Är det 180cm fr mark/golv som gäller? När det kommer till uttag utan petskydd är jag ganska säker på att det är 170cm som gäller. Skiljer det sig mellan dosa och uttag i detta fallet?
 
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om du menar huruvida 180-cm:s regeln har någon internationell motsvarighet eller är unik för Sverige så har jag ingen aning. Någon som vet?
Finns givetvis liknande men just måttet här är från tiden då nationella råd inte nödvändigtvis hade malts mot andra. Var ju bra med en handfull hållpunkter som montörer kunde hålla sig till och lära ut vidare i LHS.
 
  • Gilla
Färdigbyggt och 1 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
lätta att följa jämfört med det som nämns i denna tråden.
Nu är jag inte med, vad är det som nämnts i tråden som inte är så lätt att följa?
 
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Är det 180cm fr mark/golv som gäller? När det kommer till uttag utan petskydd är jag ganska säker på att det är 170cm som gäller. Skiljer det sig mellan dosa och uttag i detta fallet?
Ingen kommer skinnflå dig oavsett. Ditt mått för uttag finns uttalat men varken det eller något mått för doslock är som du vet hugget i sten numera.
 
  • Gilla
Färdigbyggt och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ingen kommer skinnflå dig oavsett. Ditt mått för uttag finns uttalat men varken det eller något mått för doslock är som du vet hugget i sten numera.
Det hade jag inte koll på faktiskt. Sen spelar ju åtkomlighet och miljö givetvis roll av placeringen. Jag ska kolla upp det och om reglerna är luddiga får jag höra vad chefen tycker i frågan utifallatt.
 
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Finns givetvis liknande men just måttet här är från tiden då nationella råd inte nödvändigtvis hade malts mot andra.
Visst, men vilka krav som gäller vid en viss placering är ju något montören får ta ställning till och förväntas ha kunskap om. Det montören däremot kan behöva veta, om det inte är uppenbart, är ju om tillverkaren anser att produkten uppfyller kraven som gäller för "nåbara" apparater.
 
  • Gilla
Färdigbyggt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu är jag inte med, vad är det som nämnts i tråden som inte är så lätt att följa?
Jag uppfattar det som att ett antal elektriker skriver här och som jag ser det är handfallna och börjar tolka texter, söka leverantörer osv. Alltså i stort värdelöst istället för att göra en fackmässig bedömning av platsens krav och materielen man har eller tänker använda.

Ser det då i trådens tema med vad TS gjort och vad man kan tänka sig bättre där på många sätt. Om de elmontörer som skriver här arbetar enligt handling på byggen, entreprenad är det en sak och då fråga arbetsledningen eller låt det vara fel men rätt. Är det små jobb hemma hos typ TS och servicesidan skulle jag hellre se mer av egen drift framåt och lära, sätta sig in i saker över tid annars blir det tomt.
 
  • Gilla
Färdigbyggt och 3 till
  • Laddar…
På slutet av videon ser man att det finns några hål för att fixera/plombera locket men det syns ingenstans i resten av bilderna eller beskrivningen..
Närbild på en vit IP66-klassad elektrisk låda med ett lock och hål för fixering/plombering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Färdigbyggt och 2 till
  • Laddar…
C
GK100 GK100 skrev:
Alltså i stort värdelöst istället för att göra en fackmässig bedömning av platsens krav och materielen man har eller tänker använda.
Fast materielen kan ju i dessa fall vara svårbedömd. Det kan ju då så klart vara lämpligt att ta det säkra före det osäkra och montera apparater som uppenbart uppfyller kraven, dvs. med skruvlock. Men som @Müssli skriver monteras ju dessa dosor både här och var. Är de felmonterade eller är det man själv som är för konservativ i sin bedömning?
 
Totte_S
Man kan ju också göra det lätt för sig och sätta dosor med skruvlock om placeringen är utsatt. En U56 med skruvlock kostar hela 65kr på Bauhaus, mindre om man letar.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Doslock som är placerade på lägre höjd än 2 m över betjäningsplanet bör vara skruvfastsatta skriver man i handbok 444 i en grön ruta utanför standardens omfattning.

Det är ju en vettig och bra rekommendation. I övrigt får man göra en riskbedömning i vanlig ordning tänker jag. Det måste man ju alltid göra oavsett.
D Dilato skrev:
På slutet av videon ser man att det finns några hål för att fixera/plombera locket men det syns ingenstans i resten av bilderna eller beskrivningen..
[bild]
Mycket av detaljerna som detta har abb lagt i broschyren av någon anledning.
Fast det visas inte desto mer där heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Doslock som är placerade på lägre höjd än 2 m över betjäningsplanet bör vara skruvfastsatta skriver man i handbok 444 i en grön ruta utanför standardens omfattning.
Utdrag ur en text om elinstallationer och kapslingar, med markerad sektion om att beröringsskyddet ska ha dubbel eller förstärkt isolering och doslock på höjd över 2 m ska vara skruvfastsatta.
 
D Dilato skrev:
[bild]
Men gäller inte det egentligen doslock till infällda kopplingsdosor i vägg? Den regeln känner jag till. Gäller samma regel för utanpåliggande dosor?
 
C cpalm skrev:
Att den "kan öppnas med t.ex. en skruvmejsel" är ju definitivt inte samma sak som att den "inte kan öppnas utan verktyg". En sådan omvänd tolkning är helt enkelt inte korrekt och står sig knappast i någon form av argumentation.
Jag tolkade inte in någonting utan ville bara visa vad som står på ABB:s sida.
Diskussionen är väldigt intressant, själv kommer jag fortsätta med Schneiders skruvfria dosor pga mer utrymme. ABB:s dosor använder jag bara när ska ska gräva ner och fylla med harts eller gelé, de har inga hål för skruvar i botten så inget kan läcka ut.
Givetvis kommer jag sluta använda Schneiders utan skruv om det kommer fram klara bevis på att de inte är godkända under 1,7 m.
 
  • Gilla
Färdigbyggt och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Givetvis kommer jag sluta använda Schneiders utan skruv om det kommer fram klara bevis på att de inte är godkända under 1,7 m
Som jag förstod det var det ett "bör" inte ett "skall".
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.