Som total el-analfabet så tänkte jag börja kolla här innan jag stämmer av med vår go to elektriker.

Vi har en liten förrådsbyggnad i närheten av huset som jag skulle vilja dra ut el till. Framför allt för att koppla in poolvärmepumpen där men också för att kunna köra lite trädgårdsverktyg (ex kompostkvarn, robotgräsklippare, laddning av verktyg etc).
Samtliga ovanstående drivs med stickproppskontakter och i och med poolvärmepumpen så kommer det att vara kontinuerlig belastning.

Terrängen mellan huset och friggeboden är lättgrävd så inga problem att gräva ner kabeln.

Min fråga är vad jag vill att elektrikern drar ut dit? Ett par vanliga uttag eller ska man dit med en separat elcentral?
Enfas? Trefas?

Något mer man behöver tänka på eller ta ställning till?
Hur djupt ska man gräva?

Tack på förhand! :)
 
Gräv ner gult kabelskyddsrör med slät insida mellan lämplig anslutningspunkt på huset och förrådet. Överkanten på kabelskyddsröret ska ligga minst 35 cm ner i marken. Se till att det finns draglina i röret. Sedan kan elektrikern dra in lämplig kabel. Låter lämpligt med 3-fas 16 A och en liten el-central med några uttag i och på förrådet.
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Gräv ner gult kabelskyddsrör med slät insida mellan lämplig anslutningspunkt på huset och förrådet. Överkanten på kabelskyddsröret ska ligga minst 35 cm ner i marken. Se till att det finns draglina i röret. Sedan kan elektrikern dra in lämplig kabel. Låter lämpligt med 3-fas 16 A och en liten el-central med några uttag i och på förrådet.
Lysande, tackar!
 
Jag hade grävt ned en gul slang, dragit i 5G4 eller 5G6 (om man vill snåla en 5G2,5 som är avsäkrad med 16A i matande ände), satt en liten gruppcentral med huvudbrytare, JFB & dvärgbrytare.
 
  • Gilla
Stefanbygger
  • Laddar…
S Stefanbygger skrev:
Som total el-analfabet så tänkte jag börja kolla här innan jag stämmer av med vår go to elektriker.

Vi har en liten förrådsbyggnad i närheten av huset som jag skulle vilja dra ut el till. Framför allt för att koppla in poolvärmepumpen där men också för att kunna köra lite trädgårdsverktyg (ex kompostkvarn, robotgräsklippare, laddning av verktyg etc).
Samtliga ovanstående drivs med stickproppskontakter och i och med poolvärmepumpen så kommer det att vara kontinuerlig belastning.

Terrängen mellan huset och friggeboden är lättgrävd så inga problem att gräva ner kabeln.

Min fråga är vad jag vill att elektrikern drar ut dit? Ett par vanliga uttag eller ska man dit med en separat elcentral?
Enfas? Trefas?

Något mer man behöver tänka på eller ta ställning till?
Hur djupt ska man gräva?

Tack på förhand! :)
Och först av allt prata med elektrikern, dom minuterna det tar är guld värda och får elektrikern på gott humör. Att koma sent in i ett projekt brukar oftast bli dyrare och ingen "gillar" att "ta över" ett projekt någon annan påbörjat.
 
  • Gilla
Stefanbygger och 1 till
  • Laddar…
För att bedöma detta behöver man helst veta önskad effekt. Poolvärmen ligger kanske på 1-2 kW, Kompostkvarnen kan ligga 2-3 kW. Önskar ni köra dem samtidigt? Något mer tungt ni önskar driva? Vill ni ha belysning i boden?

Hur många meter är "i närheten"? 10-20 meter eller +40 meter? Det avgör kabelns area.
Man kan även behöva beakta avståndet från mätarskåpet till den elcentral där ni önskar koppla in kabeln.
Helst bör det göras direkt i mätarskåpet. Annars gäller det att kontrollera ifall en ny kabel med 2-3 faser få plats i elcentralen utan kostsam ombyggnad.
Om ni bor långt ut på landet med gamla ledningar i nätet så kan det påverka arean på kabeln.

Om man gissar på normala förhållanden så borde N1XV 5G2.5 mm² räcka och bli över.

Är det praktiskt att springa in i huset och återställa JFBn om den löser? Detta förråd med dess utrustning utomhus är ett klart fall för en egen JFB separat från huset, om ni inte redan har två eller fler JFBer.

Så det mesta talar för en liten elcentral i förrådet. Trefas alltså. Det kostar inte nämnvärt. Och det säkrar för framtiden.

Det är behörighetskrävande att förlägga kabel i mark. Men gräva diket får du gärna göra, och även lägga dit slangen. Det bör vara sand i botten. När elektrikern har tittat och dragit i kabel så får du fylla igen. Är det trädgård så räcket ett spaddjup, minst 35 cm. Kör man bil över ledningen så behövs 60-70 cm eller en tryckad bräda eller dylikt som fördelar kraften ovanifrån.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Guldsvar hörni, tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.