt mycket ångest över det här - HUR allvarligt är detta? Vi har ju bott här några månader och duschat i rummet (kabinen är väl 2 meter ifrån mittemot). Kan det ha trängt in fukt via ånga? Skadat innerväggen?

Och hur gå till väga nu? Ringa företaget som fixade detta, eller nån annan? Förutsätter att detta inte går som dolt fel, även om jag kan tycka det är smått absurt att man som köpare ska förväntas åla in under handfatskommoden intill väggen för att kolla om nån dolt sådana här vansinnigheter… det här hade kunnat gå oupptäckt till den dagen man renoverar badrummet och tar bort toan (om inte ev fuktskada uppenbarar sig på annat vis då)

Mycket oro här, bästa motmedel mot sånt brukar vara kunskap, så pitcha in.
 
  • Ledsen
Sthlm_
  • Laddar…
C Chleo skrev:
Vi flyttade in i ett nybyggt hus i höstas. Besiktigat, våtrumskintyg finns, även besiktigat av Anticimex i samband med att vi tecknade villaförsäkring.

Badrummet på ovanvåningen har haft en lite irriterande skavank - toastolen vickar lite. Funderade på om jag kunde fixa det själv och gav mig ner på golvet för att se om det var nåt uppenbart i fogningen. Då, när jag krupit längst in under kommoden, nära väggen, ser jag att det är hål i väggen bakom toastolen. Det ser ut som att nån har kommit på att toan inte passar pga lite utskjutande porslinsdel vid foten, och därför valt att knacka hål i det vita kaklet (!). Mycket svårt att se hur djupt detta är, men jag förutsätter att det finns risk för skadat tätskikt?!

Kul grej att upptäcka så hör på kvällen. Har rätt mycket ångest över det här - HUR allvarligt är detta? Vi har ju bott här några månader och duschat i rummet (kabinen är väl 2 meter ifrån mittemot). Kan det ha trängt in fukt via ånga? Skadat innerväggen?

Och hur gå till väga nu? Ringa företaget som fixade detta, eller nån annan? Förutsätter att detta inte går som dolt fel, även om jag kan tycka det är smått absurt att man som köpare ska förväntas åla in under handfatskommoden intill väggen för att kolla om nån dolt sådana här vansinnigheter… det här hade kunnat gå oupptäckt till den dagen man renoverar badrummet och tar bort toan (om inte ev fuktskada uppenbarar sig på annat vis då)

Mycket oro här, bästa motmedel mot sånt brukar vara kunskap, så pitcha in.
Är hålet i väggen eller i golvet? Kan du ta bild?
 
BirgitS
Inte får man en vattenskada pga. ånga utan det krävs en hel del vatten för det. Så det kan du sluta att oroa dig för.

Men försök mäta hur djupt hålet är t.ex. med en tunn pinne. Då är det något lättare att veta om hålet når ända in till tätskiktet.

Vet du vilken toalett det är?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är hålet i väggen eller i golvet? Kan du ta bild?
C Chleo skrev:
Då, när jag krupit längst in under kommoden, nära väggen, ser jag att det är hål i väggen bakom toastolen. Det ser ut som att nån har kommit på att toan inte passar pga lite utskjutande porslinsdel vid foten, och därför valt att knacka hål i det vita kaklet (!).
 
Undersök hålet och fyll det med silikon om det inte redan är gjort.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är hålet i väggen eller i golvet? Kan du ta bild?
Väggen. På gymmet just nu men kan fixa senare. Det är ganska stort, upp mot en decimeter så det känns lite svårt att fylla med silikon.tror jag iaf?
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
C Chleo skrev:
Väggen. På gymmet just nu men kan fixa senare. Det är ganska stort, upp mot en decimeter så det känns lite svårt att fylla med silikon.tror jag iaf?
Svårt att säga , väntar på bild.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att säga , väntar på bild.
 
  • Närbild av en spricka mellan två ytor med synligt damm och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väggen till vänster och wc till höger?
 
Jättesvårt att ta bild, och kan inte heller få en känsla för djup med nån pinne eller så, det är så tajt. Blir pilligt att komma in med silikonverktyg också. Å andra sidan måste toan ändå bort och limmas om, pga vicknings-problemet så då syns det ju bättre.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är väggen till vänster och wc till höger?
Japp
 
C Chleo skrev:
Japp
Märklig lösning, inte enligt instruktionerna direkt men samtidigt inget allvarligt problem om inte tätskiktet är påverkat (sitter under kaklet). Försök inspektera det när ni tar bort tronen.
 
Ser ju mer ut som de bara skurit ut kakel plattorna runt avloppet, täckskiktet sitter ju längre in.
 
Tusen tack för svar! Ska ringa firma under morgondagen :)
 
J
Det kanske är en skugga, men det är inte så att det är hålrum bakom så att hålet dubblar som skvallerrör? Alltså att det finns hålrum bakom och rör/kopplingar där inne som man har tex vid vägghängd toastol?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.