Vi äger en rödbrun tegelvilla med trädetaljer, typisk 70-tal. Halva är tegel (nertill), andra halvan har horisontella brädor (upptill), med en "fönsterbräda" imellan. Det är en enplansvilla med källare. Min önskan är att på nåt sätt få bort teglet så att vi enklare kan välja en ny fasadfärg!

Går det att sätta på horisontella brädor även över teglet? Kommer det att bli snyggt?
Vet någon vad detta skulle kosta?

Tack på förhand!!
 
  • forum3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visst kan du panela över stenen, men tänk till både en och tre gånger. Du har en i princip underhållsfri yta, varför skapa mera arbeta. Fundera på färgsättning och om du måste byta färg på stenen måla det med en silkatfärg istället.
 
Jag håller också med AndersS. Har ni bott länge i huset? För att vara ett 70-talshus ser det inte alls så fel ut. Tänk till och fundera också lite på hur husen i kvarteret/området ser ut.

Snart finns det inte kvar så många oförstörda 70-talshus!
 
Från min horisont ser ju teglet bättre ut än den bruna färgen på trädelen. Borde ju gå att hitta en bra färg till det trä som finns och på så vis lyfta husets utseende.
Visst är det enklare att välja kulör om man inte behöver ta hänsyn till teglet men det måste ju vägas mot hur mycket enklare det är att måla en liten del av fasade istället för att byta ut den. Förmodligen är det billigare att anlita en inredare som hjälper till med färgval än att klä huset med panel. (Heter det inredare för husets yttre delar, eller blir det utredare???)
För att inte tala om arbetet ni spar nästa gång det skall till att målas, och nästa.
 
AndersS skrev:
Visst kan du panela över stenen, men tänk till både en och tre gånger. Du har en i princip underhållsfri yta, varför skapa mera arbeta. Fundera på färgsättning och om du måste byta färg på stenen måla det med en silkatfärg istället.
Jag skulle inte målat utan i tället slamma teglet, dvs med bred pensel måla på en blandning av kalkbruk och vatten som ska ha konsistensen av filmjölk... Har själv en tegelvilla från 65 som jar är sugen på att salama eller putsa.
 
Tjena, jag har också ett rött tegelhus, jag har trä på gavelspetsarna. Jag har funderat mycket på att brädklä mitt hus då jag tycker det är väldigt snyggt. Men efter att jag i somras målade om gavelspetsarna, vindskivorna och takutsticken på fram och baksidan så insåg jag att jag vill definitivt inte ha mer trä att måla...

Men om ni är beredda på merarbetet så kör på det!
 
Mellanbarn skrev:
Från min horisont ser ju teglet bättre ut än den bruna färgen på trädelen. Borde ju gå att hitta en bra färg till det trä som finns och på så vis lyfta husets utseende.
Visst är det enklare att välja kulör om man inte behöver ta hänsyn till teglet men det måste ju vägas mot hur mycket enklare det är att måla en liten del av fasade istället för att byta ut den. Förmodligen är det billigare att anlita en inredare som hjälper till med färgval än att klä huset med panel. (Heter det inredare för husets yttre delar, eller blir det utredare???)
För att inte tala om arbetet ni spar nästa gång det skall till att målas, och nästa.
Grejen är den att vi faktiskt redan målat om huset... Bilden på huset är orginalet... innan vi målade... Just nu är huset korall, ljusgrönt och mörkgrönt.... och jag är inte nöjd med resultatet.... Så nånting måste åtgärdas! Men vad?!?!

http://forum.byggahus.se/attachment...9-hjaelp-med-med-faerg-till-fasaden-forum.jpg
 
medusa skrev:
Grejen är den att vi faktiskt redan målat om huset... Bilden på huset är orginalet... innan vi målade...
Tur att bilden var innan ni målade, annars hade vi definitivt inte haft samma smak. ;)

Poängen med inredare är ju att dom kan ta hysteriska färger och på nåt vis få till en riktigt bra helhet när allt är klart. Ser åtminstone ut så på TV. Nåja undantag finns ju gott om också.

Sen måste naturligtvis ni själva vara nöjda också.
 
Smaken skiljer sig som sagt och er nya variant kan jag hålla med om ser lite malplacerad ut. Är man osäker lägg några tusenlappar på en arkitekt för att hitta ett snyggt färgval även utifrån omgivningen och som yonna säger, detta är ett hus som har sin prägel och utseende. Har ni bott i huset länge eller är det relativt nyinköpt? Jag ångrar själv vissa förändringar vi gjorde för snabbt innan vi "bodde in oss". Har lite svårt att se men är det tegel eller fasadsten?
Har själv ett hus med "handslaget" fasadtegel, andra sortering vad jag hört, som är mycket ojämnt i formen som är vitmålat. Vi hade mycket ideer om att brädklä huset, men det blev en ommålning och nu efter 20år är jag jättenöjd med tegelfasadens ojämnheter och det tillhör huset utseende. Och en ommålning på 20år gör inte saken sämre, däremot gavelspetsarna får man måla dessto oftare.
 
Tack för era svar! Som ni ser på bilden av när huset är målat så behöver jag hjälp! :) Jag vet att det blev lite "too much"! Det lustiga är att ingen har sagt det innan... Antar att grannarna vill va snälla... Nu har jag lärt mig att man ska fråga okända människor om åsikter, dom håller inte tillbaka! ;)
Lösningen blir nog att ta kontakt med en arkitekt och få hjälp med en ny färgsättning! Sen ska jag bara lösa nästa problem... Vem ska hjälpa till & måla!? Vi har två småbarn så tiden bara springer iväg!

Med tack så mycket för hjälpen! Hit kommer jag att återkomma med fler frågor!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.