Har funderingar kring taklucka från kallvind genom yttertak. Finns ingen skorsten eller stegar på huset, däremot några takfönster. Hyfsat utrymme på vinden att jobba från - om det går att göra jobbet inifrån?
Någon som gjort?
Taket har råspont, papp och betongpannor.
Anledningen är att lätt ta sig ut på taket för ev snöröjning, men framför allt rengöring.

Hojta om det är en dum idé 😁
 
'Hojtar' Gör inte hål i yttertaket, det riskerar att läcka..
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Der gå finfint. Men ta det utifrån så du kan anpassa hålet efter pannorna. Mycket lättare så, än tvärs om. Det är även en god idé att täcka hålet med något, annars riskerar du läckage, som ovan nämnts 😀
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
R
K Kjell_G skrev:
Har funderingar kring taklucka från kallvind genom yttertak. Finns ingen skorsten eller stegar på huset, däremot några takfönster. Hyfsat utrymme på vinden att jobba från - om det går att göra jobbet inifrån?
Någon som gjort?
Taket har råspont, papp och betongpannor.
Anledningen är att lätt ta sig ut på taket för ev snöröjning, men framför allt rengöring.

Hojta om det är en dum idé 😁
Utifrån alla dagar i veckan, viktigt att undertaket blir tätt pappen altså..
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
'Hojtar' Gör inte hål i yttertaket, det riskerar att läcka..
Det finns en balkong på 1,8 m bredd i väster. Om luckan tas upp där tänker jag att ett läckage inte gör så stor skada?
 
K Kjell_G skrev:
Det finns en balkong på 1,8 m bredd i väster. Om luckan tas upp där tänker jag att ett läckage inte gör så stor skada?
Kan man inte göra en tak genomföring tät är det nog bättre att låta bli.
 
R
K Kjell_G skrev:
Det finns en balkong på 1,8 m bredd i väster. Om luckan tas upp där tänker jag att ett läckage inte gör så stor skada?
Har du råspontstak så ruttnar det på några år om det läcker och vattnet letar sig flera meter i sidled med samt allt som är nedåt i lutningens riktning kommer att bli dåligt..
Kan du inte sätta luckan riktigt så låt bli eller anlita en snickare som hjälper dig😊
 
Kloka tankar. Tar till mig 😊
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.