Jag vill byta en dubbelbrytare av estetiska och mekaniska skäl men blir inte helt klok på den befintliga konstruktionen, se bild. Den ena brytaren, nr 1, går till en lampa nr 1 som betjänas av enbart denna brytare medan den andra ingår i trappkoppling med en annan brytare till lampa nr 2. Jag tänker att den bruna ledaren är tändtråden till lampa nr 1 och att de gröna går till trappkopplingen, brytare nr 2. Således är svart fas och nu till min fråga. Hur funkar befintlig dubbelbrytare, då det enbart finns inkommande fas på en pol, är den polen gemensam för brytare 1 och 2? Och på en ny dubbelbrytare med separerade kretsar, får jag då helt enkelt koppla in fasen på bägge kretsarna med en ytterligare ledare? Jag ska förstås mäta upp den befintliga brytaren, som saknar schema, men tänkte verifiera mina tankar innan jag går vidare och verifierar rent empiriskt.
 
  • Närbild på en dubbelbrytare, demonterad från väggen, med flera exponerade ledningar, inklusive brun, svart och grön, anslutna till olika kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bild från andra sidan, borde visa symboler/beteckningar för terminalerna.
Som kan ge info om hur det är kopplat.
 
  • Gilla
Gunnar1968
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det är två st trappbrytare i en enhet.

Detta svarar nog på dina frågor: [länk]

Nej plinten för inkommande fas är inte gemensam med den andra och behöver byglas.
Tack. Bara skumt att den befintliga inte är byglad.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
En bild från andra sidan, borde visa symboler/beteckningar för terminalerna.
Som kan ge info om hur det är kopplat.
Hmmm, såg inget på andra sidan men får kolla igen, är dock inte på plats. Stort tack!
 
Ifall någon söker fram den här tråden får jag väl se till att tacka för de svar jag fick och avslöja hur det gick. Det fanns ingen märkning överhuvudtaget på brytaren men det gick förstås att mäta upp vad som var vad. Och det som förvirrade mig från början, att fasen inte tycktes vara byglad mellan två terminaler, var enklare än det såg ut. Den svarta ledaren gick nämligen till två terminaler, den var skalad flera cm och dragen invändigt i brytaren från terminalen där den ser ut att gå in till ”andra sidan”.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.