Har ett 100 årigt tvåplansvilla med timmer i nedre ytterväggar.

I källaren skulle jag vilja göra ett kryphål 1x1 meter kanske för att därifrån lättare kunna ta mig in i krypgrunden som täcker halva huset. Idag får jag krypa via två andra hål utifrån. Jag behöver göra lite service jobb i krypgrunden och skulle därmed ha nytta av ett lättare sätt att komma in i krypgrunden.

Betongväggen är bärande och genomskär mitten av huset i källaren. Med vilande bjälklag ovanpå. Väggen är kanske ca 1.70 hög och vilar på betonggolv.

Tänkt göra håltagning i hörnet där betongvägg möter yttervägg betong.

Finns det någon som helst risk i mitt förfarande här? Min egna bedömning är det inte bör finnas någon risk. Har tänkt fixa till en stålkonstruktion till ram runt hålet sedan, men inte någon stötning under själva håltagning.
 
  • Vägg av betong i en källare med staplade pelletsäckar framför. En röd rektangulär markering på väggen visar området där ett kryphål planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju rätt enkelt växla av bjälklaget så att muren inte tar all last ovanför ditt hål, tills du fixat förstärkningen. Två stående 45x70 och sedan något lite grövre på tvären i taket tar lätt lasten. Kanske bör du göra samma på andra sidan väggen.
 
Det ser ut som att det är en spikrad vid andra klammern från höger, då är det en mellanbjälklagsbalk där.
Det kan vara dumt att göra ett öppning rakt unde balken.
Hade gjort hålet mellan två balkar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.